۸/۲
۱/۳
۲/۳
۴/۳
کل مخارج بهداشتی (درصد از GDP)
متغیر
۳۴۳/۱
۳۷۵/۱
۲۸۳/۱
۳۳۶/۱
سرانه هزینه های بهداشت و درمان
(دلار فعلی)
نزولی
۷/۶۷
۵/۶۹
۱/۶۹
۳/۷۰
مخارج بهداشت عمومی
(درصد از مجموع هزینه های سلامت)
ثابت
۹۸
-
۹۸
-
امکانات بهداشتی بهبود یافته
(درصد از جمعیت با دسترسی)
Source: www.wordbank.org
جدول فوق به بررسی شاخص های بهداشتی در امارات متحده عربی می پردازد. همانطور که گفته شد شاخص امید به زندگی نمایانگر بهداشت و سلامت در مناطق مختلف میباشد. . همانطور که مشاهده می شود امید به زندگی در کشور امارات ۷۷ سال میباشد که نشاندهنده وضعیت خوب این کشور نسبت به این متغیر میباشد.
مرگ و میر کودکان یکی از بزرگترین مشکلات مربوط به سلامت در جهان محسوب می شود. همانطور که گفته شد بر طبق آمار بانک جهانی، میانگین نرخ مرگ و میر کودکان زیر ۵ سال در سال ۲۰۱۲، در منطقه خاورمیانه، ۲۶ بوده است، در حالی که مطابق آمار جدول فوق، این متغیر در امارات متحده عربی ۸ میباشد که این امر نشاندهنده وضعیت خوب سلامتی در این کشور میباشد. ضمن اینکه مخارج بهداشت عمومی و هزینه های بهداشت و درمان در این کشور درصد بالایی را بخود اختصاص داده است و ۹۸ درصد جمعیت به امکانات بهداشتی بهبود یافته دسترسی دارند. بنابراین میتوان گفت امارات متحده عربی از جایگاه نسبتا خوبی در زمینه بهداشت و سلامت برخوردار میباشد.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
رسانه و مطبوعات
امارات متحده عربی به دلیل تاریخ کوتاه سیاسی از لحاظ فرهنگی- تبلیغاتی و رسانهای نیز جدید التأسیس بشمار میرود. اما برغم این قدمت کم ، روند تحولات و توسعه فرهنگی در این کشور بسرعت پیش میرود. این وضعیت بخصوص در زمینه های تکنولوژی و فنآوری مطبوعات و رادیو و تلویزیون بیشتر مشهود است.
احداث شهرک اینترنت و رسانه ها و دانش در شهر دبی با تعداد ۴۰۰ شرکت رایانهای و ۴۰۰ شرکت رسانه-ای بزرگ که شامل دفاتر شرکتهایی مانند CNN میباشند و همچنین انتقال دفاتر شرکتهایی مانند MBC از لندن به این شهرک و تأسیس دفتر کانال برجسته العربیه، خود نشاندهنده میزان تحولات این کشور در زمینه رسانه ای بشمار میرود.
رسانههای ارتباط جمعی امارات مانند رادیو و تلویزیون نقش بسیار موثری در تسریع روند توسعه فرهنگی این کشور برعهده دارند. این رسانه ها موظفند که مجموعه فعالیتهای تبلیغات و فرهنگی خود را در راستای تحقق اهداف کشور امارات و منافع کلی جامعه عرب قرار دهند.(گزارش سفارت جمهوری اسلامی ایران در ابوظبی، ۱۳۹۳)
در حالی که رسانه یکی از نخستین صنایع است که امارت دوبی سعی بر گسترش آن در بسیاری از شهرهای کوچک کرده، مسائل مهمی درباره آزادی بیان در امارات به قوت خود باقیماندهاست. اکثر رسانههای امارات یا در مالکیت دولت هستند و یا وابستگی نزدیکی به آن دارند.تقریبا همه رسانههای عربی زبان پخش شده که مخاطبان داخلی را هدف قرار می دهند، دولتیاند و تنها دیدگاه رسمی را در مورد مسائل داخلی ارائه می دهند. شهر رسانهای دوبی، دوبی را به مرکز رسانه در منطقه تبدیل کردهاست، و شامل ایجاد رسانه، از صنعت چاپ گرفته تا تلویزیون و رسانه جدید و همچنین تبلیغات و صنعت بازاریابی میباشد.
شماری از سازمانهای خبری بینالمللی که شامل رویترز، آسوشیتد پرس، فرانس پرس، بلومبرگ، داو جونز نیوزوایرز، سی ان ان و بی بی سی میباشند، همگی در شهر رسانهای دوبی حضور دارند، و میتوانند آزادانه در مورد حوادث منطقهای و محلی گزارش تهیه کنند. با این وجود، محدودیتهایی برای رسانههای محلی وجود دارد، و به شدت از هر گونه انتقادی در مورد خانواده سلطنتی منع شدهاند. (fa.m.wikipedia.org)
مطبوعات در امارات عربی متحده طی بیست و پنج سال گذشته شاهد تحول و پیشرفت چشمگیری در زمینه های چاپ ، نشر ، نگارش، آگهی ، تبلیغات، توزیع و غیره بوده است. هم اکنون حدود ۱۲ روزنامه عربی و انگلیسی در امارات متحده عربی به چاپ میرسد، که روزنامههای متعلق به بخش خصوصی بشدت تحت تاثیر حکومت قرار دارند. شورای ملی رسانه (NMC) که در سال ۲۰۰۶ ایجاد گشته است، مسئول صدور مجوز همه نشریات و اعتبار مطبوعات به سردبیران است.(freedomhouse.org)
فناوریهای ارتباطی و اطلاعاتی (اینترنت و تلویزیونهای ماهواره ای) از یک سو، اطلاعات و آگاهی سیاسی و اجتماعی افراد را افزایش می دهند و از سوی دیگر افراد و گروه ها را در مسائل سیاسی و مدنی درگیر میسازند.(سردارنیا،۱۳۸۶: ۱۱۱ ) به گفته پیپا نوریس، با پیدایش فناوری-های ارتباطی، یک حوزه عمومی جدید شکل گرفته است که در آن، احزاب و گروه های سیاسی و سازمانهای بین المللی غیردولتی که در زمینه حقوق بشر، محیط زیست، دفاع از حقوق نویسندگان و آزادی بیان و زنان فعالیت می کنند،همچنین فعالان سیاسی، گروه های خبری، اتاقهای گفتگو، کنفرانسهای از راه دور و غیره، حضور الکترونیکی (مجازی) دارند.(N0rris, 2001, p.3, chap.5)
رسانههای نوین ارتباطی، کانالها و ابزار بسیار مهمی برای شناخت و آگاهی سیاسی، هوشیارسازی، فهم و جهتدهی شهروندان، نیروها و گروه های سیاسی و اجتماعی هستند. اینترنت، میزبان روزنامههای مستقل، مجلات، رادیوها و به طور کلی رسانههای خبری است. جدول زیر وضعیت اینترنت را در امارات متحده عربی نشان میدهد.
جدول ۳-۲۰، آمار مربوط به اینترنت در امارات متحده عربی (۲۰۱۲-۲۰۰۹)