۵
۱
۵
استفاده از ارزشیابی مستمر جهت زنده نگه داشتن رابطه شاگرد با معلم، شاگرد با درس و غیره
۲
ج) بررسی میزان تناسب مؤلفه های بدست آمده از منابع ادبیات مطالعات برنامه درسی و دیدگاه صاحبنظران با حوزه زیبایی شناسی و هنر
گزاره هایی که تحت عنوان مؤلفه های زیبایی شناسی و هنر از منابع ادبیات مطالعات برنامه درسی و مصاحبه با صاحبنظران بدست آمده اند در این مرحله جهت اعتبار بخشی و ارزیابی میزان تناسب آنها با حوزه زیبایی شناسی و هنر مورد بررسی قرار گرفتند تا به این سوال پاسخ داده شود تا چه اندازه گزاره های بدست آمده مؤلفه های زیبایی شناسی و هنری به شمار می آیند؟ بدین منظور پرسشنامه ای متشکل از مؤلفه های بدست آمده ، با طیف لیکرت پنج گزینه ای (خیلی زیاد، زیاد، متوسط، کم و خیلی کم) تدوین و تنظیم گردید تا میزان تناسب آنها با زیبایی شناسی و هنر بوسیله متخصصان مطالعات برنامه درسی و هنر ارزیابی گردد. با توجه به اینکه در دو مرحله قبل مؤلفه ها به تفکیک عناصر چهار گانه برنامه درسی(هدف، محتوا، روش و ارزشیابی) ذکر شده بود در پرسشنامه برخی مؤلفه ها که در بین عناصر مشترک بود یا اشتراکات مفهومی داشتند با هم تلفیق و ترکیب شدند و در نهایت ۷۵ گویه برای این پرسشنامه بدست آمد که نمونه آماری به این ۷۵ گویه پاسخ دادند. البته با توجه به تفاوت تخصص صاحبنظران دو رشتۀ مطالعات برنامه درسی و هنر، دو نوع پرسشنامه با توضیحات مقدماتی متفاوت اما با گویه های مشترک تنظیم شد که نمونه آن در پیوست های شماره ۳ و ۴ آمده است.
( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
جامعه آماری این مرحله همانند مصاحبه، متخصصان مطالعات برنامه درسی دانشگاه های خوارزمی، طباطبایی، تربیت مدرس، تهران و شهید بهشتی و همچنین متخصصان هنر از دانشگاه تربیت مدرس، تهران، و هنر تهران بود و از طریق نمونه گیری در دسترس، نمونه مورد نظر مطابق جدول(۱۱-۴) بدست آمد.
جدول(۱۱-۴):حجم نمونه متخصصان مشارکت کننده برای تکمیل پرسشنامه
رشته
تعداد پرسشنامه توزیع شده
تعداد پرسشنامه تکمیل شده
مطالعات برنامه درسی
۱۳
۹
هنر
۱۴
۹
همانطور که جدول بالا نشان می دهد از ۲۷ پرسشنامه توزیع شده ۱۸ تا تکمیل و به محقق عودت داده شد. در تجزیه و تحلیل ابتدا به هر کدام از گزینه های طیف لیکرت خیلی زیاد، زیاد، متوسط، کم و خیلی کم به ترتیب با نمرات ۱،۲،۳،۴،۵ وزن داده شد تا میانگین نمره هر کدام از گویه ها در بین ۱۸ پرسشنامه تکمیل شده بدست آید و براساس میانگین ها در مورد میزان تناسب آنها با حوزه زیبایی شناسی و هنر قضاوت به عمل آید این میانگین ها که از بزرگ به کوچک مرتب شده در جدول(۱۲-۴) ارائه شده است.
جدول(۱۲-۴): میانگین نمرات گویه های پرسشنامه مربوط به تناسب گویه ها با حوزه زیبایی شناسی و هنر
شماره گویه
عبارت گویه
میانگین
۲۶
ارتقا جایگاه هنر در مدارس به عنوان یک حوزه یادگیری مهم