در نظام ارتباطى الكترونيكى هر محققى از پايان نامه خود براى نوشتن مقاله استفاده مىكند. او مىتواند پيش نويس مقاله را از طريق نظام الكترونيكى براى بررسى و نقد در اختيار ساير همكارانش قرار داده و پس از اظهار نظر همكاران، مقاله را دریافت و اصلاح كند و زمانى كه ويرايش نهايى آن آماده شد از طريق پست الكترونيكى به مقصد نهايى يعنى مجله الكترونيكى ارسال دارد. قبول مقاله ارسالى از طرف مجله الكترونيكى بدان معنى است كه مقاله به محتواى يك پايگاه دادهاى افزوده خواهد شد. ناشر پايگاه داده ها را تشكيل داده و براى انتشار و بهرهبردارى در اختيار مراكز ارائه خدمات پيوسته قرار مىدهد. مجله الكترونيكى نيازى ندارد كه در فواصل زمانى منظم و معين و به شكل سنتى چاپ و نشر شود. ضمنا معيارهاى قبول مقاله آسانتر بوده و تأخير در چاپ مقاله و عدم قبول آن به واسطه محدوديت جا و غيره كمتر اتفاق مىافتد.
مجله الكترونيكى از امتياز ديگرى يعنى امكان اظهار نظر ناقدان نيز برخوردار است. مجله از طريق نظام پيوسته در دسترس قرار مىگيرد. هر مقاله شماره شناسايى خاص خواهد داشت، استفاده كننده با بهره گرفتن از اين شماره از طريق پايانه خود براحتى مىتواند مقاله را بازيابى كند. به جاى اشتراك يك يا دو مجله، محقق مشترك يك يا چند پايگاه داده هاى پيوسته مىشود. مىتواند اطلاعات گزيده را دريافت كند، مطالب مورد علاقه خود را براى مقاله با كليد واژههاى عنوان ها و چكيدههاى اطلاعاتى و واژگان موضوعى كه به شكل الكترونيكى به پايگاه داده هاى مجله ها افزوده شده، بسپارد و پس از ارتباط با نظام و درخواست اطلاعات گزيده، به انتخاب عنوان پرداخته و در صورت لزوم چكيده و يا متن كامل را به نمايش درآورد.
2-2-3- تأثير تكنولوژى بر مصرف كنندگان اطلاعات8
تأثير تكنولوژى بستگى به زمينههاى اجتماعى، سنت هاى تاريخى و فرهنگ يك كشور و ويژگيهاى خاص هريك از مردم آن با در نظر گرفتن سن، شغل و طبقه اجتماعى دارد.
اينكه هر چيز جديدى بعد از مدتى تازگى خود را ازدست مىدهد. آنچه كه ديروز ما را تحت تاثير خود قرار داده است، پس از گذشت يك سال دل آزرده مىشود. يك تكنولوژى نو كه در زمان خود مىتوانست ما را تكان دهد، به كار گرفته مىشود و عادى مىگردد، طرد مىشود يا پذيرفته مى گردد. قرار گرفتن يورى گاگارين در مدار زمين در سال1961، و ورود آپولوى 11 بر روى ماه درسال 1969ما را مجذوب كرد و توجه لحظه به لحظه ما را درتمام طول مدّت پرواز به خود جلب كرد، پروازهاى فضايى ادامه يافت و ما به آن عادت كرديم. به طورى كه امروز بعد از گذشت 25 سال درحاليكه اين پروازها مراحل پيشرفته علمى و فنى بسيارى راپشتسر گذاشتهاند و از پيچيدگي هاى بيشترى نسب به گذشته برخوردار شدهاند، تنها در حد يك خبر كوتاه آن هم در مجموعه خبرها، براى ما مطرح هستند و تازگى خود را از دست داده اند.
زمانى كه تكنولوژى الكترونيك وارد صنايع اتومبيل سازى شد بر كارگزاران اين صنعت و استفادهكنندگان آن تاثير بسيار گذاشت. امروزه اين امر براى تكنيسين هاى اين صنعت در حكم يك شغل زودگذر است و مصرف كننده بخاطر اين نوآورى، از رفاه بيشترى لذت مىبرد و تغييرات وراحتى بيشترى را در مدل هاى آينده انتظار مىكشد.
الكترونيك، ارتباط از راه دور و انفورماتيك، جايگاه طبيعى خود را در بانكدارى به دست آوردهاند و اگر در آغاز كاركنان و مشتريان بانك ها در برابر آن مقاومت مىكردند. اكنون همه روزه تقاضا براى ماشينى شدن خدمات بانكى و پردازشى از راه دور، افزايش مىيابد. اينها نوآوري هايى هستند كه ما به آنها خو گرفتهايم و در انتظار خدمات بيشتر، تازهتر و بهترى در جهت منافع خود هستيم.
«تاثير»تكنولوژى نه تنها براى مدّت ده سال باقى نماند، بلكه بعد از نخستين «تاثير»، اثرات پيامدهاى آن ادامه يافت و اشكال جديدى از كار و ارتباط را به وجود آورد كه به ما امكان مىدهد از دوباره كارى اجتناب كنيم، موازين بين المللى يك فرايند را بهبود بخشيم وخدمات شخصى پيشرفتهتر و بيشترى را ارائه دهيم و اين همه از طريق ابزارهايى صورت مىگيرند كه اگر چه امروزه براى ما عادى و ملموس شدهاند اما هر يك از آنها
تلاشهاى تكنولوژيكى بسيارى را در بطن داشتهاند.
8- فصلنامه كتاب، دوره اول، شمارههاى 2 و 3 و 4، تابستان و پاييز و زمستان 69، صص 261 - 256
تكنولوژى سودمند خدمات اطلاعات، در مقياس كه ما آن را بكار مىگيريم و به راحتى از آن استفاده مىكنيم، براى ما بصورت سادهاى درآمده است. مهم اين است كه اين تكنولوژى ملكه حواس ما شود، ارتقاء پيدا كند و از ايده تجهيزات و ماشين متنوع گرديده تبديل به واقعيتى صرف شود.
واقعيتى كه ما مى توانيم آنرا ببينيم و لمس كنيم. در اینجا مورد نظرماهم استفاده كنندهاى است كه سرآن دارد تا كليه مراحل كار، از آغاز تا پايان را بپيمايد به گونهاى كه بتواند خود، خدمات اطلاعاتى را طراحى كند، وهم استفاده كنندهاى است كه از اين تكنولوژى تنها به عنوان وسيلهاى كه در يك پايگاه اطلاعاتى خدماتى به او ارائه مىدهد بهره بردارى مىكند. تاثير تكنولوژى كه براى اداره اطلاعات مورد استفاده قرار مىگيرد( طيف گستردهاى از كامپيوترها و ويدئوها) ابتدا بصورت كلّى درجامعه به وقوع مىپيوندند. كودك يا بزرگسال در معرض آن واقع مىشود. او اغلب اوقات درخانه، مدرسه يا فروشگاه با آن تكنولوژى برخورد مىنمايد. تكنولوژى اطلاعات كه اكنون بوسيله الكترونيك و ارتباط از راه دور تقويت مىشود از طريق دو نهاد خانواده و مدرسه در جامعه ادغام مىگردد.
در خانه، تكنولوژى اطلاعات و ارتباطات از طريق پيشگامى والدين و افراد جوان استقرار يافته و بطور اغراق آميزى خودمانى شده و مورد استفاده قرار مىگيرد. زياده روى در استفاده از اين تكنولوژى به حدّى است كه در بعضى از خانهها، از وابستگى و خو گرفتن به آن صحبت مىشود. طبيعتا در ساير موارد داشتن يك كامپيوتر نشانه شأن و پايگاه اجتماعى است و يا به آن به عنوان سرمايه گذارى آتى براى نسل آنيده نگريسته مى شود.
در مقابل نقش با اهميتى كه خانواده بعنوان يك استفاده كننده روزانه از تكنولوژى اطلاعات، برعهده دارد، بايد از مدرسه نام برد. مدرسه خود انفورماتيك را بررسى مىكند و از آن در فرايند آموزشى، در تقريبا تمام زمينههاى دانش به منظور فعّال و شخصىتر كردن روش هاى تدريس استفاده مىكند.
درميان ديگر موارد بهره بردارى از اين تكنولوژى، مدرسه، امكانات كامپيوتر را براى فراگيرى بسيارى از فرايندها مورد استفاده قرار مىگيرد. هرچند نگرشى مثبت و علاقه پدران و مادران و آموزگاران در چندين سال گذشته كه معطوف به جستجوى يافتن يك پايگاه اجتماعى بوده است، و به ما اجازه بحث از يك «تاثير» ابدى را نمىدهد، اما اين امكان را فراهم مىآورد تا از پيامدهاى تكنولوژى و تجسم آن در آينده سخن به ميان آوريم. با در نظر گرفتن كاربرد تكنولوژي هاى اطلاعات و ارتباطات در خانه و مدرسه، آينده و نگرش هاى يكديگر را تقويت مىكنند. مدرسه نگرش هاى خانواده را استحكام مىبخشد و بالعكس خانواده بر نگرش هاى مدرسه اثر مىگذارد.
به موازات خانه و مدرسه «تأثير» تكنولوژى اطلاعات در اداره، محل استراحت و در آزمايشگاه هم بوقوع مىپيوندد. نبايد تصور كرد كه اين « تأثير» و نخستين برخوردبا آن الزاما بايستى در يك كتابخانه يا يك مركز اطلاعات كه داراى يك پايگاه اطلاعاتى براى دستيابى به اطلاعات است به وقوع مىپيوندد.
كودكان و دانشآموزان امروزى كه در پى داشتن يك پرده تصويرى و يك صفحه كليد درهر كتابخانه هستند درباره ضرورت داشتن يا نداشتن نمىانديشند.
مشاركت كودكان و جوانان در بكارگيرى اين تكنولوژى از طريق بازي ها و حل كردن تمرينات مدرسه تكنولوژى و اطلاعات را از حالت افسانهاى خارج كرده و شكلى واقعى به آن بخشيده است.
طبيعتا تمام اينها بستگى به كشور، سطح آگاهى تودههاى مردم آن، جامعه استفادهكننده تكنولوژى، سطح تكنولوژى كشور و ميزان عموميتى دارد كه تكنولوژى يك كشور از آن برخوردار است. وقتى يك كودك در خانه به تكنولوژى حاصل از ميكروالكترونيك ها دسترسى دارد، و دركلاس درس از دبستان تادبيرستان از آن بهره بردارى مىكند ؛ زمانى كه دانشجوى دانشگاه مالك يك ميكرو كامپيوتر بعنوان يكى از وسايل يادگيرى است؛ و وقتى كه محققى با تكنولوژى احاطه شده است، اينجاست كه ديگرهيچگونه «تأثيرى» در زمان بهره بردارى فرد از پايگاههاى اطلاعاتى و پردازشى اطلاعات وجود نخواهد داشت چراكه «تأثير» سالها پيش بوقوع پيوسته است. مسلما سازگارى با تكنولوژى، تركيب مدت «تأثير» و اثرات آن درميان جوامع پيشرفته و درحال توسعه متفاوت است.
2-2-4- توسعه علمى و نقش راهبردى تكنولوژى ارتباطات در ايران
در قرون اخير شاهد تأثير گسترده علوم وفنون بر تحولات اجتماعى هستيم. باتوجه به اينكه كشور ما از امتياز خاصى بهرهمند بوده كه باداشتن تاريخ ديرينه و تحولات فرهنگى غنى، هويت مستقلى را نسبت به ممالك ديگر پيدار كرده، طبعا مسائل خاصى برآن حاكم است به گونهاى كه غفلت از آنها روند هر برنامهاى را با كندى مواجه خواهد ساخت.
شايان ذكراست كه شرايط كمى و كيفى علوم و فنون در ايران، عوامل متعدد و متنوع اجتماعى و تاريخى همگى در يك تعامل مشترك كشور ما را درآستانه يك تحول عميق علمى و فرهنگى قرار داده اند. درچنين موقعيتى شناخت مكانيزم پيشرفت علوم وفنون نوين يك ضرورت قطعى است تا برآن مبنا بتوان براى جامعه برنامه ريزى لازم را انجام داد بطورى كه عنان تحولات به دست حوادث و عوامل بيگانه نيافتد.
شايد اين سوال در اذهان ايجاد شود كه اگر نياز به علم قطعى است، آيا رسيدن به يك سطح معقول در مقايسه با كشورهاى پيشرفته صنعتى و نيز حفظ پويايى پيشرفت علمى و فنى مقدور است؟ با نگرشى دقيق نسبت به پاسخ سؤال فوق بايد اذعان داشت:
تاكنون موانع بسيارى در پيشبرد توسعه، جامعه نوپاى انقلابى ما را تهديد كرده است. از جمله موانع توسعه علمى در ايران كه در دهههاى اخير شاهديم، عدم برنامهريزى مناسب در تعيين سقف نيازهاى واقعى رشتههاى علمى متناسب و هماهنگ با نيازهاى شغلى جامعه به ويژه در بخشهاى دولتى و جذب بى رويه دانشجو در مقطع كارشناسى و رشته پزشكى و همچنين نبود امكانات لازم و مناسب در جهت جذب بيشتر دانشجو در مقاطع تحصيلات تكميلى و كمبود سرمايه گذارى در بخش تحقيقات و آموزش است.
مسايلى مانند مقررات پيچيده نظام ادارى در بخشهاى آموزشى و دانشگاهى و عدم آشنايى دانشجويان به كاربردها و اهداف رشتهها در بخشهاى مختلف جامعه كه در نتيجه انتخاب نامتناسب رشته درسى و عدم امكان تغيير رشته را به دنبال دارد عدم ايجاد انگيزه لازم براى ادامه تحصيل و نهايتا به هدر رفتن استعداد را سبب مىشود.
راه حلهاى بسيارى در اين مورد وجود داردكه به برخى از آنها اشاره مي گردد:
با عنايت به جوان بودن جمعيت كشور ما و وجود بخش عظيم نيروى انسانى فعال در جامعه بويژه تعداد قابل توجه فارغ التحصيلان دانشگاهى در سال هاى اخير از طريق جذب متخصصين داخلى و فارغ التحصيلان ايرانى خارج از كشور در مراكز دانشگاهى و پژوهشى براساس يك استراتژى صحيح و درخور جامعه اسلامى و انقلابى، قادر خواهيم بود بستر توسعه همه جانبه علمى را فراهم نموده و سپس راهبردهاى مختلفت توسعه و پيشرفت را در رشتهها و شاخههاى گوناگون علمى ارائه دهيم .
ارتباط تنگاتنگ مجامع علمى و دانشگاهى با مراكز كارو صنعت بويژه از جنبه نيروى انسانى در ابعاد مختلف آموزشى و طرحهاى تحقيقاتى ميتواند گام موثرى را درجهت رشد و اعتلاى علوم و تكنولوژى فراهم نمايد. اين امر در صورتى تحقق مىيابد كه به صورت برنامه ريزى شده و سيستماتيك از سوى نهادهاى اجرايى طرح ريزى و به انجام رسد.
از سوى ديگر بعد توسعه علمى منوط به گسترش فنون ارتباطات است. براين اساس باتوجه به پيشرفت هاى نسبى تكنولوژي هاى ارتباطى درايران به ويژه در چند سال اخير و همچنين باوجود طرحهاى مهم در دست اجراى آن در بخشهاى مخابرات و اطلاعرسانى مىتوانيم از شيوههاى نوين آموزشى و پژوهشى قابل ارائه از سوى مجموعه نهادهاى ارتباطى كشور بهرهمند شويم.
در قياس با مراتب فوق، مجموعه نهادهاى ارتباطى كشور، تنها سازمان اجرايى جامعه، در دهه اخير به حساب مىآيد كه از نظر توسعه علمى بالاخص تلفيق كارودانش و تأكيد بر جنبههاى كاربردى علوم، شاخصهاى قابل قبلى ارائه داده و نسبت به ساير بخشهاى جامعه توفيقات بيشترى كسب كرده و گامى فراتر نهاده است، ضمن آنكه پويايى و فعاليت مستمر و گامهاى مؤثرتر دراين راه ضامن حفظ دستاوردهاى پيشين و پيشرفتهاى آتى در مقياس جهانى و بين المللى است.
شعار 2014 روز جهانی مخابرات و جامعه اطلاعاتی دکتر حمدون توره، دبیر کل اتحادیه جهانی مخابرات “ارتباطات باند پهن برای توسعه پایدار ” نام گذاری شده است.9 (ماهنامه علمی فرهنگی (ارتباطات) 17 می 2014 ص17-16)
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
روز جهانی مخابرات و جامعه اطلاعاتی سال 2014، یاد آور یکصد وچهل و نهمین سالگرد تاسیس اتحادیه جهانی مخابرات (1865)است. نگاهی به تاریخ چشمگیر اتحادیه جهانی مخابرات، نقش درخشان این اتحادیه را دربرقراری ارتباط جهان با پیشرفته ترین و نوآورانه ترین وسایل ارتباطی، از عصر تلگراف تا عصر اینترنت و ارتباطات باند پهن تلفن همراه، برای ما نمایان می سازد، اکنون ما با وجود این امکانات، می توانیم در هر مکان و زمانی که بخواهیم، با دوستان، اعضای خانواده، همکاران و حتی اشیاء بی جان نیز ارتباط برقرار کنیم.
حق بر خورداری از ارتباطات باند پهن، محور مباحث جامعه اطلاعاتی است؛ این حق یک اصل کلیدی برای دسترسی عادلانه وجهان شمول به اطلاعات و دانش هایی است که انسانها قدرت نیل به خواسته ها و مقاصد سازنده و توسعه محور خود را به واسطه آنها به دست می آورند.
9- ماهنامه علمی فرهنگی (ارتباطات) 17 می 2014 ص17-16
امروزه برای تضمین اینکه از فناوری های اطلاعات و ارتباطات، به عنوان ابزارهای کارآمدی، مانند ارئه بهداشت و درمان، آموزش و پرورش، حاکمیت، تجارت و بازرگانی، برای رسیدن به رشد پایدار اجتماعی و اقتصادی و رضایتمندی همه مشتریان شود، بر خورداری از ارتباطات باند پهن، امری حیاتی محسوب می شود.
بنابراین، اتحادیه جهانی مخابرات، خود را پایبند می داند که ارتباطات باند پهن، در اختیار همه جهانیان قرار گیرد و برای این مقصود، اراده و سیاست لازم را تقویت سازد.
اکنون بخوبی مشخص شده که توسعه دیجیتال، ابزار متحوّل کننده مسیر توسعه پایدار و ارائه خدمات نوین ارتباطی به مشتریان است وبه منظور دست یابی کامل به قابلیت های آن، بسیار ضروری است که شبکه های باند پهن پر سرعت را توسعه و ارتقاء دهیم و هزینه استفاده از آن را، به گونه ای مقرون به صرفه، جهان شمول و رضایتمندی مشتریان را به دنبال دارد فراهم سازیم.
در این راستا با تاکید فراوان اتحادیه جهانی مخابرات، در گنجاندن دستورکاری، با عنوان باند پهن برای توسعه پایدار، نیل به اهداف زیر می باشد:
- حمایت از کاربرد باند پهن تلفن همراه
- ترویج پیوسته فناوری های تلفن ثابت
- تاکید بر پاسخگویی به چالش های جهانی عصر حاضر، نظیر مقابله با دگرگونی های آب وهوایی و زیست محیطی می باشد.
شبکه های فناوری اطلاعات و ارتباطات مبتنی بر باند پهن، راه های میانبر توانمند ساز و قدرتمند برای دست یابی به سه اصل توسعه پایدار(رشد اقتصادی و مشتری مداری، تعادل محیط زیست) هستند.
لذا همه متخصصان و کارشناسان امر ارتباطات باید برای تحقق و عملیاتی ساختن موارد ذیل اهتمام ورزند.
1- شناسایی کاستی های موجود در توسعه باند پهن، زیر ساخت ها، و ارتقای توسعه بسته های کاربردی و خدمات نوین به مشتریان.
2- بررسی اولویت های سیاستگذاری عملی در زمینه تخصیص طیف فرکانس رادیویی و ماهواره ای برای باند پهن.
3- تعریف الزامات دسترسی جهانی و مکانیسم های تامین مالی نوآورانه.
4- شناسایی راه حل های پیشگامانه فنی، به ویژه برای گسترش دسترسی به باند پهن در مناطق روستایی کشورهای دارای کمترین نرخ توسعه و همچنین کشورهای کوچک جزیره ای در حال توسعه.
با تاکید جناب آقای دکتر حمدون توره که بیایید منابع خود را روی هم جمع کنیم تا نقش کاتالیزوری فناوری های اطلاعات و ارتباطات را در راه نیل به توسعه پایدار به خدمت بگیرم. انجام این کار کلید دسترسی قطعی به آینده بهتر برای همه است.
بخش سوم:
2-3-1- تاریخچه و سیر تحول مخابرات در جهان و ایران