کشتار مردم در منطقه سنجار عراق ( ایزدی ها)
قتل مردم بی دفاع در استان های صلاح الدین و موصل
محاصره شهر های نبل و الزهرا در سوریه و عدم اجازه امداد رسانی به مردم
آواره نمودن صدها مسیحی در استان موصل
قتل رانندگان در جاده های سوریه و عراق
بمب گذاری در نقاط مرزی و اصلی در شهرهای مختلف عراق و سوریه
ترویج فساد ، با استناد به حربه جهاد نکاح
تسلط بر منابع و ذخایر نفتی منطقه تحت سلطه و فروش نفت ارزان قیمت
فروش آثار عتیقه و باستانی شهرهای تاریخی در سوریه و عراق
۴-۳) عوامل خیزش داعش
سیطره ی داعش بر مناطق گسترده ای از عراق و موفقیت های مهم آن در برابر نیروهای نظامی و امنیتی عراق حیرت و تعجب بسیاری را در محافل سیاسی و امنیتی برانگیخته است این موضوع باعث طرح این پرسش کلیدی می شود که چه بسترها و مولفه هایی در خیزش و قدرت یابی داعش در عراق موثر است و به خصوص ابنکه چه عواملی باعث موفقیت های اخیر این گروه تروریستی شده است ؟ در این راستا می توان به طیف وسیعی از عوامل اشاره کرد که عمده ترین آنها با چالش ها و مشکلات درونی عراق و سپس مسائل ، اختلافات و حمایت های منطقه ای مرتبط است در اینجا به هر یک از مولفه ها به صورت مختصر اشاره می شود تا از این طریق بتوان در اتخاذ راهکارها برای مقابله با داعش به گونه ای واقع نگرانه تر عمل کرد .
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
۱-۴-۳) چالش ها و اختلافات سیاسی و مذهبی درون عراق
چالش ها و اختلافات سیاسی بین گروه های سیاسی عراق و فقدان انسجام و وفاق سیاسی در این کشور از مهم ترین عواملی است که باعث گسترش تنش های درونی و همچنین افزایش منازعات قومی ، فرقه ای شده است . این تنش ها و اختلافات بسترهای مناسبی را برای بهره برداری داعش و گسترش نفوذ و تسلط آن به خصوص در مناطق سنی نشین عراق ایجاد کرده است ضعف دولت مرکزی در عراق در دوره ی پس از صدام در نتیجه شکل گیری ساختار فدرال ، دمکراتیک و پخش شدن قدرت سیاسی در سلسله مراتب و حلقه های مختلف حاکمیتی از کارآمدی قدرت سیاسی تا حدی کاسته است، با این حال مساله اصلی، جدال و اختلافات بین گروه های سیاسی است. اختلافات اقلیم کردستان با بغداد مانع از همگرایی لازم کردی-شیعی در برابر خطر افراط گرایی وتروریسم شده است، به گونه ای که مقامات کردی با تسلیح نیروهای نظامی عراقی با تسلیحات راهبردی واز جمله هواپیمای جنگی مخالف می کنند، اما از آن مهمتر ، اختلافات بین رهبران وگروه های سنی ودولت مرکزی عراق است که به خصوص به جامعه سنی عراق نیز سرایت یافته وباعث نارضایتی ها وانتقاداتی از عملکرد دولت شده است .
اعتراضات بخشی از مردم مناطق سنی نشین عراق در مقابل دولت وطرح مطالبات وتنش های ناشی از آن که تا اواخر سال ۲۰۱۳ تدوام داشت بسترهایی را برای حضور داعش در مناطق سنی عراق ایجاد کرد. این اعتراضات وانتقادات سنی ها در حالی بود که بین گروه های سنی عراق ودولت اختلافات وتنش های مختلفی در جریان بود وعدم تفاهم برای دستیابی به راه حل هایی جامع برای حل اختلافات وهمچنین پایان دادن به اعتراضات و انتقادات سنی ها باعث افزایش سوء استفاده داعش ونفوذ بیشتر در مناطق سنی عراق شد. با این حال موضوع مهم دیگر رفتارهای متناقض برخی شخصیت های سیاسی سنی بوده است که به رغم حضور در دولت و ارکان سیاسی با گروه های معارض نیز در ارتباط بوده وحتی از آنها حمایت کرده اند .طارق الهاشمی معاون پیشین رئیس جمهور عراق که به خاطر اتهامات تروریستی مورد تعقیب قرار گرفت و سپس به صورت غیابی به دلیل حمایت از تروریسم محکوم شد ، نمونه ای از رفتارهای دوگانه برخی سیاستمداران سنی است.
در مورد جامعه سنی عراق ورویکرد آن به داعش وتحولات امنیتی اخیر نکات متعددی قابل اشاره است. رهبران سیاسی ، عشایری و مذهبی عراق در خصوص ارتباط با دولت عراق در سال های اخیر به دو دسته تقسیم شده اند. بخشی از این رهبران با دولت در پیوند و همکاری بوده و از آن در برابر داعش وگروه های معارض حمایت کرده اند که بخشی از رهبران عشایر سنی وهمچنین رهبران الصحوه ویا شورای نجات الانبار در این راستا قابل اشاره اند، اما بخش دیگری از این رهبران که از رویکرد دولت ناراضی هستند یا موضع بی طرفانه ای در قبال داعش داشته اند ویا همانند شورای انقلابیون عشایر به رهبری حاتم سلیمان ویا حارث الضاری وشیخ ملک السعدی به حمایت آشکار ویا غیر مستقیم از داعش پرداخته اند.
۲-۴-۳ ) ضعف نیروهای نظامی وامنیتی عراق
ضعف ها وچالش های نیروهای نظامی وامنیتی عراق یکی دیگر از عوامل سیطره داعش بر مناطق مختلف عراق وپیشروی های اخیر این گروه محسوب می شود. مقامات آمریکا پس از حمله به عراق به انحلال تمامی نهادهای نظامی وامنیتی رژیم بعث مبادرت کردند و به تدریج روند جدیدی برای تاسیس وتوسعه نیروهای نظامی وامنیتی جدید در عراق تحت مدیریت آمریکا آغاز شد. هر چند سهم اصلی مقابله با گروه های تروریستی ومخالف در ابتدا بر عهده نیروهای آمریکایی بود ، اما بعد از ۲۰۰۹ به تدریج نقش نیروهای عراق در امنیت سازی افزایش یافت وبه خصوص بعد از خروج نیروهای امریکایی از این کشور در سال ۲۰۱۱ مسئولیت ایجاد امنیت ومقابله با تروریسم به صورت کامل بر عهده نیروهای نظامی وامنیتی عراق قرار گرفت . در یک سال نخست پس از خروج نیروهای امریکایی از عراق وضعیت امنیتی به نسبت مناسبی در این کشور بر قرار بود، اما در سال ۲۰۱۳ بار دیگر نا امنی ها در عراق افزایش یافت .
به رغم اینکه عراق بیش از یک میلیون نفر نیروی نظامی وامنیتی را مورد آموزش قرار داده و به کار گرفته است ، نا امنی های فزاینده و به خصوص پیشروی ها وتصرف شهر های مختلف از سوی داعش نا کار آمدی نسبی ونقص های این نیروها را نشان داده است. به عنوان نمونه در حالی که تعداد نیروهای داعش در حمله به موصل تنها چند هزار وبه اعتقاد برخی تنها ۱۵۰۰ نفر بوده است ، حضور بیش از ۵۰ هزار نیروی نظامی وامنیتی عراقی در موصل مانع چندانی در برابر عناصر داعش ایجاد نکرد . با توجه به این نوع ناکار آمدی به چندین مشکل و چالش در نیروهای نظامی و امنیتی عراق می توان اشاره کرد . پایین بودن روحیه رزمی وجنگی در میان نیروهای عراقی که بخشی از آنها به خاطر منافع مالی واقتصادی جذب نیروهای نظامی وامنیتی عراق شدند مشکل مهمی است که باعث فرار بسیاری از آنها از صنحه جنگ وعدم مقاومت در برابر داعش می شود. ضعف های سیستم اطلاعاتی نیروهای نظامی وامنیتی یکی دیگر از مشکلاتی کار آمدی این نیروها در عرصه نبرد را کاهش می دهد. حضور عناصر ناراضی ومخالف حکومت در نیروهای نظامی وامنیتی حتی در مراتب بالا وفرماندهی که حتی باعث همکاری با معارضین دولت وحتی داعش می شود وعمدتاً از بعثی های سابق هستند از چالش های مهم دیگر است. معضل دیگر فقدان تسلیحات لازم است که از جمله ناشی از عدم تحویل به موقع تسلیحات از سوی آمریکا به خصوص در مورد هواپیماهای جنگنده محسوب می شود ( احمدی ، ۱۳۹۳).
۵-۳ ) افزایش رقابت ها وحمایت های منطقه ای از داعش
یکی دیگر از مولفه های مهمی که در افزایش توان ونقش آفرینی داعش در عراق نقش داشته است، گسترش اختلافات ورقابت های بین بازیگران منطقه ای در چند سال گذشته در نتیجه بحران های جدید منطقه ای از جمله در سوریه ، مصر ، بحرین وسایر کشورهای غربی محسوب می شود . این بحران ها باعث افزایش اختلافات ورقابت بین بازیگران منطقه ای مانند ایران با عربستان سعودی و قطر شد و تلاش برخی از بازیگران عربی برای بهره گیری از گروه هایی مانند داعش برای پیشبرد اهداف وسیاست های خود در منطقه را در پی داشت. عربستان سعودی و قطر علاوه بر اینکه از گروه های مخالف در سوریه برای رسیدن به سیاست تغییر رژیم در این کشور استفاده می کنند. سعی دارند با حمایت از داعش از این گروه برای تغییر شرایط در عراق نیز استفاده کنند.
مقامات عراقی و از جمله نوری مالکی بارها به مداخله کشورهایی مانند عربستان سعودی و قطر در این کشور وحمایت از نا امنی واقدامات تروریستی اشاره کرده اند. همچنین گزارش ها وشواهد مختلف حاکی از آن است که سعودی ها و قطری ها به حمایت های مختلف مالی از داعش در سال های اخیر مبادرت کرده واین حمایت ها به خصوص با توجه به ناکامی سیاست تغییر رژیم در سوریه ابعاد جدی تری به خود گرفته است . حتی فراتر از حمایت های مالی، برخی گزارش ها به حمایت دستگاه های اطلاعاتی این کشورها برای فراهم ساختن آموزش های لازم برای نیروهای داعش اشاره می کنند و پیشروی های اخیر داعش را طراحی مشترکی از سوی رهبران این گروه ، عربستان سعودی و قطر عنوان می کنند .( نورایی ، ۱۳۹۳ ) .
۶-۳ ) همسویی داعش با اهداف اسرائیل
بهترین وجه در خصوص نتیجه گیری ارتباط گروهک داعش با رژیم صهیونیستی را می توان در ارزیابی جنگ ۵۰ روزه اسرائیل در سال ۲۰۱۴ در نوار غزه بررسی کرد ، زمانی که مردم بی دفاع غزه مورد هجوم وحشیانه اسرائیلی ها قرار داشتند و تجاوز بی حد و مرز صهیونیستها به ملت مظلوم فلسطین و کشتار غیر نظامیان و زن و کودک توسط این رژیم کودک کش ادامه داشت ، داعش کوچکترین تهدید و عدم نارضایتی را از این اعمال وحشیانه به زبان نیاورد و موضعی در برابر اسرائیل غاصب نگرفت و در عوض این گونه استدلال کردند که قدس آزاد نخواهد شد تا زمانی که از این بت ها و خاندان های حاکم که بر کشورهای اسلامی علی الخصوص در کشورهای شیعی و ضد اسکتبار منطقه که کنترل جهان اسلام را بدست گرفته اند رها نشویم و با این استدلال نه تنها از مردم غزه و جامعه مسلمانان حمایت ننمود بلکه موضعی کاملا در جهت منافع اسرائیل و غرب اتخاذ نمودند و با طرح این مطلب نشان دادند که این گروه برای مبارزه با اسرائیل و غرب هیچ برنامه ای نداشته و با تفرقه و تجزیه کشورهای اسلامی که هم راستا با اهداف استراتژیک آمریکا و اسرائیل در منطقه نفت خیز خاورمیانه است عمل می نماید .
ادامه حرکت های خشونت بار داعش و ایجاد انزجار عمومی مردم جهان بر علیه این گروهک تروریستی مدخلی است برای اجرای طرح تجزیه کشورهای اسلامی و تضعیف آنها و تقویت موضع اسرائیل در منطقه ، پس داعش خواسته یا ناخواسته در جهت تامین منافع ملی آمریکا و سلطه بر کشورهای اسلامی که عمدتا دارندگان ذخایر عظیم نفت جهان می باشند ، در حال حرکت است و ایجاد نا امنی و جنگ و خونریزی بین آحاد جامعه مسلمان و احیای درگیریهای قومی و فرقه ای و مذهبی ، دستاوردی برای مسلمانان و جامعه و دولتهای اسلامی در منطقه ندارد ، از همین رو آمریکایی ها با طرح تجزیه عراق به دنبال تثبیت سلطه بر ذخایر نفت این کشور و استثمار امپریالیستی خود در اهداف استراتژیک از پیش تعیین شده خود هستند . اهدافی که طراحان سیاست خارجی علی الخصوص در حزب جمهوریخواه بر اساس طرح کمیته خدمات مسلح آمریکا با اشاره به توهم آنچه بنام جلوگیری از نفوذ معنوی ایران در عراق خوانده شده ، خواستار به رسمیت شناخته شدن سه اقلیم در عراق ، برای کردها ، سنی ها و شیعه شده اند . و در این طرح دفاعی ، کمیته خدمات مسلح آمریکا مبلغی معادل ۷۱۵ میلیون دلار برا برای کمک به نیروهای عراقی در حال مبارزه با داعش اختصاص داد و حداقل ۲۵% از این مبلغ را برای نیروهای پیشمرگه کرد و نیروهای شبه نظامی سنی و گارد ملی اهل تسنن تخصیص داد . در این لایحه آمده است که باید برای نیروهای پیشمرگه کرد و نیروهای گارد ملی سنی عراق یک کشور در نظر گرفته شود .اجرای این طرح ، اجازه خواهد داد تا این نیروهای امنیتی به صورت مستقیم با دریافت کمکهای آمریکا وارد عمل شوند .
این طرح با مخالفت کامل دولت عراق مواجه شد و نخست وزیر عراق حیدرالعبادی اعلام کرد که تمام تلاش دولت برای از بین بردن گروه داعش با همکاری کشورهای مخالف به کار گرفته خواهد شد ، در این بیانیه آمده است که دولت عراق با معیارهای دوگانه ای از جانب طرفهای خارجی مواجه است . زیرا دولت با تسلیح کردن گروه های عراقی بر اساس طرح های نظامی که در پیش نویس طرح کمیته روابط خارجی آمریکا آمده است مخالف می باشد ، چرا که اجرای این طرح گامی است در تجزیه کشور عراق و منجر به شکاف های عمیق تری در منطقه خواهد شد . علاوه بر موضع رسمی نخست وزیر عراق ، هیئت علما و پارلمان عراق نیز مخالفت صریح و قاطع خود را با طرح کنگره آمریکا برای تقسیم و تجزیه عراق ، اعلام کردند ، طرحی که جو بایدن معاون رئیس جمهور آمریکا در ژوئن ۲۰۱۳ مطرح و بر اساس آن خواستار برپایی اقلیم شیعی ، سنی و کردی در عراق شده بود و راهکار بحران عراق را تبدیل آن به سه کشور یاد شده دانسته بود . (مرکز پژوهش مجلس ، تیر ماه ۱۳۹۳) .
۷-۳ ) دلایل تجزیه عراق به زعم آمریکا
دلایل متعددی بر علاقمندی به تجزیه عراق از سوی آمریکا وجود دارد که می توان آنها را در چهار قالب دسته بندی نمود :
۱ – چون پیشنهاد دهندگان این طرح عمدتا از حزب جمهوریخواه هستند ، می توان رقابت های انتخاباتی دو حزب دمکرات و جمهورخواه را در آن دخیل دانست ، چرا که در ماه های اخیر انتقادات بسیار زیادی بر سیاست خارجی اوباما که از حزب دمکرات می باشد وارد کرده اند . آنها دولت دموکرات اوباما را متهم به ضعف در قبال داعش و کوتاه آمدن در جهت مقاصد ایران و سوریه می دانند و اعتقاد دارند که اوباما بایستی در سیاست خارجی خود تهاجمی تر عمل نماید . جمهوری خواهان با پیشنهاد این طرح به دنبال نشان دادن قاطعیت خود در سیاست خارجی آمریکا بودند و از این طریق تلاش داشتن که حزب دمکرات و اوباما را تحت فشار قرار دهند .
۲ – حزب دمکرات و رئیس جمهور آمریکا اوباما نیز تا کنون نسبت به این طرح واکنش نشان نداده است و بهمین دلیل شائبه همراهی دولت فعلی آمریکا با این طرح بیشتر شده است و در یک نگاه کلی می توان دریافت که آمریکایی ها از تجزیه کشورهای قدرتمند مسلمان ، که در جهت تامین منافع ملی آنها و امنیت اسرائیل و همچنین امنیت انرژی است بهره مند می گردند و این ریشه در طرح کلی و رویکرد جامع آمریکا برای تجزیه و تضعیف کشور عراق است .
۳ - بی شک یکی از دلایل مطرح کردن چنین طرح تجزیه طلبانه و تفرقه انگیز ، مهار نفوذ ایران و گروه های وابسته به مقاومت در عراق می باشد ، آمریکا به درستی می داند که شکست نهایی داعش که خیلی دور از انتظار نمی باشد باعث تقویت دولت عراق و گروه های مقاومت و کسب محبوبیت و مشروعیت بیشتر و ایجاد ثبات خواهد شد و در نتیجه تجزیه این کشور را در آینده بسیار مشکل خواهد کرد . به همین دلیل در این مقطع زمانی آمریکا به دنبال زمینه سازی دیگری برای عراق خواهد بود .
نقشه شماره دو وضعیت طراحی شده برای کشورهای اسلامی و عرب خاورمیانه و طرح تجزیه آنها
۴– برخی از ناظرین تحولات اخیر عراق بر این باورند که آمریکایی ها با این طرح بدنبال نوعی اختلاف اندازی بین گروه های شیعه و سنی و کردها با یکدیگر هستند و شروع و ادامه این اختلاف ها از یک طرف تجزیه عراق را کلید خواهد زد و از سوی دیگر داعش را تقویت می نماید . تقویت داعش یک فایده راهبردی منطقه ای برای آمریکا دارد و آن اینکه دولت عراق و محور مقاومت را مشغول داعش می کند و ار هدف اصلی آنها یعنی مبارزه با صهیونیسم و رژیم اشغالگر قدس دور نگه می دارد و دولتهای اسلامی را از رسیدن به وحدت و هدف گذاری راهبردی و استراتژیک در منطقه باز می دارد .(سایت خبری جهان نیوز، ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۴)
۸-۳ ) راهبردهای آمریکا در قبال گروه تروریستی داعش
۱-۸-۳ ) استراتژی دولت اوباما در قبال داعش
استراتژی نیلوفر آبی در مجموع نتوانست در مبارزه با داعش کار ساز باشد . با توجه به هزینه اندک سه میلیارد دلاری که صرف مبارزه با داعش شده (علیرغم تبلیغات گسترده) ، آمریکایی ها در مبارزه با این گروه تروریستی به نوعی جدی نبوده اند و وظیفه جنگیدن را به نیروهای محلی واگذار کرده اند . این استراتژی می تواند منجر به تضعیف ارتش عراق و حتی افزایش جنگ داخلی شود و نتیجتا” مشخص نماید که اولویت اصلی آمریکا مبارزه با داعش نیست و هیچگاه جزو اولویت های اصلی سیاست خارجی آمریکا نبوده است .
شکل گیری جریان و گروه تکفیری و تروریستی داعش در منطقه خاورمیانه ، هم از نظرایدئولوژیکی و هم از نظر ژئوپلیتکی ، تهدیداتی را متوجه امنیت و منافع ملی کشورهای منطقه و جهان اسلام کرده است . فروریختن ۱۳۰۰۰ بمب توسط هواپیماهای آمریکایی و متحدانش در عراق و سوریه برای نابودی داعش و هزینه ۹۱/۲ میلیارد دلاری آن تا ۱۸ ژوئن سال ۲۰۱۵ و اتخاذ ائتلاف بین المللی در این زمینه موفق نبوده است . با توجه به اینکه استراتژی نبرد هوایی بر عیله داعش تا کنون توفیقی نداشته و عدم دریافت اسلحه و تسلیحات دولت عراق از ایران و روسیه نیز بدلیل اعمال تحریمهای بین المللی بر علیه این دو کشور ، مبارزه با داعش را ناکام گذاشته است و آمریکا را به اتخاذ استراتژی نیلوفر آبی واردار کرده است .
استراتژی آمریکا در قبال داعش بنابه اظهار اوباما در نشست مشترک با رهبران کنگره در ۱۱ سپتامبر ۲۰۱۴ شامل سه مرحله می باشد :
حملات هوایی علیه مواضع داعش و شمال غرب عراق که در حمایت از اقوام و اقلیت های دینی این کشور و نیروها و تسلیحات نظامی ، دبپلماتها و نیروهای مستقر در عراق خواهد بود ، که این عملیات از آگوست ۲۰۱۴ شروع شده است
تشدید تلاش ها برای آموزش ، مشاوره و تجهیز نیروهای مسلح عراق ، پیشمرگه های کرد و قبایل سنی این کشور ، پس از تشکیل دولت فراگیر در عراق
نابودی پناه گاه ها و مقر های عملیاتی داعش در خاک سوریه که ممکن است حتی تا پیش از پایان دوره ریاست جمهوری اوباما به پایان نرسد که در واقع سخت ترین و جنجالی ترین مرحله عملیات علیه داعش است .
لئون پانتا (Leon Panetta) وزیر اسبق دفاع آمریکا که زمانی رئیس سازمان سیا نیز بوده است ادعا کرده که جنگ با داعش دامنه ای سی ساله خواهد داشت و میتواند به کشورهای دیگر لیبی ، نیجریه ، سومالی ، یمن و … نیز کشده شود .
۲-۸-۳ ) استراتژی نیلوفر آبی و راهبردهای آمریکا در مبارزه با داعش
دولت آمریکا در ۱۱ ژوئن ۲۰۱۵ (بیست و یکم خرداد سال ۹۴) از اعزام ۴۵۰ مستشار نظامی آمریکایی به عراق برای استقرار در پایگاه جدیدی که در استان الانبار مستقر خواهند شد ، خبر داد . وزارت دفاع آمریکا در بیانیه ای در ۱۲ ژوئن۲۰۱۵ اعلام کرد که برای گسترش پایگاه های آمریکا در کشور عراق و احتمالا هموار کردن راه برای بکارگیری نیروهای آمریکایی بیشتری در مناظق جنگی خاورمیانه برنامه دارد . ژنرال مارتین دمپسی رئیس ستاد مشترک آمریکا گفت ؛ مجموعه پایگاههایی در اطراف عراق باید ایجاد شود که نیروهای آمریکایی بتوانند در آنجا به تعلیم و آموزش نیروهای قبایل سنی و به رهبران نظامی عراق مشورت و همفکری ارائه کند و در حملات هوایی و آموزش واحد های کوچک از سربازان و پلیس عراقی استفاده نماید . این استراتژی جدید بنام نیلوفر آبی (( LILY PAD STERATEGY )) با مناطق مشترک امنیتی نام دارد . دمپسی همچنین اعلام کرد که یکی از این پایگاه ها در مسیر بغداد به تکریت و دیگری در مسیر کرکوک به موصل خواهد بود . استیو وارن سخنگوی وزارت دفاع آمریکا تائید کرده که در حال حاضر به دنبال مکان یابی برای دیگر پایگاه های نیلوفر آبی هستند و برای محل استقرار این پایگاه ها صدها گزینه دیگر وجود دارد و اصولا هر مکانی که قبلا پایگاه عملیاتی بوده نیز جزو همین گزینه ها محسوب می شود . یکی از مقامات وزارت دفاع آمریکا نیز در این باره گفته است که پایگاه های جدید بر اساس نیازهای نیروهای عراقی در منطقه طراحی و ساخته خواهد شد ، بنابر این ممکن است یک پایگاه برای آموزش نیروهای سنی و یکی برای مانورهای مشترک با نیروهای عراقی و پایگاه دیکری برای جمع آوری اطلاعات مربوط به حملات هوایی ، ایجاد شوند . مقامات نظامی آمریکایی اعلام کرده اند که پنجمین پایگاه نظامی آمریکا در عراق تاسیس خواهد شد . گرچه تجارب تاریخی گذشته ، استراتژیهای مشابه را در افغانستان نا کارآمد ارزیابی می کند به گونه ای جان ساپکو بازرس کل ویژه بازسازی افغانستان اذعان دارد که استراتژی نیلوفر آبی ، علیه طالبان در کشور افغانستان که به مراتب از حوزه عملکردی پایین تری نسبت به داعش برخوردار بوده اند ، ناکار آمد بوده است .
۳-۸-۳ ) استراتژی کنگره آمریکا در مبارزه با داعش
راهبرد استراتژیک اوباما در قبال عراق مورد سئوال و انتقاد کنگره قرار گرفته است . کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان ایالات متحده در ۲۹ آوریل ۲۰۱۵ با شصت رای موافق در برابر دو رای مخالف و یک رای ممتنع به طرح قانونی ۱۷۳۵ مجلس نمایندگان با عنوان قانون اختیار دفاع ملی رای مثبت دادند و در این طرح دفاعی بودجه ای بالغ بر ۷۱۵ میلیون دلار برای کمک به نیروهای عراقی که در حال مبارزه با داعش هستند ، اختصاص داده شده است که حداقل ۲۵% از آن به نیروهای پیشمرگه کرد و نظامیان سنی و گارد ملی اهل تسنن عراق تخصیص داده شده است و آنها را بعنوان اقلیم و کشور جداگانه ای به رسمیت شناخته است . اجرای این طرح اجازه خواهد داد تا نیروهای امنیتی به صورت مستقیم کمکهای آمریکا را دریافت کنند . طرح فوق ، وزرات خارجه و دفاع آمریکا را ملزم می کند تا دولت مرکزی بغداد را وادار نماید تا حق بیشتری از قدرت را در شیوه اداره امور کشور به اقلیت های یاد شده بدهد و چنانچه ظرف مدت سه ماه از زمان تصویب این طرح پیشرفت هایی در زمینه شرایط خاص ، یعنی شمول سیاسی و مجوز تشکیل گارد ملی ، پایان دادن به حمایت شبه نظامیان شیعه حاصل نشود ۷۵% باقیمانده کمک آمریکا به دولت عراق معلق گردد و دست کم ۶۰% از این کمک ها به کرده و سنی ها داده می شود . طرح فوق همچنین برای سال مالی ۲۰۱۶ مجوز ۶۰۰ میلیون دلار برای آموزش و تجهیز معارضان سوری برای مبارزه با داعش و ۳۰۰ میلیون دلار برای کمک به اردن به منظور دفاع از مرزهایش با عراق و سوریه را صادر می کند . مک تورنبری نماینده جمهوریخواه ایالت تگزاس و رئیس کمیته راهبردی نیروهای مسلح مجلس نمایندگان در مورد تصویب این طرح گفت (( من و دیگر اعضای جمهوریخواه کنگره با توجه به نگرانی روز افزون نسبت به نفوذ ایران بر دولت بغداد ، خواستار به رسمیت شناخته شدن کشور هایی برای شبه نظامیان کرد و سنی هستیم )) ، پس از کش و قوس های فراوان کمیته راهبردی نیروهای مسلح آمریکا در ۱۴ می سال ۲۰۱۵ اعلام کرد که عنوان کشور از نیروهای پیشمرگه و عشایر سنی عراق از قانون بودجه دفاعی آمریکا حذف شده است .
بسیاری طرح قانونی یاد شده را اجرای طرح و نقشه جو بایدن معاون رئیس جمهور اوباما مبنی بر تجزیه عراق قلمداد کرده اند . جان مک کین رئیس کمیته نیروهای مسلح سنا نیز در ماه می نسخه مشابهی را در سنا منتشر کرد . سفارت آمریکا در بغداد در بیانیه ای این طرح را غیر قابل استناد دانست و آن را بیانگر دیدگاه ها و سیاست های دولت آمریکا ندانست .
ارسال کمکهای تسلیحاتی به کردهای عراق به منظور مبارزه با داعش ، احتمال برنامه ریزی و تسلیح این نیروها برای تجزیه عراق را تقویت کرده است . ران پال سناتور جمهوریخواه ادعا کرده است که در ازای همکاری کردها در مبارزه با داعش به آنها پیشنهاد تاسیس یک کشور مستقل را خواهد داد وکردها لیاقت حمایت بیشتر و به رسمیت شناخته شدن از سوی آمریکا و متحدانش هستند .( بای ، اول مرداد ۱۳۹۴)
۹-۳) پیامدهای داخلی تحرکات داعش در عراق