مرحله چهارم- اجرای درس اصلاح شده: يک بار ديگر درس اصلاح شده تدريس می شود و معلمان برای مشاهده حاضر میشوند. به علاوه از بيرون مدرسه هم يک ناظر برای مشاهده تدريس دعوت می شود.
( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
مرحله پنجم- بازخورد و تهيهی گزارش: برای باز انديشی دوباره جلسهای تشکيل می شود. معلمان و ناظر بيرونی در بحث و گفتگوها شرکت می کنند. در نهايت، درس پژوهشی که خلاصهی همه جلسات در آن بيان می شود و در قالب يک کتابچه در کتابخانه نگهداری می شود(يوشيدا،1999).
الگوی فرناندز[111] و همکاران
اين مدل توسط فرناندز و عده ای از همکاران از گروه تحقيقاتی درسپژوهی(LSRG)[112] در سال 2001 ارائه شد، شامل پنج مرحله است. اين مراحل مانند مراحل مدل يوشيدا است، با اين تفاوت که مرحله چهارم در اين مدل، اختياری است. چرخهای از اين مدل در شکل شماره 2 خلاصه می شود.
شکل شماره 2. الگوی درس پژوهی فرناندز و همکاران (فرناندز،يوشيدا، چاکشی و کنون،2001)
نشست های گروهی
درس پژوهشی(1)
نشست های گروهی
درس پژوهشی (2)
نشست های گروهی
اختياری
(آماده شدن و تحقيق)
(اجرا)
(بازتاب و اصلاح)
(اجرا)
(بازتاب و ثبت داده ها و نتايج)
الگوی تاکاهاشی[113]
در چرخهی درسپژوهی از ديدگاه تاکاهاشی که در سال 2001 بيان شد، ظهور انديشههای نو و ايدههای جديد است که هويت اصلی درسپژوهی را تشکيل میدهد. اين مدل نيز مراحلی مانند مدل يوشيدا و مدل فرناندز دارد. به علاوه خروجی اصلی درسپژوهی در اين مدل، ايدههای خلاقانهی جديدی است که در جای خود، می تواند مشکلات يادگيری دانش آموزان را حل کند(تاکاهاشی،2005؛ ايوبيان، 1385 الف).
چرخه ای از اين مدل در شکل شماره 3 بيان شده است:
شکل شماره 3. الگوی درس پژوهی تاکاهاشی(تاکاهاشی و يوشيدا،2004؛تاکاهاشی،2005)
شرکت کنندگان در
درس پژوهی
بازآزمايی طرح درس ايده جديد
در کلاس درس
اجرای مجدد طرح درس و آزمودن آن
گروه درس پژوهی
تدريس درس پژوهشی
تدريس درس پژوهشی
بحث و تبادل نظر
تجديد نظر در نقشه ی درس پژوهشی
طراحی نقشه ی درس پژوهشی
مدل فرناندز-يوشيدا
اين مدل شامل شش مرحله است و در سال 2004 توسط فرناندز و يوشيدا مطرح شد.
مرحله اول- برنامهريزی درسپژوهشی : اين مرحله با برنامهريزی برای درس پژوهشی شروع می شود. معلمان به صورت مشترک به بيان ايدههای خود میپردازند. اين برنامهريزی براساس تجربيات گذشته، مشاهدات دانش آموزان فعلی و بررسی درسهای پژوهشی قبلی صورت میگيرد. در پايان اين مرحله، طرح درسی با جزئيات کافی آماده می شود.
مرحله دوم- مشاهده اجرای درس پژوهشی: در اين مرحله يکی از معلمان درس را برای دانشآموزانش تدريس می کند و معلمان ديگر که در تهيهی درس شرکت داشتند آن را مشاهده می کنند.
مرحله سوم- بحث و گفتگو درباره درس پژوهشی: معلمان برای بازخورد بر روی درس تدريس شده، جلسه تشکيل می دهند و پيشنهادها و انتقادهای خود را که حاصل از مشاهدات است، ارائه می کنند.
مرحله چهارم- اصلاح درس پژوهشی: بعد از بحث درباره ی مشاهدات کلاسی، بعضی از گروه های درس پژوهی کار خود را متوقف می کنند و برخی ديگر به اصلاح آن پرداخته و برای اجرای مجدد، طرح درس اصلاح شده را آماده می کنند.
مرحله پنجم- تدريس طرح درس جديد[114]: بعضی از گروه ها که میخواستند کارشان را ادامه دهند، طرح درس اصلاح شده را مجدداً تدريس می کنند. بعضی اوقات يک معلم درس واحدی را برای دو کلاس، يا در يک کلاس، تدريس می کند، که يک مورد بسيار جالب میباشد. يک دليل برای انجام اين مرحله آن است که به وسيلهی تغيير در معلم يا دانش آموزان، يک بستر وسيع از تجربيات برای گروه تهيه می شود.
مرحله ششم- بازانديشی مشارکتی درباره ی طرح درس اصلاح شده: معلمان مجدداً به بحث روی درس میپردازند. اين بار گفتگوها روی عقايد و پيشنهادات متمرکز است. سپس با ثبت اين ايدهها منبع خوبی برای آينده به دست خواهند آورد(فرناندز و يوشيدا، 2004).
مدل ريچاردسون[115]
مدل ريچاردسون که در سال 2004 مطرح شد، شامل هفت مرحله زير است :
-
- تشکيل گروه درس پژوهی؛
-
- تمرکز بر درس پژوهی؛
-
- طراحی نقشه برای درس پژوهشی؛
-
- آماده شدن برای مشاهده؛
- تدريس و مشاهده؛