کنترل
O1
_
O 2
R
۳-۳- جامعه تحقیق:
عبارت است از کلیه دانش آموزان دارای اختلال یادگیری سال سوم ابتدایی شهرستان گیلانغرب که در مدارس ابتدایی در سال تحصیلی ۹۳-۹۲ به تحصیل مشغول اند که از طرف مدارس به مرکز اختلال یادگیری شهرستان گیلانغرب معرفی شده اند. حجم کلی جامعه آماری۷۲ دانش آموز دارای اختلال یادگیری است. که تعداد ۴۲ پسر و ۳۰ دختر می باشند.
۴-۳- حجم نمونه:
در این نمونه حجم نمونه ۳۰ نفر دانش آموز پسر بود که ۱۵ نفر در گروه آزمایش و تعداد ۱۵ نفر دانش آموز برای گروه گواه می باشد. همچنین روش نمونه گیری در این پژوهش به شیوه نمونه های در دسترس در نظر گرفته می شود. از آن جایی که افراد نمونه در یک سطح سنی مشخص قرار دارند افراد نمونه را در دو گروه ۱۵ نفره قرار دادیم.چون روش شبه آزمایشی است گرد آوری وسیع امکان پذیر نیست . امکان نمونه تصادفی ساده، طبقه ای و خوشه ای نبود.
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
۵-۳- ابزار گردآوری داده ها:
به منظور تشخیص دانش آموزان مبتلا به اختلال یادگیری و تعیین میزان مشکلات یادگیری آنها از این پرسشنامه استفاده شد. پرسشنامه توسط ویلکات، بودا، ریدل، چابیلداس، دیفرس، پنپنگتون ۲۰۱۱ (به نقل از حاجیلو و رضایی شریف، ۱۳۹۰، ص۲۴) تهیه شده و مشکلات یادگیری را متشکل از پنج عامل اساسی خواندن، حساب کردن، شناخت اجتماعی، اضطراب اجتماعی و عملکردهای فضایی می داند که موجب مشکلات یادگیری می شود. این پرسشنامه از ۲۰ آیتم تشکیل شده است که توسط والدین دانش آموزا ن تکمیل می شوند. پاسخ به هر عبارت در یک مقیاس لیکرت ۵ درجه ای از اصلا (۱) تا همیشه (۵) می باشد.
۳- روایی و پایایی:
روایی و پایایی از خصایصی هستند که برای مفید و موثر واقع شدن روش جمع آوری داده ها شرایط اساسی به شمار می روند. روایی اصطلاحی است که به هدفی که آزمون برای تحقق بخشیدن به آن درست شده است، اشاره می کند و آزمونی دارای روایی است که برای اندازه گیری آنچه مورد نظر است، مناسب باشد(سیف، ۱۳۸۴). پایایی یکی از ویژگی های فنی ابزار اندازه گیری است این مفهوم با این امر سروکار دارد که ابزار اندازه گیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج به دست می دهد(سرمد و همکاران، ۱۳۷۹).
پایایی این پرسشنامه، مولفه های آن، توسط سازندگان پرسشنامه با روش های همسانی درونی و بازآزمایی بررسی شده و مقادیر قابل قبولی را به دست داده است.(نریمانی و همکاران، ۱۳۹۱). روایی تفکیکی و روایی سازه پرسشنامه مذکور در حد مطلوب گزارش شده است.همچنین روایی همگرای مولفه های این پرسشنامه با پرسشنامه پیشرفت تحصیلی استاندارد به این ترتیب گزارش شده است: خواندن ۶۴/.؛ ریاضی۴۴/.؛ شناخت اجتماعی ۶۴/.؛ اضطراب اجتماعی۶۴/. و عملکرد فضایی ۳۰/.(نریمانی و همکاران، ۱۳۹۱).
حاجلو و رضایی شریف(۱۳۹۰) در بررسی پایایی این پرسشنامه از دو روش همسانی درونی و بازآزمایی استفاده کردند.همسانی درونی کل و خرده مقیاس های آن از طریق محاسبه آلفای کرونباخ به این ترتیب گزارش شده است: خواندن۸۸/. ،ریاضی ۷۱/.، شناخت اجتماعی ۸۳/.، اضطراب اجتماعی ۸۵/.، عملکرد فضایی ۷۲/.، و کل ۹۰/. و پایایی بازآزمایی این پرسشنامه که به فاصله زمانی دو هفته اجرا گردید و با بهره گرفتن از روش همبستگی ضریب پایایی آزمون_ باز آزمون به قرار زیر به دست آمد: خواندن ۹۳/.، ریاضی ۸۷/.؛ شناخت اجتماعی ۸۹/.، اضطراب اجتماعی ۸۴/.؛ عملکرد فضایی ۸۲/.، و کل ۹۴/.. روایی سازه ی پرسشنامه مشکلات یادگیری کلورادو نیز به دو شیوه ی محاسبه ضریب همبستگی پرسشنامه با خرده مقیاس های آن و تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی مورد تایید قرار گرفت(حاجلو و رضایی شریف،۱۳۹۰) .
۳- روش تجزیه و تحلیل داده ها:
داده ها واطلاعات جمع آوری شده با بهره گرفتن از نرم افزار های متداول کامپیوتری نظیر spss مورد ارزیابی آمار توصیفی و استنباطی قرار می گیرد.
آمار توصیفی: به منظور نمایش چگونگی ویژگی نمونه های مورد مطالعه در حوزه ی آمار توصیفی، از شاخص های مرکزی و پراکندگی ( درصد، میانگین، میانه، انحراف معیار، ترسیم جدول فراوانی) با هدف دسته بندی آزمودنی ها از نظر ویژگی های مختلف و توصیف جامعه آماری استفاده گردید.
آمار استنباطی: به منظور تعیین وجود یا عدم وجود رابطه بین متغیرها، برآورد و تعمیم نتایج به دست آمده از حجم نمونه به جامعه آماری از آزمون تحلیل کوواریانس برای بررسی فرضیات استفاده شده است.
تجزیه وتحلیل کلیۀ داده ها با بهره گرفتن از نرم افزارspss و در دو بخش آمار توصیفی و استنباطی انجام می شود.
فصل چهارم
یافته های پژوهش
جدول آمار توصیفی شماره ۱ :
فراوانی پاسخگویان بر حسب گروه های مورد مطالعه در پژوهش
فراوانی
درصد
گروه کنترل
۱۵
۵۰
گروه آزمایش
۱۵
۵۰
جمع
۳۰
۱۰۰
همان گونه که در جدول آمار توصیفی شماره ۱ مشاهده میشود، توزیع فراوانی پاسخگویان در گروه های مورد مطالعه در پژوهش حاکی از آنست که: ۱۵ نفر معادل ۵۰ درصد در گروه کنترل و ۱۵ نفر معادل ۵۰ درصد نیز در گروه آزمایش در این پژوهش شرکت داشته اند.
جدول آمار توصیفی شماره ۲ :