استفاده از اعتبارات مصوب و کمکهای دولتی
۵۰۴/۰
۹
تامین مالی از طریق بازار سرمایه
۷۸۷/۰
۴
تامین مالی از طریق سرمایه گذاری در ایستگاههای مترو
۵۳۴/۰
۸
شکل ۴-۳: خروجی نرم افزار اکسل برای رتبه بندی گزینه ها
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
همانگونه که مشاهده می شود مشارکت با بخش خصوصی از طریق ایجاد مراکز صنعتی، تولیدی و گردشگری رتبه اول و استفاده از اعتبارات مصوب و کمکهای دولتی رنبه نهم را به خود اختصاص دادهاند.
خلاصه
در این فصل داده های جمعآوری شده بهوسیله پرسشنامه، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای این منظور در ابتدا روشهای تامین مالی پایدار در شهر جدید بهارستان شناسایی و در ادامه به وسیله تکنیک تاپسیس فازی اولویت بندی شدند. نتایج اولویت بندی نهایی نشان داد که مشارکت با بخش خصوصی از طریق ایجاد مراکز صنعتی، تولیدی و گردشگری رنبه اول و استفاده از اعتبارات مصوب و کمکهای دولتی رتبه نهم را به خود اختصاص دادهاند.
فصل پنجم
نتیجه گیری و پیشنهادات
مقدمه
نتیجه گیری و پیشنهادات از مهمترین بخشهای یک کار پژوهشی میباشند چرا که در این قسمت نتایج به دست آمده در فصلهای قبل تحلیل و بررسی میشوند و بر مبنای آنها پیشنهادات کاربردی و همچنین پیشنهاداتی برای پژوهشهای آینده ارائه میگردد. این فصل شامل سه بخش میباشد. در بخش اول خلاصهای از مراحل پژوهش ذکر می شود. در بخش دوم یافتههای پژوهش بررسی میگردند و در بخش سوم پیشنهادات کاربردی، محدودیتها و پیشنهاداتی برای پژوهشهای آینده ارائه میگردد.
۵-۱- خلاصه پژوهش
فقدان منابع مالی کافی و به خصوص منابع مالی پایدار از جمله مهمترین مسائل شهرداری های کشور بخصوص شهر جدید بهارستان پس از طرح موضوع خودکفایی و خوداتکّایی شهرداری ها بوده است. حفظ منابع حیاتی برای نسلهای آینده و تبدیل سرمایه های اقتصادی موجود به سرمایههایی مولد از مهمترین مزایای درآمدزایی پایدار است. کسب درآمدهای جدید شرایط لازم را برای ارائه خدمات جدیدتر و متنوعتر از سوی شهرداری ها فراهم می کند و بر این اساس بستر مناسبی برای توسعه پایدار شهری آماده می شود. از اینرو شناسایی و اولویت بندی مهمترین منابع درآمدی پایدار و مدیریت و سیاستگذاری در راستای افزایش سهم این منابع درآمدی از مهمترین چالشهای شهر جدید بهارستان میباشد که بدین منظور در این پژوهش به کمک نظرات افراد خبره و با بهره گرفتن از تکنیک تاپسیس فازی پس از شناسایی مهمترین منابع درآمدی پایدار، به اولویت بندی آنان پرداخته شد. در این راستا در فصل اول بیان مساله، اهمیت و ضرورت پژوهش، کاربرد نتایج پژوهش، اهداف، سوالها، قلمرو و واژه های کلیدی پژوهش شرح داده شد. در فصل دوم به تفصیل مفاهیم شهر، شهرداری، وظایف و منابع درآمدی شهرداری و تامین مالی پایدار شرح داده شد و در انتها مروری بر پژوهشهای داخلی و خارجی انجام شده صورت گرفت و شهر جدید بهارستان نیز معرفی شد. در فصل سوم روش و طرح پژوهش، جامعه و نمونه آماری، روش و ابزار گردآوری داده ها، روایی و پایایی ابزار سنجش و روشهای تجزیه و تحلیل داده ها تشریح شد و در فصل چهارم داده های جمعآوری شده بهوسیله پرسشنامه، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت؛ به طوری که در ابتدا روشهای تامین مالی پایدار در شهر جدید بهارستان شناسایی و در ادامه این روشها به وسیله تکنیک تاپسیس فازی اولویت بندی شدند.
۵-۲- یافتههای پژوهش
پاسخ به سوال اول پژوهش نشان داد که میتوان از ۴۳ روش برای تامین مالی پایدار در شهر جدید بهارستان استفاده نمود که از آن جمله میتوان به پیادهسازی اصول حاکمیت شرکتی جهت مشارکت بخش خصوصی در سرمایه گذاری در پروژه های شهری، فروش اوراق مشارکت و ایجاد انگیزه های تشویقی اقتصادی برای خریداران و تضمین بازپرداخت این اوراق توسط بانکها و یا سازمانهای مالی، استقراض از بانکها و نهادهای مالی و خارجی به صورت بلندمدت و با حمایت دولت، و اخذ عوارض بر ارزش زمین به جای عوارض بر ساخت و ساز اشاره نمود. نتایج آزمون t تک نمونه ای نشان داد که از ۴۳ روش تامین مالی، ۹ مورد دارای اهمیت بالاتر از میانگین هستند به این مفهوم که از نظر کارشناسان این نه مورد نسبت به سایر موارد میتوانند به میزان بیشتری به عنوان روش درآمد پایدار برای شهر جدید بهارستان مورد استفاده قرار گیرند.
برای اولویتبندی نهایی روشهای تامین مالی از تکنیک تاپسیس فازی استفاده شد. معیارهای مورد استفاده با مرور در ادبیات پژوهش شناسایی شدند که عبارتند از: هزینه تأمین مالی، نرخ بازده، سقف تأمین وجوه، سهولت دستیابی به منبع تأمین مالی، ریسک، انعطافپذیری، و میزان مشارکت بخش خصوصی.
نتایج اولویتبندی نهایی به وسیله تکنیک تاپسیس فازی به ترتیب زیر به دست آمد: مشارکت با بخش خصوصی از طریق ایجاد مراکز صنعتی، تولیدی و گردشگری؛ پیادهسازی اصول حاکمیت شرکتی جهت مشارکت بخش خصوصی در سرمایه گذاری در پروژه های شهری؛ تامین مالی از طریق فروش اقساطی؛ تامین مالی از طریق بازار سرمایه؛ تامین مالی از طریق مشارکت سرمایه؛ فروش اوراق مشارکت و ایجاد انگیزه های تشویقی اقتصادی برای خریداران و تضمین بازپرداخت این اوراق توسط بانکها و یا سازمانهای مالی؛ ایجاد یا گسترش نهادهای مالی همچون صندوقهای مشترک و یا بانکهای تخصصی در جهت تامین مالی طرحهای سرمایه گذاری، انتشار اوراق مشارکت به منظور تامین مالی طرحها، تضمین تسهیلات از نظام بانکی و مدیریت وجوه مالی؛ تامین مالی از طریق سرمایه گذاری در ایستگاههای مترو؛ و استفاده از اعتبارات مصوب و کمکهای دولتی.
یافتههای این پژوهش با یافتههای برخی از پژوهش های دیگر همراستاست. در پژوهش مویدفر و همکاران (۱۳۹۱) و کریمی (۱۳۹۰) نیز به اهمیت خصوصیسازی اشاره شده است. همچنین در پژوهش مهربانی (۱۳۸۹) به نقش حاکمیت شرکتی در تامین مالی اشاره گردیده است.
۵-۳- پیشنهادات
۵-۳-۱- پیشنهادات کاربردی
با توجه به نظر خبرگان به نظر میرسد ورود بخش خصوصی به عرصه توسعه شهری پایدارترین راه برای دستیابی به تامین مالی است. این گفته با توجه به این مطلب که مشارکت با بخش خصوصی از طریق ایجاد مراکز صنعتی، تولیدی و گردشگری با ضریب نزدیکی ۹۹۲/۰ و پیادهسازی اصول حاکمیت شرکتی جهت مشارکت بخش خصوصی در سرمایهگذاری در پروژههای شهری با ضریب نزدیکی ۸۶/۰ بالاترین اولویت و اهمیت را دارند قابل اثبات است. بنابراین برنامه ریزی در این زمینه بسیار مهم میباشد.
مشارکت بخش خصوصی در تأمین مالی به توسعه پایدار شهری کمک شایانی خواهد کرد. البته باید اذعان داشت که جلب مشارکت بخش خصوصی نیازمند زمینهسازی و ایجاد سیاستهای تشویقی و حمایتی مناسب است که با توجه به سیاستهای کلی نظام میتوان گفت به سمت حمایت از خصوصی سازی گامهایی هرچند کوچک برداشته شده است اما نیاز به اقدامات وسیعتری میباشد.
علاوه بر موارد فوق اولویت سوم نیز میتوان گفت به مشارکت بخش خصوصی اشاره دارد. به عبارت بهتر تامین مالی از طریق فروش اقساطی با ضریب نزدیکی ۸۵۷/۰ که اولویت سوم را به خود اختصاص داده است به طور ضمنی به اهمیت بخش خصوصی در توسعه پایدار شهری اشاره دارد.
اولویت چهارم به اهمیت بازارهای مالی و با ضریب نزدیکی ۷۸۷/۰ اختصاص دارد. در چند سال اخیر بازارهای مالی در کشور توسعه یافتهاند و بنابراین این روش بایستی به عنوان یکی از اولویتهای اصلی در استراتژیها تأمین مالی میتواند در نظر گرفته شود.
یافته ها نشان میدهد که استفاده از اعتبارات مصوب و کمکهای دولتی با ضریب نزدیکی ۵۰۴/۰ در پایینترین سطح اولویت قراردارد. به عبارت دیگر میتوان گفت استفاده از اعتبارات مصوب و کمکهای دولتی به خصوص در شرایط فعلی که همه ارگانها با کمبود بودجه مواجهند، جزء استراتژیهای تأمین مالی پایدار مناسب قرار نخواهد گرفت.
یکی از شاخصهایی که امروزه به آن توجه زیادی میشود، شاخص عدم اطمینان است. این شاخص نشان میدهد که با توجه به عدم قطعیت موجود در محیط امروزی، شاید یک استراتژی خاص نتواند پاسخگوی نیازهای سازمانهای مختلف باشد. در این پژوهش سعی شد با بهره گرفتن از شاخص انعطافپذیری تا حدودی به این مسئله پرداخته و تأثیر عدم اطمینان در نظر گرفته شود. اما آنچه مسلم است بر طبق نتایج اولویتبندی که مبتنی بر نظر خبرگان بوده است باید پورتفولیوی مربوط به استراتژیهای مختلف ایجاد شود تا بتوان به هدف اصلی یعنی توسعه پایدار شهری دست یافت. به این منظور و با توجه به نتایج تاپسیس فازی سازمان باید بر روی چند استراتژی که اولویتهای بالاتری را به خود اختصاص دادهاند سرمایه گذاری کرده و برنامههای عملی در جهت استفاده مؤثر از این استراتژیها تدوین نماید.
۵-۳- ۲-محدودیتهای پژوهش
با توجه به اینکه در این پژوهش از دو پرسشنامه محقق ساخته استفاده گردید، طراحی سوالها زمان زیادی به خود اختصاص داد.
تاکنون پژوهشهای اندکی در زمینه اولویت بندی روشهای تامین مالی پایدار صورت گرفته است و به همین دلیل برای شناسایی معیارها برای استفاده در تاپسیس فازی محدودیت وجود داشت.
محدودیت زمانی و برخی محدودیتهای پیش بینی نشده باعث می شود که پرسشنامه های کمتری توزیع گردد.