روشها و ابزار تجزیه و تحلیل دادهها
به طور کلی دادهها نمایانگری از واقعیتها، مفاهیم، یا دستورالعملهاست (سرمد و دیگران،۱۳۷۸). تحلیلگر پژوهش، برای دستیابی به پاسخ پرسشهای پژوهش و آزمون فرضیهها، دادهها را به قسمتهای اصولی تجزیه میکند. غالباً دادهها را اطلاعات ثبت شده به صورتی که حالت سیستماتیک دارند و تحلیل دادهها را شامل کاربرد آمارهها و علم ریاضی جهت درک الگوها، دادهها و استخراج نتایج از آنها میدانند. کرلینجر (۱۳۷۷) نیز هدف ازتحلیل دادهها را تقلیل آنها و در آوردن دادهها به شکل قابل فهم و تفسیر میداند به نحوی که بتواند روابط بین متغیرهای پژوهش را مورد آزمون قراردهد. در تحقیق حاضر روشهای آماری تحقیق به دو بخش آمار توصیفی و آمار استنباطی تقسیم میشود:
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
الف) آمار توصیفی: در بخش آمار توصیفی، به منظور توزیع پاسخگویان به تفکیک ویژگیهای مختلف تحقیق، از روشهای آماری همچون فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار و … استفاده شد.
ب) آمار استنباطی: در بخش آمار استنباطی نیز به فراخور نوع اهداف تحقیق، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون به روش گام به گام استفاده شد. جهت محاسبه از نرم افزار SPSS بهرهمند شدیم.
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل
یافتههای پژوهش
مقدمه
تجزیه و تحلیل دادهها برای بررسی صحت و سقم فرضیه برای هر نوع تحقیق از اهمیت خاصی برخوردار است. امروزه در بیشتر تحقیقاتی که متکی بر داده های جمع آوری شده از موضوع مورد تحقیق میباشد، تجزیه و تحلیل داده ها از اصلیترین و مهمترین بخشهای تحقیق، محسوب میشود. با توجه به اینکه داده های این پژوهش از طریق پرسشنامه جمعآوری شده است، در تحلیل و بررسی آنها نیز با رویکرد کمی مواجه بودهایم. لذا داده های کمی با بهره گرفتن از نرمافزار SPSS تجزیه و تحلیل شدهاند و بر اساس نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها پیشنهاداتی متناسب و کاربردی ارائه خواهد شد.
تحلیل توصیفی
در این بخش از تجزیه و تحلیل آماری، به بررسی چگونگی توزیع نمونههای آماری از حیث متغیرهایی همچون، جنسیت، سن، میزان تحصیلات، رشته تحصیلی و سابقه خدمت میپردازیم.
جنسیت
همانطور که در نمودار ۱-۴ مشاهده میشود، ۹/۶۱ درصد از نمونه آماری مرد و ۱/۳۰ درصد باقیمانده زن بودهاند.
نمودار ۱-۴- نمودار فراوانی مربوط به جنسیت نمونهآماری
سن
همانطور که در نمودار ۲-۴ مشاهده میشود، ۳/۱۲ درصد از نمونه آماری در محدوده سنی ۳۰-۲۰، ۲/۳۴ درصد در محدوده ۴۰-۳۱، ۵/۴۵ درصد آنان در محدوده ۵۰-۴۱ و ۸ درصد در محدوده سنی ۶۰-۵۱ هستند.
نمودار ۲-۴- نمودار فراوانی مربوط به سن نمونه آماری
سطح تحصیلات
همانطور که در نمودار ۳-۴ مشاهده میشود، ۸/۱ درصد از نمونه آماری دارای تحصیلات فوقدیپلم، ۸/۶۵ درصد آنان دارای تحصیلات لیسانس و ۵/۳۲ درصد دارای تحصیلات فوقلیسانس و بالاتر هستند.
نمودار ۳-۴- نمودار فراوانی مربوط به سطح تحصیلات
رشته تحصیلی
همانطور که در نمودار ۴-۴ مشاهده میشود، ۱۳ درصد از نمونه آماری در رشته های علوم انسانی، ۴۹ درصد در علوم پایه، ۳۶ درصد در فنی و مهندسی و ۹/۱ درصد در رشته های معماری و هنر تحصیل نمودهاند.
نمودار ۴-۴- نمودار فراوانی مربوط به رشته تحصیلی
سابقه خدمت
همان طور که در نمودار ۵-۴ مشاهده می شود ۸ درصد از پاسخ دهندگان دارای ۵ سال و کم تر ۸/۲۷ درصد از آنها بین ۵ تا ۱۰ سال ۹/۲۵ درصد از آنها بین ۱۱ تا ۱۵ سال ۳۰ درصد از آنها بین ۱۶ تا ۲۰ سال و ۴/۸ درصد تا ۲۵ سال دارای سابقه خدمت بوده اند.
نمودار ۵-۴- نمودار فراوانی مربوط به سابقه خدمت
تحلیل استنباطی
در این قسمت سوالات و فرضیات پژوهش تکبهتک مطرح میگردد و با توجه به جدول تحلیل داده ها که از SPSS استخراج شده است، توضیحات مربوط به یافتهها بیان میشود.
فرضیه های پژوهش:
فرضیه اول: بین میزان توجه به مولفه کارمندیابی و عملکرد تعاونیهای تولید کشاورزی استان گیلان رابطه معناداری وجود دارد.
برای بررسی وجود یا عدم وجود رابطه بین مولفه های مدیریت منابع انسانی و عملکرد سازمانی (فرضیه های اول تا پنجم) و پی بردن به معناداری یا عدم معناداری رابطه مذکور از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است. داده های جدول ۱-۴ در خصوص فرضیه اول نشان میدهد که رابطه بین کارمندیابی و عملکرد سازمانی در حد ۱۴۶/۰ معنادار است.
جدول ۱-۴- ماتریس همبستگی متغیرهای تحقیق
عملکرد سازمانی
کارمندیابی
r
**۱۴۶/۰