۵-۴: پیشنهادات
پیشنهادهای پژوهش به دو دسته پیشنهادهای کاربردی و پیشنهادهایی برای پژوهشگران آینده تقسیم میشود.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
۵-۴-۱: پیشنهادهای کاربردی
-
- آموزش مدیران ارشد، مدیران پروژه و کارشناسان شرکتهای زنجیره تأمین نسبت به مفاهیم و رویکردهای جدید در مورد مدیریت دانش و شیوه های جدید مدیریت محصول. این آموزش ها می تواند از طریق کانال های رسمی مرتبط با این صنعت و به عنوان یک اجبار یا یک امتیاز، تدوین و برگزار شود. پارک علم و فنآوری، سازمان فنی و حرفه ای و سازمان نظام صنفی رایانه ای به عنوان متولیان این بخش پیشنهاد می شود.
-
- ایجاد یک فضای رقابتی برای الزام استفاده از مدلهای مدیریت دانش و هم چنین عدم مداخله دولت و سیاست گذاریها و ایجاد یک فضای خصوصی و باز رقابتی میتواند میل به استفاده از این سلاح استراتژیک را افزایش دهد.
-
- استفاده از روش ها و شیوه های علمی مدیریت پروژه و تا حد ممکن استخدام فرد متخصص در مدیریت و کنترل پروژه های پژوهشی یا ارائه آموزش های تخصصی در این حوزه به کارشناسان با مدیران شرکت ها و همچنین تشکیل تیم های چند وظیفه ای که ترکیبی از نیروهای متخصص در تمیمی حوزه های کسب و کار شرکت هستند و هدایت آنها در راستای تحقق اهداف پروژه های توسعه محصول شرکت.
-
- طراحی و اجرای مکانیزم های مستندسازی از یافته ها و تجربه های اعضای شرکت ها در طول انجام پروژه و استفاده از ابزارهای مناسب مانند سیستم های اطلاعاتی جهت ثبت، نگهداری و بازیابی آنها و تعهد سازمان به ارزیابی دوره ای از میزان دانش سازمانی و ارائه گزارش های مکتوب از آن.
-
- به کار گیری روش های سیستماتیک و مدل های موجود در زمینه توسعه محصول جدید و بومی کردن هریک از مراحل آن با ویژگی ها و خصوصیات سازمان، محیط کسب و کار، رقبا و…
-
- طراحی و به کارگیری شیوه های پاداش دهی و تشویقی به کارکنانی که تعهد و تلاش زیادی در گسترش و تسهیم دانش در سطح سازمان به کار می برند.
-
- دولت می تواند به جای حمایت تعرفه ای مشارکت فعالی در زمینه های تحقیق و توسعه، کسب، توزیع و کاربری که در آن دانش به دست آمده برای توسعه ی محصول جدید داشته باشد
-
- ارائه سیستم های نرم افزاری یکپارچه جهت ارزیابی و تحلیل عملکرد اقدامات مدیریت دانش و بررسی دوره ای رشد اقدامات مدیریت دانش در داخل سازمان و در میان اعضای زنجیره.
-
- توجیه مدیران ارشد سازمان های فعال در صنعت خودرو در مورد سوددهی بلند مدت پیاده سازی مدیریت دانش و اصلاح دید آنها در مورد سرمایه گذاری در مجموعه اقدامات در جهت توسعه محصول جدید.
۵-۴-۲: پیشنهادهای برای پژوهشگران آینده
-
- تأثیر استراتژیهای سازمانی از قبیل منابع انسانی، تولید، بازاریابی در توسعه محصول جدید را مورد بررسی قرار دهید.
-
- فرآیندهای مدیریت دانش در توسعه محصول جدید با بهره گرفتن از تکنیکهای تصمیم گیری چند شاخصه مورد بررسی قرار دهید.
-
- رتبه بندی معیارهای عملکر توسعه محصول جدید در سایر صنایع مورد بررسی قرار دهید.
-
- به محققان آتی پیشتهاد می گردد که این تحقیق را در سایر صنایع مورد بررسی قرار دهید.
۵-۵: محدودیت های پژوهش
در این قسمت، پژوهشگر کلیه عواملی را که ممکن است قابلیت تعمیم پذیری یافته های پژوهش را کاهش داده باشند، تفسیر و فهرست بندی می کند (دلاور، ۱۳۸۱).
برخی از اساسیترین محدودیت های پژوهش حاضر به شرح زیر است:
-
- این پژوهش در بین شرکتهای زنجیره تأمین شرکت عقاب افشان در بازهی زمانی مشخص صورت گرفته است، در صورتی که این مطالعه بین نمونهای صنعت مشابه و یا در بازهی زمانی دیگری انجام گیرد، ممکن است یافته های متفاوتی در مورد تأثیر فرآیندهای مدیریت دانش بر عملکرد توسعه محصول جدید بدست آید.
-
- با توجه به اینکه این پژوهش در صنعت اتوبوس سازی انجام شده در تعمیم یافته های پژوهش به دیگر صنایع جانب احتیاط رعایت شود.
-
- پژوهش های مرتبط با موضوع این پژوهش بسیار کم انجام شده است.
-
- در راستای اجرای پرسشنامه همانند سایر پرسشنامه های مطرح شده در علوم انسانی صداقت پاسخگویی سایر افراد نمونه از جمله محدودیتهای دیگر این پژوهش میباشد. البته سعی شده است با ارائه توضیحات لازم توسط پرسشگر در زمینه هدف پژوهش اعتماد افراد جلب گردیده و از این طریق زمینه صراقت پاسخگویی آنان فراهم آید.
منابع و مأخذ
۱٫ توربان، افرایم، (۲۰۰۶)، فناوری اطلاعات در مدیریت، ترجمه حمیدرضا ریاحی، انتشارات دانشگاه پیام نور.
۲٫ دفت و ریچارد آل، (۱۳۸۵)، تئوری و طراحی سازمان، ترجمه دکتر علی پارساییان و دکتر سید محمد اعرابی، دفتر پژوهش های فرهنگی.
۳٫ سرلک، محمدعلی و فراتی، حسن، (۱۳۹۰)، سیستم های اطلاعات مدیریت پیشرفته، انتشارات دانشگاه پیام نور.
۴٫ شفیعی نیکابادی، محسن، (۱۳۹۱)، چارچوبی برای فرآیندهای مدیریت دانش در زنجیره تأمین، پژوهشگاه علوم و فن آوری اطلاعات ایران.
۵٫ شفیعی نیکابادی، محسن، فیضی، کامران، الفت، لعیا، محمدتقی، تقوی فرد، (۱۳۹۰)، ساختاری چند بعدی جهت تبیین اثر فرهنگ سازمانی و فرهنگ زنجیره تأمین بر انتقال، اشتراک و توزیع دانش در زنجیره تأمین صنعت خودروسازی: با تأکید بر بهبود عملکرد زنجیره تأمین، پژوهشگاه علوم و فنآوری اطلاعات ایران.
۶٫ صباغچی، سارا و قاضی نوری، سید سپهر و الهی، شعبان، (۱۳۹۰)، انتخاب ابزارهای مدیریت دانش در توسعه محصول جدید نرم افزاری.
۷٫ کلانتری، خلیل، (۱۳۸۸)، پردازش و تحلیل داده ها در تحقیقات اجتماعی - اقتصادی، نشر فرهنگ صبا، چاپ سوم.
۸٫ کلاین، پل، (۱۳۹۱)، راهنمای آسان تحلیل عاملی، ترجمه: صدرالسادات، سید جلال و مینایی، اصغر، انتشارات سمت، چاپ دوم.
۹٫ مانیان، امیر، (۱۳۹۰)، نقش مدیریت دانش در عملکرد فرایند توسعه محصول جدید پژوهشی پیرامون شرکت های SME صنعت نرم افزار استان یزد، مدیریت فناوری اطلاعات.
۱۰٫ مؤمنی، منصور، (۱۳۸۷)، تحلیل های آماری با بهره گرفتن از SPSS، انتشارات کتاب نو.
۱۱٫ هومن، حیدرعلی، (۱۳۸۸)، استنباط آماری در پژوهش رفتاری، انتشارات سمت، چاپ چهارم.
Reference
-
- Alavi, M; DLeidner, (1999), Knowledge management Systems: Emerging Views and Practices from the field, Proceedings of 32 and Annual HICSS, Maui.
-
- Akhavan, P; Jafari, M and Fathian, M, 2006, Critical success factors of knowledge management systems: a multi-case analysis , Department of Industrial Engineering, vol. 18 No. 2, p. 97-113.
-
- Alcami, R and Chiva-Gomez, R, (2004), Linking operations strategy and product innovation: an empirical study of Spanish ceramic tile producers, Research Policy, Vol. 33 No. 5, pp. 829-39.
-
- Balasubramaniam .R and amrit tiwana, (1999), Supporting Collaborative Process Knowledge Management in New Product Development Teams, Decision Support Systems,vol. 27,pp. 213–۲۳۵
-
- Bierly, P., Chakrabarti, A. (1996), Generic knowledge strategies in the U.S. pharmaceutical industry, Strategic Management Journal, Vol. 17.
-
- Bierly, P., Daly, P. (2002), The strategic management of intellectual capital and organizational knowledge, Edited by: chan Wie choo & Bontis, N. Oxford university press.
-
- Bhatt, G. (2002), Management strategies for individual knowledge and organizational knowledge, Journal of Knowledge Management, Vol. 6, Issue, 1 pp31-39.
- B. McHugh. J (2009), Knowledge Management, New Product Developme and Nonprofit Publishing, Journal of knowledge management.