هزینه ها
-
- شکستگی در خط
-
- هزینه ارزیابی و اندازگیری
سودها
کیفیت خدمت
- نرخ عیب پایین - حمل به موقع
- ظرفیت فرایند - انعطاف پذیری فرایند
- پاسخگویی به تغییرات
ریسک ها
-
- شکایت های مشتریان
-
- تاخیر سفارشات
-
- ناتوانی در پیش بینی نیازهای آینده
فرصت ها
-
- سازگاری
-
- اعتماد متقابل
-
-
-
- حمایت برای طراحی فرایند
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
-
-
کاهارمان[۶۹] در مقاله خود، روشی را برای انتخاب تامین کننده، ارائه داد که بر اساس Fuzzy-AHP بود. وی در ابتدای مقاله خود، نوعی طبقه بندی از شاخصها، ارائه داد که قابل توجه است. وی بیان کرد که شاخصهای انتخاب تامین کننده، به ۴ گروه تقسیم می شوند: معیارهای تامین کننده، معیارهای عملکرد محصول، معیارهای عملکرد خدمات، معیارهای هزینه (کاهارمان، ۲۰۰۳).
۲-۶-۲-۱- معیارهای تامین کننده
شاخصهای تامین کننده از زوایای مختلفی قابل بررسی است که عبارتند از: قدرت مالی، راه حل مدیریتی، جهانی سازی، توانایی تکنیکی، منابع و نهایتا سیستمهای کیفیت.
مالی: سازمان باید شناخت مالی مناسبی از تامین کنندگان داشته باشد. قدرت مالی شاخص مناسبی برای تحقق این امر می باشد. وضعیت مالی ثابت می تواند سازمان را متقاعد کند که تامین کننده، توانایی بازسازی خود را دارد و می تواند شرایط را بهبود دهد.
مدیریتی: برای داشتن ارتباط مناسب و بلند مدت با تامین کننده سازمان باید از وضع مدیریتی تامین کننده آگاه باشد. مدیریت طولانی مدت و با ثبات لازمه افزایش ارتباطات تامین کننده با سازمان است. سازمان باید نسبت به مدیریت تامین کننده اعتماد داشته باشد. همچنین سازمان باید مطمئن شود که مدیران هر تامین کننده مسئول اصلی تامین کالاها و مواد هستند و کسان دیگری این وظیفه را بر عهده ندارند. سطح کیفیت، خدمت، و هزینه در هر سازمانی بستگی مستقیمی به توانایی مدیریت در شناسایی نیازها دارد.
توانایی تکنیکی: برای فراهم آوردن سازگاری بین محصولات و خدمات، و اطمینان از توسعه کیفیت محصول در طول زمان، سازمان باید از توانایی تکنیکی تامین کنندگان مطمئن باشد. این موضوع زمانی اهمیت بیشتری پیدا می کند که هدف از همکاری بین تامین کننده و سازمان فعالیت در حوزه های پیشرفته است و یکی از فاکتورهای حیاتی تکنولوژی پیشرفته باشد. توجه به فاکتورهای تکنیکی باعث تشویق تامین کننده و مشوق وی برای ورود به بازارهای جهانی و گسترده است. در برخی از مواقع تکنولوژی پیشرفته در کشور تامین کننده وجود ندارد و نیازمند وارد کردن آن از نقاط دور دست و کشورهای دیگر هستیم.
منبع تامین کننده: منابع تامین کننده باید به مقداری باشد که از توسعه محصولات حمایت شود و این امر متوقف نشود. معیارهایی که در این رابطه وجود دارند عبارتند از: تسهیلات، سیستمهای اطلاعاتی، سیستم آموزش و تعلیم کارکنان. زمانی که موضوع حضور در بازارهای بین المللی مطرح می شود تامین کننده باید زیرساختهای صنعتی مناسبی داشته باشد. اگر سازمان می خواهد یک تامین کننده خارجی را انتخاب کند نیازمند آن است که راه مطمئنی برای انتقال جریان مالی بین خود و تامین کننده پیدا کند. می توان از برخی از روش های خدمت دهی به مشتری استفاده کرد تا عملیات تولیدی تامین کننده را به صورت روز به روز کنترل کرد.
سیستمهای کنترل کیفیت: وجود سیستمهای موثر کنترل کیفیت (در فرایند تولیدی تامین کننده)، فاکتوری کلیدی است. شاخصهای زیر مجموعه آن عبارتند از: تضمین کیفیت، کنترل فرایند، فرایند انتقال شکایتها، داشتن سیستمهای ISO9000 و سیستم گزارش دهی داخلی. سازمان به عنوان یک مشتری مایل است که نیازمندیها و توانایی های تامین کننده را ارزیابی کند.
جهانی سازی: استراتژی شرکت در رابطه با تعیین منابع (در کشورها و مناطق گوناگون جهان) مزایا و معایبی دارد. گروه ارزیابی ریسک شرکت باید ریسکهای بالقوه (نظیر تغییر سیاستهای تامین کننده، حضور در بازارهای داخلی و یا خارجی) و نتایج و اثرات حاصل از آنها را مشخص کند.
۲-۶-۲-۲- معیارهای عملکرد محصول
شرکت می تواند با توجه کردن به شاخصهای عملکرد محصول خصوصیات مهم محصول خریداری شده را ارزیابی کند. تعیین دقیق این شاخصها بستگی به نوع محصول دارد. شرکت ممکن است که خواستار بررسی خصوصیات کالا (بررسی انطباق) از جنبه های زیر باشد:
استفاده نهایی: کیفیت، وظیفه (سرعت، ظرفیت)، قابلیت اطمینان، قابلیت مقایسه، قابلیت دوام، خسارت، و تلورانس محصول، از دیدگاه استفاده نهایی مهم هستند.
حمل کردن محصول: حمل کردن، نیازمندیهای انبار کردن.
استفاده در ساخت و تولید: کیفیت، آزمایش کردن، قابل ساخت بودن، قابلیت رقابت، عملکرد در مصرف نهایی، شاخصهای مهم این بخش می باشند.
ملاحظات تجاری دیگر: انطباق با محیط زیست (مثل قابلیت بازیافت)، توجه به ارگونومی، در دسترس بودن محصول، چرخه عمر تکنولوژی، روندهای بازار، مسائل مهم و حیاتی این بخش، می باشند.
توجه داشته باشید که در بازارهای بین المللی ممکن است که استانداردهای تکنیکی در کشورهای گوناگون متفاوت باشند. این امر موجب می شود که سازمانها و شرکت ها با استانداردهای تکنیکی محصولات آشنا باشند و در انتخاب تامین کننده دچار مشکل نشوند. شرکتها باید با نحوه تست محصولات تولیدی توسط تامین کننده آشنا باشند تا مطمئن گردند که محصول مورد نظر نیاز به دوباره کاری ندارد و قابل رقابت با سایر محصولات می باشد.
۲-۶-۲-۳- معیارهای عملکرد خدمت
یک شرکت می تواند از معیارهای عملکرد خدمت برای ارزیابی کارهای خدماتی و انتخاب تامین کننده در این شاخه استفاده کند. زمانی که صحبت از خدمت می شود یک شرکت باید منظور خود را از این واژه اعلام کند زیرا هر نوع خریدی نوعی خدمت دهی می باشد و شامل مراحلی نظیر آماده شدن سفارش حمل و خدمات پس از فروش است. برخی از خصوصیات تولیدی در بخش خدماتی هم مشترک هستند. با این وجود تفاوتهایی در این دو شاخه وجود دارند. زمانی که بحث ارزیابی خدمت مطرح می شود یک سری از خصوصیات بیان می شوند: