درس پژوهی | روشهای سنتی |
با سؤال شروع می شود. معلمان آن را اجرا می کنند. ارتباط افقی بين معلمان وجود دارد. روابط، دو جانبه و تعاملی است. عمل در پژوهش است. |
با پاسخ شروع می شود. توسط کارشناسان بيان می شود. ارتباط از بالا به پايين، از کارشناس به معلم است. روابط، سلسله مراتبی است. پژوهش، عمل را به وجود می آورد. |
2-4-تعريف درسپژوهی ، درس پژوهشی و درس آزاد
ژاپن مسئوليت اوليه ی بهبود فعاليت کلاس درس را به عهده معلمان گذاشته است.کونایکنشيو[81]واژهای است ژاپنی که از دو قسمت کونای به معنی در مدرسه[82] و کنشيو به معنی کارورزی تشکيل شده است. کونایکنشيو برای توصيف فرآيند مستمر پرورش حرفهای معلمان در مدرسه به کار میرود و معلمان ژاپنی هنگامی که فعاليت آموزشی خود را آغاز می کنند، در آن درگير میشوند.
( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
همه مدارس ژاپن به طور فعال با کونایکنشيو در ارتباطند. کونایکنشيو که توسط معلمان اداره می شود، شامل مجموعه ای از فعاليتهای مختلف است که با هم فرآيند جامعی از بهسازی مدرسه را تشکيل می دهند. معلمان با هم در گروههايی با پايههای تحصيلی مختلف يا موضوعات درسی متفاوت (برای مثال رياضيات) و نيز در کميتههای ويژه (برای مثال کميتهی تکنولوژی) کار می کنند. فعاليتهای اين گروه های مختلف توسط يک برنامهی بهسازی مدرسه که اهداف را تعيين و بر کوششها و پيشرفتهای سالانه نظارت می کند، هماهنگ می شود. درصد بالايی از معلمان نيز در گروه های منطقهای که به صورت ماهانه تشکيل می شود، شرکت دارند. معلمان، هر ماه زمان قابل توجهی را در کونایکنشيو صرف می کنند. (سرکارآرانی ، 1390)
2-4- 1 –درس پژوهی
يکی از بخشهای رايج کونایکنشيو جوگيوکن کيو[83] است. جوگيوکن کيو کلمه ای ژاپنی است که از دو قسمت جوگيو[84]به معنی درس و کنکيو[85]به معنی پژوهش يا مطالعه تشکيل شده است و در زبان فارسی به درس پژوهی[86] ترجمه شده است. در آن فرآيند، گروهی از معلمان در درسهای کلاس خود به جمعآوری اطلاعات و تجزيه و تحليل آن در مورد ياددهی- يادگيری میپردازند. به اين درسها درسهای پژوهشی گويند (استيگلر و هيبرت،1999).
2-4 -2-درسِ پژوهشی
معلمان ژاپنی در گروه های درسپژوهی، طـی مراحلی، درسهايی را آماده می کنند که به آنها کنکيو جوگيو[87] میگويند و اين اصطلاح در زبان فارسی به درس پژوهشی[88] ترجمه شده است. در واقع درس پژوهشی يکی از محصولات فرآيند درسپژوهی محسوب می شود.
2-4-3 - درس آزاد [89]
یک شکل ژاپنی معمول دیگر از رشد حرفه ای معلمان مجرب درس آزاد است ، که در فضای جلسات مطالعه ی علم روی می دهد. در آمریکا، این نوع دروس درس پژوهی عمومی ، نامیده می شود (لویس 2000؛ لویس و همکاران 2006). ایده اساسی این شکل این است که از معلمان دیگر مدارس (تا حدود چند صد نفر) دعوت می شود که کلاسی را مشاهده نمایند، که یکی از معلمان مدرسه در آن درس داده – و بلافاصله بعد از این در یک جلسه ی بحث با معلم – و گاهی با دیگر کارشناسان دعوت شده - در مورد جزئیات درس شرکت می کنند. درس های باز شباهت ها و اختلافات چشمگیری با درس پژوهی دارند.( تاکشی[90] و و نیسلو[91] ، 2013)
2-4-4 –اصول درس پژوهی
بهتر کردن چیزی ، مانند تدریس که موضوعی پیچیده و عجین شده با فرهنگ است نیازمند تلاش تمام کسانی است که در این حیطه نقشی بر عهده دارند از جمله دانش آموزان، اولیاء، و سیاستمداران. اما معلمان باید اولین نیروی هدایت کننده در پس تغییرات باشند. آنها در بهترین وضعیت برای درک مسائلی هستند که دانش آموزان با آنها روبرو می شوند تا برای آنها راه حلی پید ا کنند"( جیمز استیگلر و جیمز هیبرت در ” شکاف آموزش در سال 1999 صفحه ی 135). درس پژوهی روشی پیشرونده برای بهبود آموزش بر اساس مشاهده ی دقیق دانش آموزان و کار آنها به وجود می آورد. در چرخه ی درس پژوهی معلمان با همدیگر کار می کنند تا:
-
- تا اهداف یادگیری دانش آموز و پیشرفت بلند مدت آن ها را طبقه بندی کنند.
-
- با همکاری و همیاری برنامه ی درس پژوهی را طراحی می کنند که هدف آن آوردن حیات به درون این اهداف است.
این درس پژوهی ممکن است از یک کتاب درسی یا یک کتاب کار برگرفته شده باشد( به ویژه در ابتدا). بعدا این درس پژوهی ممکن است درسی باشد که یک معلم آن را طراحی کرده و از گروه می خواهد که آن را مطالعه کنند. این درس نیز ممکن است از جانب خود گروه درس پژوهی آماده شده باشد« هرچند این کار حداقل زمان مورد نیاز برای درس پژوهی را دو برابر می کند.»
-
- درس پژوهی را با یک نفر از اعضای تیم تدریس در حالیکه بقیه در حال جمع آوری شواهد مربوط به یادگیری و رشد هستند، اجرا کنید. معلمی که درس را تدریس می کند می تواند هر یک از اعضای گروه درس پژوهی باشد- در واقع اگرگروهدرمورددرس به توافق رسیده باشد، نباید مهم باشد که چه کسی درس را تدریس می کند. درس پژوهی در مورد معلم نیست بلکه مربوط به درس می باشد. اگر معلم درس را تغییر می دهد باید تغییرات را یادداشت کند و دلیل این تغییرات را ذکر نماید، همین طور گروه تا بتوان آنها را در جلسات بعدی گفت وگو مورد بحث قرار داد. درس پژوهی ربطی به ویژگیهای فردی معلم به خصوصی ندارد. بلکه مربوط به موفقیت آن درسی است که برنامه ریزی شده و روی آن توافق شده است «که در خلال آن برنامه ریزی آن معلمان حتما باید منحصرا در مورد نحوه ی رویکردشان به درس با همدیگر گفت وگو نمایند.»
-
- شواهد به دست آمده در خلال درس مورد بحث قرار دهید و از آن برای بهتر نمودن درس ، واحد و آموزش بطور کلی استفاده کنید. « در صورت لزوم، درسی که بازبینی شده ممکن است در یک کلاس اضافی تدریس شود ، مورد مشاهده قرار گیرد و دوباره پالایش شود .» (لویس ،2009)
2-4-5-هدف ها ی درس پژوهی
هدف اصلی درسپژوهی کمک به يادگيری مستمر معلم است که اين مهم را از طريق ايجاد بستر مناسب برای بازانديشی و بهبود عمل خود معلم پديد می آورد(تاکاهاشی[92]،2005)
تاکاهاشی و یوشیدا (2004) هدف اصلی درس پژوهی را کمک به یلدگیری مستمر معلم قلمداد کرده اند که این مهم از طریق ایجاد بستر مناسب برای بازاندیشی و بهبود عمل توسط خود معلم پدید می آید.
سرکارآرانی (2006) درس پژوهی را یک فرصت استثنایی برای معلمان به منظور گسترش دانش و مهارت تدریس ، توسعه مهارت های حرفه ای و بهبود آموزش و یادگیری می داند.
فریدمن [93](2005،گائو[94] ،2006، هیث کوک[95] 2010، نقل از حبیب زاده ،1392) اهداف درس پژوهی را این گونه بیان می کنند:
درس پژوهی به جای تمرکز روی نمرات ، هدفش افزایش دانش معلمان از محتوای آموزشی و بهبود مهارت های آموزشی و پژوهشی آن هاست.
توانمند کردن معلمان و تبدیل آن ها به پژوهشگران ماهر و در نهایت تبدیل مدرسه به یک سازمان یادگیرنده می باشد.