۳)برآورده کردن تقاضا و تخمین زدن تقاضاها
۴)ترغیب مشتری برای خرید و پرداخت پول
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
که به اختصار به این ۴ عمل آیدا[۱] می گوییم .
اولین قدم جلب توجه مشتری است در واقع نشان دهیم محصولی جدید یا حداقل یک منبع جدید از محصول است.
چون محصولات برای مردم دیگر جذابیتی ندارند و این خیلی طبیعی است .افراد یکسری فیلترهای شخصی در ذهن خود از تبلیغات ایجاد کرده اندکه یکسری از محصولات را که دوست ندارندفیلتر و قابل توجه برای آنها نیست ولی بعضی ها را دوست دارند و علاقه نشان می دهند مانند اینکه وقتی یکسری از ایمیل ها به دستتان میرسد خود به خود بعضی ها را باز نکرده حذف می کنید]۳[.پس باید یک رسانه درست باشد تا محصولات را جذاب تر و مشهورتر برای مردمی که ممکن است مشتری ما باشند بکنند.کافی نیست که فقط تولید کننده وجود داشته باشد باید علاوه بر این علاقه ای به وجود آورد چون بعد از مدتی مردم برند را فراموش کنند . وقتی مردم برای محصول ما احساس نیاز کنند و ما موفق شویم این آرم را در ذهن مردم قرار دهیم خیلی موفق هستیم.مارک مثل یک مولکول پیغام بر است که مکان مناسب را پیدا می کند و به آن می چسبد بعدا مشتری خودش اگر علاقه پیدا کرد تازه محصول شما را با دیگر محصولات مقایسه می کند.
وقتی محصول ما خیلی ویژه باشد مشتری نیاز خود را خود به خود احساس می کند که باید از ما بخرد پس ما منتظریم این مارک ما پیروز شود و خریداری شود.بهترین موقعیت این است که مشتری احساس کند بدون این محصول دیگر راحت نیست .
پس باید جایی بازاریابی کرد که مردم آنجا قدرت خرید آن را داشته باشند وگرنه بی فایده است.
۱-۲- شناخت بازار
پیدا کردن بازار هدف اصلی همه تلاشها است .آیا همه ساکنان یک شهر یا همه افراد یک کشور یا همه جوانان یا همه ثروتمندان یا همه پیران منظور ما هستند؟
جواب :بستگی دارد این جوابی است که دانشمندان دوست ندارند .این به محصول و نیاز مشتری بستگی دارد .
مثل نیاز به خانه که نیاز غریزی برای همه مردم است پس بازاریابی در این زمینه کاری ندارد ولی بچه ها نان نمی خورند و در خیلی از فرهنگ ها نان ندارند پس بازاریابی برای نان سخت است.
شیمیستی شش محصول از فراورده ی کربن پیدا کرد]۴[.
الماس
زغال سنگ
کربن شیشه ای ای
گرافیت
کربن سیاه
فولرن
شکل۱: تقسیم بندی محصولات کربن
بعضی از این محصولات مشخص هستند پس مشتری مخصوصی دارند بنابراین تقسیم کردن بازار محصول بر حسب نیاز مشتری خیلی مهم است.
الکتریکی ها
دلال کربن
جواهر فروش
خرده فروش
شکل۲: گروه های هدف برای محصولات کربن
شکل ۲ تقسیم کردن محصولات کربن بازار برای الکتریکی ها، جواهر فروش ها، ذغال سنگ فروش ها و کسانی که در کار فروش محصولات شیمیایی خالصند را نشان می دهند. گروه هدف به عنوان یک گروه یکنواخت از مشتری ها با نیاز ها و علایق شبیه به هم یا حداقل شبیه به هم تعیین می کند.محصولات مختلف شاید در یک گروه هدف یکسان قرار بگیرند.نصفی از پول بازاریابی پولی است که به جوب ریخته می شود ولی کسی نمی داند کدام نصف است مشکل همینجاست.
تقسیم بندی در بازاریابی به نحوی مساوی با فاکتور کارایی در ترمودینامیک است.
تلاش در بازاریابی روی نیاز مشتری یا روی محصول ممکن است فوکوس کند که هردو درتقسیم بازاریابی مهم است اما تفاوتی مهمی بین این دوست.تقسیم بندی های بازاریابی مختلفی وجود داردمثل اینکه برای نوشتن ابزار مختلفی مثل مداد، خودکار، کامپیوتر و گچ و… وجود دارد]۲و۱[.
فرض کنید تقسیم بازاریابی برای کالای خودنویس که هم امکان دارد خودنویس لوکس باشد یا خیلی ارزان.
بخش های محصول
بخش های مورد نیاز
کل بازار
شکل۳: راه های متفاوت تقسیم بندی
دراینجا چند سوال مهم وجود دارد
سوال اول: چطور یک محصول میتواند در تقسیم یندی های مختلف بازاریابی شود؟
به طور مشخص در هر تقسیم بندی بازار منابع مختلفی وجود دارد و در غیر اینصورت کالای انحصاری برای فروش ایجاد می شود .اگر تو فقط تولیدکننده باشی پس تو یک مقیاسی برای کیفیت و قیمت میگذاری.
ماتریس قیمت و کیفیت در زیر آمده است:
۱)محصول باکیفیت پایین قیمت هم پایین
۲)محصول باکیفیت بالا قیمت هم خیلی بالا
۳)محصولی با کیفیتی میانگین بالایی ها پس قیمت هم میانگین بالا
پس بالاترین سرویس با کمترین قیمت نداریم.پس جایگذاری بخشی از استراتژی محصول است.
تصویر-کیفیت
قیمت
شکل۴: موقعیت های محصولات کربن
یک کمپانی باید تصمیم بگیرد آیا محصول خود را لوکس ارائه می دهد یا محصولی بی نام یا چیزی بین این دو.پس استراتژی فروش باید بدقت تعیین شود.پس استراتژی فروش یک تصمیم مدیریتی در طولانی مدت است.