- بررسی ها وپژوهش هائی که نشان می دهد مواد وتجهیزات آموزشی در موفقیت های تحصیلی دانش آموزان نقش دارد، نتایج زیر را نشان می دهد.
- این مواردتجهیزات تفکر وپیدایش مفاهیم وپایداری را ملموس می سازد.
- سبب جلب توجه وافزایش علاقه دانش آموزان می شود.
- سبب کسب تجربه های عینی و واقعی وحقیقی در فراگیران می شود.
- برسرعت، اثر بخشی وپایداری یادگیری افزوده می شود.
- یادگیری برخی از پدیده ها و واقعیت ها که در شرایط معمولی امکان پذیر نیست را ممکن می سازد.
منابع مادی وتکنولوژیک را می توان به فضاها ومواد وتجهیزات آموزش تقسیم کرد که هر دوی آنها در کنار نیروی انسانی از اهمیت برخوردار هستند. ( محسن پور، ۷۷)
۲-۸٫ فضاهای آموزشی
فضاهای آموزشی یک مدرسه شامل زمین، ساختمان، کلاس درس،
۲-۸-۱٫ مطلوبیت زمین مدرسه
- مکانی که برای احداث مدرسه در نظر گرفته می شود باید از کمترین شیب وناهمواری برخوردار بوده تا امکان استقرار ساختمان مدرسه در کار آمدترین شکل ممکن فراهم آید.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
- با توجه به جهت عمومی وزش باد در منطقه، محل احداث مدرسه نباید در مسیر انتشار دود وبوهای زننده قرار بگیرد.
- نور، باید دقت داشت که عوامل شهری وجغرافیایی نباید در روشنایی محیط مدرسه نقصانی وارد نماید از این نظر همجواری مدرسه با ساختمان های مرتفع در قسمت جنوبی بر مردود است،
- زمین مدرسه نباید در مناطق پست وسیل گیر قرار گیرد حفظ حریم با سیل رودخانه باید از طریق استعلام از مراع ذیربط مشخص ورعایت گردد.
- زمین مدرسه باید خارج از حریم کابل های فشار قوی وپست های زمین برق، خطوط اصلی وفرعی گاز رسانی باشد در این رابطه اخذ محور از مراجع ذیربط الزامی است.
- رعایت حریم های مربوط به راه های احتمالی موجود در اطراف با اخذ استعلام از مراجع ذیربط الزامی است.
- زمین مدرسه نباید در مجاورت چین ها، گسل ها، وسایر عوامل زمین شناسی متغیر ونا ایستاده باشد.
- بحث مربوط به اشراف ساختمان های مجاور بداخل مدرسه( علی الخصوص در مدارس دخترانه) باید کاملأ رعایت شود.
- زمین هایی که عمق خاک دستی وبقاهای زباله در روی آنها پیش از حد پی سازی باشد برای احداث نامناسب است.
- باید به سطح آبهای زیز زمینی که بعضی مناطق دارای نوسانات فصلی عمده می باشند توجه خاصی مبذول گردد.
- ابعاد ومساحت مورد نیاز با توجه به نوع مدرسه، نقشه های موجود، رعایت سرانه های بنا ومحوطه وسطوح اشغال تعیین گردد.
- آزمایشات مکانیک خاک قبل از شروع عملیات اجرائی از نظر تعیین مقاومت مجاز خاک وسایر موارد ضرورت است.
- حتی الامکان زمین مدارس در کنار منابع زیر زمینی آب آشامیدنی شهر قرارنداشته باشد.
۲-۹٫ مدارس استان گیلان با تکیه بر بخش کوچصفهان
در سال تحصیلی ۱۳۹۳-۱۳۹۲ تعداد ۱۴۵۸۰۸ مدرسه و ۸۷۵۵۷۷ باب کلاس درس در سطح کشور وجود داشت که استان گیلان در سال تحصیلی مذکور با داشتن ۶۷۷۲ مدرسه و ۳۸۶۹۸ باب کلاس درس به ترتیب سهمی معادل ۵٫ ۴۱ درصد و ۵٫ ۱۶ درصد از مدارس و کلاسهای کشور دارا است.
در حدود ۹٫ ۹۹ در صد آموزشگاههای استان گیلان در سال تحصیلی (۹۳-۱۳۹۲) غیر انتفاعی بودند، و ۹۱٫ ۱۱ درصد دولتی بود که حدود ۳۶٫ ۵۸ درصد در نقاط شهری و ۵۴٫ ۵۳ درصد در نقاط روستایی وجود داشته اند.
حدود۸٫ ۷۲ درصد از کلاسهای درس استان مربوط به مدارس غیر انتفاعی است. درصد جزء کلاسهای دولتی بودند، که ۹۱٫ ۲۸ درصدجزء کلاسهای دولتی بودند، که ۵۵٫ ۶۳ در نقاط شهری و ۴۴٫ ۳۷ درصد در مناطق روستایی بودند. میانگین دانش آموزان یک مدرسه در گیلان حدود۱۰۰ نفر بوده است در بخش کوچصفهان تعداد ۱۱۷ مدرسه وجود دارد با تعداد ۸۹۷۶ دانش آموز که میانگین دانش آموزان یک مدرسه در بخش کوچصفهان حدود۷۶٫ ۷۱ نفر بوده است. وتعداد مدارس ابتدایی این بخش حدود ۴۳ مدرسه بوده است.
در سال تحصیلی(۹۱-۹۲) که میانگین جمعیت دانش آموزان یک مدرسه ابتدایی کوچصفهان حدود ۵۵٫ ۹۲ نفر است ومیانگین جمعیت دانش آموزان یک کلاس ابتدائی در بخش کوچصفهان حدود ۱۴٫ ۰۲ نفر است که از نظر تراکم دانش آموز دریک کلاس رتبه آخر در استان گیلان را دار است.
در استان گیلان به ازای ۳۵۸۹ آموزشگاه دولتی کالبدی حدود ۴۹۷۳ آموزشکاه دایر وجود دارد. که نرخ بهره برداری از مدارس گیلان حدود ۳۹/۱ است وبه ازای ۱۷۶۶۳کلاس کالبدی در استان گیلان حدود ۲۴۴۶۴ کلاس آموزشی دایر وجود دارد که نرخ بهر برداری از کلاس در استان حدود ۳۸/۱ است. یعنی در مناطقی که مدارس دو شیفتی( دونوبتی) وجود دارد نرخ بهره برداری از آموزشگاه وکلاس درس بالاست وبر عکس
نرخ بهره برداری از کلاس = تعداد تعداد کلاس
تعداد کلاس کالبدی
در بخش کوچصفهان حدود ۷۴ آموزشگاه کالبدی و ۱۱۷ آموزشگاه بهربرداری از آموزشگاه در بخش کوچصفهان حدود ۱٫ ۵۸ است وبه ازای ۷۱۰ کلاس کالبدی حدود ۸۴۲ کلاس دایر وجود دارد. که نرخ بهره برداری از کلاس در بخش کوچصفهان حدود ۱٫ ۱۸ است که هر شاخص بهره برداری پایین تر از میانگین استان است، که بیشترین نرخ بهره برداری در رشت است. از کل مدارس ابتدائی بخش کوچصفهان تعداد ۶ مدرسه ابتدائی پسرانه و ۶ مدرسه ابتدائی دخترانه ۳۱ مدرسه ابتدائی مختلط وجود دارد. که حدود ۷۲ درصد از مدارس ابتدایی کوچصفهان مختلط هستند وحدود۱۴ مدرسه ابتدایی دایر در داخل شهر کوچصفهان وجود دارد که حدود ۴٫ ۵ درصد کل مدارس ابتدائی بخش را شامل می شود،
- تعریف کلاس یا آموزشگاه کالبدی.
به مظاهر جسمی (فیزیکی) هرگونه پدیده ای اطلاق می گردد که در این پژوهش هدف از عناصر کالبدی سازه های مربوط به فضاهای آموزشی است.
تعریف کلاس یا آموزشگاه دایر.
دایربه نحوه استفاده از عناصر کالبدی مربوط می گردد که در این پژوهش هدف از دایر به عناصر کالبدی اطلاق می گردد که فعالیت های آموزشی با توجه به ضوابط ومقررات آموزشی در طول سال تحصیلی در آن اتفاق می افتد.
جدول شماره ۲-۷٫ تعدادکلاس وفضاهای آموزش ودانش آموزان مقطع ابتدائی استان گیلان
شرح
مدارس ابتدائی استان