هدفاصلی:
-
- اولویتبندیشاخصهایارزیابیعملکردمرکزآمارایرانبااستفادهازروشI-PA.
اهداففرعی:
-
- تعیینمعیارهایارزیابیعملکردمرکزآمارایران.
-
- کمکبهبهینهسازیکاراییسازمانازطریقارزیابیعملکردوتدویناستراتژیهایمنتجازI-PA.
سؤالاتتحقیق:
-
- معیارهایارزیابیعملکردمرکزآمارایرانکدامند؟
-
- اهمیتوعملکردهریکازمعیارهایارزیابیعملکردمرکزآمارایرانچگونهاست؟
-
- باتوجهبهدستهبندیمعیارهایارزیابیعملکردمرکزآمارایراندرI-PA،استراتژیهایاتخاذشدهکدامند؟
۱-۶. فرضیههاوپیشفرضها
ازجهتیکهپژوهشموردنظرازنوعمدلسازیاست،نمیتوانفرضیهخاصیدررابطهباآنتعریفکرد.
۱-۷. موادوروشانجامتحقیق
روشتحقیقمجموعهایازقواعد،ابزارهاوراههایقابلاطمینانونظامیافتهبرایبررسیواقعیتها،کشفمجهولاتودستیابیبهراهحلمشکلاتاست(خاکی،۱۳۸۲).روشیکهدراینپژوهشمورداستفادهقرارگرفتهاست،ازنظرهدفتوصیفی- ریاضیاست. بخشتوصیفیپژوهش،مربوطبهتوضیحمطالباستوبخشریاضیآنناشیازکاربردتکنیکارزیابیاهمیت- عملکردوروابطریاضیحاکمبرآناست. همچنینتحقیقمذکورازنظرروشگردآوریاطلاعات،ابتدائاًمتکیبرمطالعاتکتابخانهایوبررسیپیشینهتحقیقوسپسگردآوریدادههابامشاهدهومصاحبهاست.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
جامعهآماریاینتحقیق،خبرگانومحققانداخلکشورخواهندبودکهازبینآنهاتعدادیبهعنواننمونهانتخابمیشوندوبااستفادهازطیفلیکرتدرپرسشنامهنظرسنجیخبرگانچوندادههاییکهاستخراجمیشوند،کیفیهستند،ازآزمونهایناپارامتریکبرایتجزیهوتحلیلآنهااستفادهمیکنیم.
معیارهایارزیابیازطریقمصاحبهباکارشناسانوخبرگانمرکزآمارایران،مطالعاتکتابخانهایوهمچنینبررسیمطالعاتپیشیندراینزمینهشناساییشدهوبااستفادهازنظراتاستادراهنما،معیارهاینهاییشناساییمیشوند،سپسدادههایآماریهرمعیارجمعآوریشدهوبااستفادهازتحلیلاهمیت- عملکردارزیابیشاخصهاانجامشدهاست.
اینتحقیقازنظرگردآوریاطلاعات،درابتدامتکیبرمطالعاتکتابخانهایوبررسیپیشینهتحقیقوسپسگردآوریدادههابامصاحبهوپرسشنامهاست.
همچنیناینتحقیقازبعدروش،تحقیقتوصیفیوپیمایشیمحسوبمیشود،تحقیقازآنجهتتوصیفیاستکهشاملجمعآوریاطلاعاتبرایپاسخبهسؤالاتمربوطبهوضعیتفعلیموضوعمطالعهاستوازنظربعدهدف،پژوهشیکاربردی–توسعهایاست.
۱-۸. قلمرومحتوایی- زمانی- مکانی
ازنظرمحتوایی: موضوعاینپژوهشدرحوزهکاراییوارزیابیعملکرداست.
ازنظرزمانی: قلمروزمانیاینتحقیق،سال ۱۳۹۳ وبراساسجدیدتریندادههایبهدستآمدهخواهدبود.
ازنظرمکانی: مرکزآمارایران.
۱-۹. جنبهجدیدبودنونوآوری
استفادهازمتدتحلیلاهمیت–عملکردکهیکیازانواعمتدهایتحقیقدرعملیاتنرمبودهودردستهپارادایمهایتفسیری/ یادگیریقرارمیگیرد،جنبهنوآوریاینتحقیقاست.
۱-۱۰. اصطلاحاتوواژگانکلیدی
ارزیابیعملکرد:
بهمجموعهاقداماتوفعالیتهاییاطلاقمیگرددکهبهمنظورافزایشسطحاستفادهبهینهازامکاناتومنابع،درجهتدستیابیبهاهدافوشیوههایاقتصادیتوأمباکاراییواثربخشیصورتمیگیرد. بهاینترتیب،میزانپیشرفتدرجهتکسباهدافتعیینشدهارزیابیمیشود (دانشور، ۱۳۸۵).
تحلیلاهمیتعملکرد (IPA)
تحلیلاهمیتعملکردروشیکمهزینه،آسانوقابلفهمجهتسازماندهیاطلاعاتدربارهویژگیهاییکمحصولیاخدمتاست. برایاولینبارتوسطمارتیلاوجیمز (۱۹۷۷) برایتحلیلعملکردصنعتاتومبیلسازیمعرفیشد. اینرویکرد،بینشیبرایمدیرانجهتشناساییقوتوضعفسازمانفراهممیکند. اینمتدعمدتاًبهمنظوراولویتبندیشاخصهاومعیارهادرمسائلتصمیمگیریبهکارمیرود (آذر، ۱۳۹۲).
فصلدوم
ادبیاتموضوع
۲-۱. مقدمه
همهسازمانها،چهدولتیوچهخصوصی،برایتوسعه،رشدوپایداریدرعرصهرقابتیامروز،بهنوعیسیستمارزیابیعملکرداثربخشنیازدارندکهدرقالبآنبتوانندکاراییواثربخشیبرنامههایسازمان،فرایندهاونیرویانسانیخودراموردسنجشقراردهند. سازمانهایکارابهجمعآوریوتحلیلدادههابسندهنمیکنندبلکهازایندادههابرایبهبودسازمانوتحققرسالتهاواستراتژیهایخوداستفادهمیکنند.
امروزهنقشنظامهایارزیابیونظارتکارامددربهبودوتعالیسازمانهاکاملاًشناختهشدهاست. مطالعاتانجامشدهنشانمیدهدکهدربسیاریازسازمانهایبزرگایرانیپسازنیازبهنظامهایکارامدبرنامهریزیوتحول،نظامهایارزیابیونظارتدراولویتقراردارند. اندازهگیریعملکردمزایایبسیاریبرایسازمانهادرپیداردکهمهمترینآنهاعبارتنداز: فراهمکردندیدگاهساختاریافتهبرایتمرکزبررویبرنامهاستراتژیک،اهدافوعملکردوفراهمکردنمکانیسمیبرایگزارشدهیدرموردعملکردبرنامهبرایسطوحعالیمدیریت (انواریرستمی، ۱۳۸۰).
درهمینراستا،دراینفصلبهتعاریف،ضرورتها،فرایندهاوالزاماتارزیابیعملکرددرسازمانهابهویژهدستگاههایدولتیمیپردازیم.
۲-۲. مدیریتعملکرد
مدیریتعملکردازنیمهدهه ۱۹۷۰ بهشکلهایمختلفیمورداستفادهقرارگرفتهاستکهبرایابعادمختلفکسبوکارکاربردداشتهاست،کمیتهمشاورهمدیریتیاسترالیادرقالبگزارشیبیانمیکند،مدیریتعملکردعبارتاستازاستفادهازاستراتژیهاوفعالیتهایمشترک،درراستایبهبودعملکردفردی،گروهیوسازمانی. اینکمیتهمدیریتعملکردرایکیازمؤلفههایموردنیازبرایتشکیلیکچارچوبحکومتمشارکتیمیداند (Neely,1999). مدیریتعملکرددرواقعنظارت،تجزیهوتحلیلواستفادهازاطلاعاترویعملکردیکبرنامهاست (Brown,2005).
آماراتونگاوبالدازینیزمدیریتعملکردرااینگونهتعریفکردهاند: استفادهازاطلاعاتبهدستآمدهازارزیابیعملکرددرراستایایجادتغییراتمثبتدرفرهنگ،سیستمهاوفرایندهایسازمانیازطریقکمکبهتعییناهدافعملکردی،توزیعنتایجعملکردبرایتعقیبایناهداف،تخصیصمنابعوآگاهکردنمدیرانازایننکتهکهآیابایدبرایرسیدنبهایناهداف،سیاستیاجهتبرنامهخودراتغییردهندیامنطبقسازند (Amartunga & Baldry,2002).
البتهامروزبهایننتیجهرسیدهاندکهبینمدیریتعملکردومدیریتاخلاقیرابطهبسیارتنگاتنگیوجودداردکهبهنوعیمیتواناذعانکردمدیریتعملکردهمانمدیریتاخلاقیاستکهازطریقاصولاخلاقیسعیداردعملکردکارکنانوسازمانراازطریقتصمیماتآگاهانهوفوقفعالوبههنگامبهبودبخشد (Sutherland & canwell,2004).
الگویمدیریتعملکردرامیتواندرشکل ۲-۱ مشاهدهنمود. دراینالگوسهمرحلهبرایمدیریتعملکرددرنظرگرفتهشدهاست.
شکل۲-۱.اجزایاصلیمدیریتعملکرد
الف) طرحریزیعملکرد: شاملتعیناهدافعملکردیدرسطوحمختلف،شناساییفعالیتهایلازمدرراستایدستیابیبهنتایجموردانتظاروانجامسازماندهیمناسبباتجزیهوتحلیلشغلوسیستمهایتوانا.
ب) ارزیابیعملکرد: بهمجموعهاقداماتوفعالیتهاییاطلاقمیشودکهبهمنظورافزایشسطحاستفادهبهینهازامکاناتومنابعدرجهتدستیابیبههدفهاوشیوههایاقتصادیتوامباکاراییواثربخشیصورتمیگیرد. بهاینترتیبمیزانپیشرفتدرجهتکسباهدافتعیینشدهارزیابیمیشود (آقارفیعی، ۱۳۸۳).ارزیابیعملکردکهمنجربهآموزشمستمرمیشود،سطحبالاییازیادگیریراتضمینمیکندوموجبانگیزشنیرویکاربهمیزانزیادیمیشود. اینامرجوهرهمدیریتعملکرداست (Latham,2005).
ج) بهبودعملکرد (بهبودسازمان): بهبودعملکرددرسطحسازمانیبهبهبودکلسازمانمنجرمیشود. بهبودسازماندانشیاستکهبراساسعلومرفتاریوکاربردیپیریزیشدهوبهمجموعوکلسازماننظردارد.
۲-۳. تعاریفارزیابیعملکرد
مؤسساتوسازمانهاودستگاههایاجراییباهرمأموریت،رسالت،اهدافوچشماندازیکهدارند،نهایتاًدرقلمروملییابینالمللیعملمیکنندوملزمبهپاسخگوییبهمشتریان،اربابرجوعوذینفعانهستندتاشرکتیکههدفشسودآوریورضایتمشتریاستوسازمانیکههدفخودرااجرایکاملودقیقوظایفقانونیوکمکبهتحقیقاهدافتوسعهوتعالیکشورقراردادهاست،پاسخگوباشد. بنابراین،بررسینتایجعملکرد،فرایندیمهم وراهبردیتلقیمیشود. کیفیتواثربخشیمدیریتوعملکردآنعاملتعیینکنندهوحیاتیتحققبرنامههایتوسعهورفاهجامعهاست. ارائهخدماتوتولیدمحصولاتمتعددوتأمینهزینههاازمحلمنابع،حساسیتکافیرابرایبررسیتحققاهداف،بهبودمستمرکیفیت،ارتقایرضایتمندیمشتریوشهروندان،عملکردسازمانومدیریتوکارکنانایجادکردهاست. درصورتیکهارزیابیعملکردبادیدگاهفرایندیوبهطورصحیحومستمرانجامشود،دربخشدولتیموجبارتقاوپاسخگوییدستگاههایاجراییواعتمادعمومیبهعملکردسازمانهاوکاراییواثربخشیدولتمیشود. دربخشغیردولتینیزموجبارتقایمدیریتمنابع،رضایتمشتری،کمکبهتوسعهملی،ایجادقابلیتهایجدید،پایداریوارتقایکلاسجهانیشرکتهاومؤسساتمیشود.
(http://eshiraz.ir/bazrasi/fa/arzyabi,11)
تعاریفمختلفیازارزیابیعملکرددرسازمانهاارائهشدهاستکهدرادامهبهچندموردآنهااشارهمیشود:
نظامارزیابیعملکردرابهصورترسمی،درسطحفردیوسازمانیازسال ۱۸۰۰ میلادیرابرتاوندراسکاتلنددرصنعتنساجیبرایاولینبارمطرحکرد،بهطوریکهکالاهایتولیدشدهبااستفادهازچوبهادررنگهایمختلفدرجهبندیشدندکهاینکاردرواقعنوعیارزیابیازکیفیتیاستاندهسازمانبودهاست(kanji,2002).