-
-
-
-
- توصیف متغیر ساختار سازمانی
-
-
-
متغیر ساختار سازمانی دارای سه بعد تمرکز، رسمیت و تخصص است که به تفکیک به آنها پرداخته شده است. امتیاز میانگین متغیر تمرکز ۴۰/۳ است به عبارتی این میانگین کمی بیشتر از میانگین مورد انتظار طیف (امتیاز ۳) است؛ درنتیجه چون با امتیاز ۱ فاصله دارد به نظر میرسد این متغیر در جامعه آماری هنوز تا رسیدن به شرایط مطلوب (ساختار سازمانی غیر متمرکز) فاصله دارد. بنابراین باید مدیران شعب بانکها و موسسات مالی این موضوع را در نظر گیرند. از طرفی میانگین متغیر رسمیت ۰۵/۴ است یعنی این میانگین بیشتر از میانگین مورد انتظار طیف (امتیاز ۳) است در نتیجه چون این امتیاز با ۱ فاصله دارد بنابراین به نظر میرسد این متغیر تا رسیدن به حد ایدهآل (عدم رسمیت) فاصله زیادی دارد. لذا مدیران شعب باید توجه ویژهای به این متغیر نیز داشته باشند. علاوه براین میانگین متغیر تخصص ۹۷/۲ است. امتیاز این میانگین کمتر از امتیاز میانگین مورد انتظار طیف (امتیاز ۳) است با این حال چون با امتیاز ۱) فاصله دارد باید برای رسیدن به حد ایده آل(تخصصگرایی بیشتر) و حفظ آن در این حد، تلاش نمود.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
-
-
-
-
- توصیف متغیر نوآوری خدمات
-
-
-
امتیاز میانگین متغیر نوآوری خدمات ۹۴/۳ است. بنابراین این امتیاز بیشتر از میانگین مورد انتظار طیف است با این حال با حد ایده آل فاصله دارد. کمترین امتیاز مربوط به این مورد است که بانک ما می تواند روشهای خدماتی فعلی خودش را برای رفع نیازهای مشتریان تغییر دهد یا اصلاح نماید. در نتیجه مدیران برای رسیدن به وضعیت مطلوب باید بدنبال تغییر و اصلاح روشهای خدماتی فعلی خود باشند.
-
-
-
-
- توصیف متغیر عملکرد سازمانی
-
-
-
امتیاز میانگین متغیر عملکرد سازمانی ۳۷/۳ است بنابراین این امتیاز بیشتر از میانگین مورد انتظار طیف است اما میتوان ادعا کرد که هنوز با حد ایده آل فاصله دارد در نتیجه باید مدیران شعب درجهت افزایش این متغیر تلاش کنند.
۵-۳) نتایج آزمون فرضیه ها
- بین تمرکز و نوآوری خدمات در بانکها و موسسات مالی استان گیلان رابطه معناداری وجود دارد.
آماره t در مسیر ارتباطی بین تمرکز و نوآوری خدمات ۹۱/۲- است با توجه به اینکه این مقدار بین بازه (۹۶/۱+,۹۶/۱-) قرار ندارد با اطمینان ۹۵ درصد میتوان بیان کرد که این فرضیه تایید می شود. با در نظرگرفتن آمار استخراجی از مدل تحقیق درحالت استاندارد مشخص شد که شدت ارتباط بین دو متغیر ۳۷۱/۰ – است. بنابراین هرچه میزان انعطافپذیری در تصمیم گیری و ارزیابی فعالیتها بیشتر باشد، نوآوری خدمات نیز افزایش نشان خواهد داد. تحقیقات مشابه زیادی در این زمینه انجام شده است برای مثال صفری و همکاران (۱۳۹۰) تحقیقی با عنوان ارتباط میان ساختار سازمانی و نوآوری کارشناسان ستادی سازمان تربیت بدنی ایران را انجام دادهاند. آنها به این نتیجه رسیده اند که بین تمرکز و نوآوری کارشناسان ستادی رابطه معنی دار وجود دارد. همچنین داقرتی و همکاران (۲۰۱۱) تحقیقی با عنوان ساختار سازمانی و نوآوری خدمات در صنایع الکترونیک چین را انجام دادند و به این نتیجه رسیده اند که بین تمرکز و نوآوری خدمات رابطه معناداری وجود دارد. بنابراین نتایج این تحقیقات با نتایج تحقیق حاضر همسو هستند.
- بین رسمیت و نوآوری خدمات در بانکها و موسسات مالی استان گیلان رابطه معناداری وجود دارد.
آماره t در مسیر ارتباطی بین رسمیت و نوآوری خدمات ۹۱/۳- است با توجه به اینکه این مقدار بین بازه (۹۶/۱+,۹۶/۱-) قرار ندارد با اطمینان ۹۵ درصد میتوان بیان کرد که این فرضیه تایید می شود. با در نظرگرفتن آمار استخراجی از مدل تحقیق درحالت استاندارد مشخص شد که شدت ارتباط بین دو متغیر ۴۲۴/۰- است. بنابراین هرچه میزان استاندارد شدن مشاغل درون سازمان کمتر باشد، نوآوری خدمات نیز افزایش نشان خواهد داد. تحقیقات مشابه زیادی در این زمینه انجام شده است برای مثال صفری و همکاران (۱۳۹۰) تحقیقی با عنوان ارتباط میان ساختار سازمانی و نوآوری کارشناسان ستادی سازمان تربیت بدنی ایران را انجام دادهاند. آنها به این نتیجه رسیده اند که بین رسمیت و نوآوری کارشناسان ستادی رابطه معنی دار وجود دارد. همچنین داقرتی و همکاران (۲۰۱۱) تحقیقی با عنوان ساختار سازمانی و نوآوری خدمات در صنایع الکترونیک چین را انجام دادند و به این نتیجه رسیده اند که بین رسمیت و نوآوری خدمات رابطه معناداری وجود دارد. بنابراین نتایج این تحقیقات با نتایج تحقیق حاضر همسو هستند.
- بین تخصص و نوآوری خدمات در بانکها و موسسات مالی استان گیلان رابطه معناداری وجود دارد.
آماره t در مسیر ارتباطی بین تخصص و نوآوری خدمات ۲۸/۱ است با توجه به اینکه این مقدار بین بازه (۹۶/۱+,۹۶/۱-)قرار دارد با اطمینان ۹۵ درصد میتوان بیان کرد که این فرضیه تایید نمی شود. ممکن است معنادار نبودن این رابطه به این دلیل باشد که امروزه سازمانها بر ادغام فشارهای خارجی (ناشی از محیط، رقبا و مشتریان)، و فشارهای داخلی (برای کارآمدی بیشتر) تاکید دارند و مدیریت زنجیره تامین در حال حاضر ماهیتی یکپارچه دارد. تحت چنین شرایطی تخصص کارکنان روش مناسبی برای ایجاد ایدههای خدماتی جدید نمی باشد. و پایگاه گستردهتری از دانش نیاز است. داقرتی و همکاران (۲۰۱۱) تحقیقی با عنوان ساختار سازمانی و نوآوری خدمات در صنایع الکترونیک چین را انجام دادند و به این نتیجه رسیده اند که بین تخصص و نوآوری خدمات رابطه معناداری وجود ندارد. بنابراین نتایج این تحقیق با نتایج تحقیق حاضر همسو هستند.
- بین نوآوری خدمات و عملکرد سازمانی در بانکها و موسسات مالی استان گیلان رابطه معناداری وجود دارد.