حدود پیش بینی شده در رقابت[۲۲۶]
۲) حدود واقعی در رقابت[۲۲۷]
او میگوید برای این که یک شرکت به مزیّت رقابتی دست یابد، حدود پیش بینی شده در رقابت باید وجود داشته باشند. وی این مفهوم را بدین صورت تعریف می کند: پیش از این که هر شرکتی یک جایگاه منابع برتر ایجاد کند، باید یک رقابت محدود وجود داشته باشد. بعنوان مثال، اگر دو یا چند شرکت رقیب در یک صنعت قبل از کسب یک منبع بدانند آن منبع به آن ها یک جایگاه منابع بیرقیب در برابر رقبای فعلی و آتی خواهد داد، آن شرکتها برای بدست آوردن آن منبع رقابت خواهند کرد به طوری که هر بازده پیش بینی شدهای بی چون و چرا خواهد بود. روملت[۲۲۸] در سال ۱۹۸۷ میگوید که اگر هیچ تفاوتی بین ارزش (ارزش واقعی) یک ریسک و هزینههایش (هزینه های پیش بینی شده) وجود نداشته باشد، منافع صفر خواهد بود. به عبارت دیگر، منابع باید برای ایجاد منافع، پایین تر از ارزش فعلی خالص تنزیل شدهشان جذب شوند در غیر این صورت منافع آتی بطور کامل جذب قیمت پرداخت شده برای منابع خواهند شد. ( p304، ۲۰۰۳، Foss)
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
برای این که یک شرکت منافع اقتصادیاش را حفظ کند، حدود واقعی در رقابت باید وجود داشته باشند. حدود واقعی در رقابت نیروهایی هستند که رقابت را محدود کرده و منافعی را پس از این که شرکت به مزیّت رقابتی رسید عاید شرکت می کند. پتراف میگوید که توانایی حفظ منافع کاهش مییابد وقتی که رقابت عرضه منابع کمیاب را افزایش میدهد. هم چنین، رقابت ممکن است توانایی انحصارگر را برای محدود کردن خروجی از طریق افزایش حساسیت منحنی تقاضا، تحلیل برد. اگرچه، پتراف هم مثل بارنی میگوید که از چشم انداز منابع، دو عامل حیاتی هستند که رقابت واقعی را محدود می کنند:
قابلیت تقلید ناقص
غیر قابل جایگزین بودن
استفاده بهرهور از منابعی که هستند…
- با ارزش
- کمیاب
- اختصاصی
مزیّت رقابتی کوتاه مدت
پایدار میماند در طول زمان به خاطر ویژگیهای…
- قابلیت تقلید
- جایگزین پذیر بودن
- قابلیت انتقال
زمان
مرحله مزیّت رقابتی
مرحله پایداری
منجر میشود به
که
حدود پیش بینی شده در رقابت
حدود واقعی در رقابت
جایگزین پذیر بودن پایین
قابلیت انتقال پایین
قابلیت تقلید پایین
ارزش
کمیابی
حفظ می کند
حفظ می کند
شکل ۲-۲۰) رویکرد مبتنی بر منابع در گذر زمان(p125،۲۰۰۴، Wade & Hulland)
وضعیتها و فرضیه ها ذکر شده در بالا، هسته اصلی رویکرد مبتنی بر منابع را تشکیل می دهند که در شکل (۲-۲۰) به آن ها اشاره شده است. بر خلاف IO که ساختار صنعت را تعیین کننده اصلی عملکرد شرکت میداند، شکل زیر این منطق را نشان میدهد که منابع داخلی و ویژه شرکت (حلقه داخلی) مزیّتهای شرکت را تعیین کرده و بنابراین موفقیت شرکت در بازار (حلقه خارجی) را تضمین می کند. ( p125،۲۰۰۴، Wade & Hulland)
محیط خارجی
شرکتهای رقیب
حدود پیش بینی شده در رقابت
مزیّت شرکت
عملکرد شرکت
رقبای بالقوه
رقبای بالقوه
حدود واقعی در رقابت
(غیرقابل تقلید بودن)
منابع شرکت
(نادر و باارزش)
دارایی مالی
دارایی فیزیکی
دارایی ناملموس
قابلیتها
بازار محصول
حدود واقعی در رقابت
(غیرقابل جایگزینی)
شکل ۲-۲۱) مدل از درون به بیرون RBV(p63،۲۰۰۴،Galbreath)
رویکرد RBV میگوید(p63،۲۰۰۴،Galbreath):
هدف اصلی شرکت کسب مزیّت رقابتی است که عملکرد بالاتر از میانگین را به شرکت ارزانی بدارد .
تفاوتهای سیتماتیک در بین شرکتها در این مقوله که آن ها چه طور منابع موردنیاز برای اجرای استراتژیها را کنترل می کنند، وجود دارد .
این تفاوتها می تواند در طول زمان حفظ شود.
این تفاوتها محیطی را شکل میدهد که منابع نمی توانند بدون هزینه از شرکتی به شرکتی دیگر منتقل شوند .
تفاوتها در منافع حاصل از منابع، تفاوت در عملکردها را توضیح می دهد.
در جستجو برای کسب چنین منابعی، باید بیشتر به دنبال منابع ناملموس بود تا منابع ملموس.