۳-۳-۲- اهداف فرعی
۱) ارزیابی وظیفه نظارتی ذیحساب و مدیرکل مالی ناجا.
۲) شناسایی و تجزیه و تحلیل عواملی که موجب بروز مشکل و نابسامانی در امر نظارت مالی گردیده است.
۳) ارائه راه حلها جهت رفع مشکلات و اعمال نظارت مالی.
بدون تردید تقویت بازرسی و نظارت در هر یگانی تضمین کننده اجرای قانون، عامل حفظ اموال بیت المال و جلب اعتماد مسئولین ناجا نسبت به ذیحساب و تداوم بخش اطمینان مدیران و تثبیت نظارت و بازرسی ضامن سلامتی یگانها و گامی در جهت حفظ مصالح سازمانی.
۳-۴- سؤالات تحقیق
۳-۴-۱- سؤال اصلی
آیا نظارت ذیحساب برعملکرد عامل ذیحساب مؤثر می باشد؟
۳-۴-۲- سؤالات فرعی
آیا نظارت ذیحساب باعث دقت (رعایت قوانین ومقررات ) ازسوی عامل ذیحساب می گردد؟
آیا نظارت ذیحساب باعث سرعت در انجام وظایف عاملین ذیحساب می گردد؟
آیا نظارت ذیحساب باعث صحت انجام وظایف عاملین ذیحساب می گردد؟
۳-۵- فرضیه های تحقیق
۳-۵-۱- فرضیه اصلی
نظارت ذیحساب بر عملکرد عاملین ذیحساب مؤثر می باشد.
۳-۵-۲- فرضیه فرعی
۱- نظارت ذیحساب باعث دقت (رعایت قوانین ومقررات ) ازسوی عامل ذیحساب می گردد.
۲- نظارت ذیحساب باعث سرعت در انجام وظایف عاملین ذیحساب می گردد.
۳- نظارت ذیحساب باعث صحت انجام وظایف عاملین ذیحساب می گردد.
۳-۶- نوع وروش تحقیق
پژوهش حاضر از نوع تحقیق در زمره تحقیقات کاربردی است این پژوهش از نوع پیمایشی و اسنادی توصیفی و تحلیلی است.
باتوجه به اینکه پژوهش حاضر به عنوان یک تحقیق کاربردی در ناجا می باشد توضیح مختصری دراین باره داده می شود.
پژوهش کاربردی روشی است که برای حل مسئله ای اجتماعی انجام می پذیرد و رابطه منطقی بین کار پژوهش و جامعه پدیدآمده، و در نتیجه در اندیشه کاربرد دستاوردها نیز قرارمی گیرد.(ساروخانی،۱۳۷۸ص ،۷۳)
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
پیمایشی است به دلیل این که در این روش معمولا” از پرسش نامه استفاده می شود.
اسنادی است زیرا پژوهشگر به کمک مطالعه اسناد و مدارک اطلاعات لازم را کسب می کند مطالعات نظری بخشنامه ها و دستورالعمل های قانونی، قوانین مالی و محاسباتی موجود (نظیر قانون اساسی، قانون محاسبات عمومی کشور، قوانین بودجه ) و همچنین تحقیقات کتابخانه ای دیگر از پایان نامه های اندک موجود در دانشگاه .
میدانی است زیرا در شرایط واقعی سازمان ها و دستگاه ها اجرا شده است.
توصیفی است از آن جهت که واقعیت ها را بدون هیچ دخل و تصرفی تشریح می نماید.
تحقیق تحلیلی است زیرا خصوصیات جامعه آماری تحقیق را بر اساس اطلاعات بدست آمدن بیان می دارد . و روابط بین متغیر مستقل و وابسته، تحلیل شده و براساس اطلاعات مذکور تحلیل های آماری برای آزمون های فرضیه ها و دستیابی به نتایج مورد انتظار انجام خواهد شد.
۳-۷- جامعه آماری و نمونه
جامعه آماری در این تحقیق عبارت است از:کارشناسان اداره کل مالی و ذیحسابی ناجا و عاملین ذیحساب و مدیران مالی ف انتظامی استانها، شهرستانها و معاونت های مستقر در ستاد ناجا که در مجموع تعداد ۱۲۰ نفر بوده و به صورت تمام شمار می باشند.
۳-۸- محدوده زمانی و مکانی تحقیق
محدوده زمانی سال ۱۳۹۰و محدوده مکانی ستاد فرماندهی ناجا، اداره کل مالی و ذیحسابی ناجا مدیران مالی و عاملین ذیحساب استان ها، شهرستان ها، فرماندهی ها، معاونت ها که جامعه آماری در مجموع ۱۲۰نفر بوده و به صورت تمام شمار انجام گردید.
۳-۹- روش گرد آوری اطلاعات
برای شروع کار مطالعات نظری مربوط به تحقیق از طریق بررسی و مطالعات کتابخانه ای انجام شده است. در این راستا مبانی نظری، تئوری ها و مجلات، مقالات و منابع معتبر حسابداری دولتی، قوانین و مقررات مالی و محاسباتی و همچنین دستورالعمل های صادره از وزارت امور اقتصادی و دارایی که در اجرای قانون محاسبات عمومی کشور به دستگاه ها ابلاغ شده است و همچنین از پرسش نامه استفاده شده است .
۳-۱۰- روش های آماری، تجزیه و تحلیل داده ها
داده ها به عنوان اطلاعات پردازش نشده، ابتدایی ترین پاسخهای احتمالی پژوهشگر در رابطه با مسئله تحقیق می باشد، پژوهشگر پس از دستیابی به این داده ها، با توجه به روش مورد استفاده در پژوهش (پرسشنامه) به تجزیه و تحلیل داده ها می پردازد.
بدین منظور، برای توصیف داده ها از آمار توصیفی شامل جداول توزیع فراوانی و نمودارها استفاده شده است و برای پاسخ به سؤال ها نیزاز آزمون t یک نمونه ای و تحلیل واریانس فریدمن بهره گرفته شد. آزمون فرید من در صدد است تا بداند آیا مجموع رتبه های هر ستون با چیزی که مورد انتظار می باشد بسیار متفاوت است یا خیر. اگر تفاوت زیادی بین شرایط مورد مطالعه وجود نداشته باشد در این صورت مجموع رتبه ها کم و بیش مثل هم خواهند بود.(کلانتری ،۱۳۸۶).
برای بررسی تایید سؤالات تحقیق، میانگین ارزش عددی مربوط به هر یک از شاخص های سؤال مورد نظر محاسبه گردید. بدیهی است چنانچه میانگین بدست آمده به طور معنی دار بزرگتر از ۴ باشد، بدین معناست که اکثر پاسخگویان گزینه های زیاد و بسیار زیاد را انتخاب نموده اند. (نظر موافق با شاخص های سؤال تحقیق داشته اند.) لذا برای سنجش این مسئله که میانگین بدست آمده از نمونه به طور معنی دار بزرگتر از عدد۴ است یا نه، از آزمون t یک نمونه ای استفاده شده است.
متغیرهای تحقیق :
۳-۱۱- متغیرمستقل و وابسته تحقیق
باتوجه به اینکه متغیر وابسته متغیری است که تغییرات آن تحت تأثیر متغیر مستقل قرار می گیرد، (سرمد، بازرگان، حجازی،. ۱۳۸۵ص،۴۴)
اینک متغیرهای مستقل و وابسته این تحقیق به شرح ذیل بیان می گردد.
۳-۱۱-۱- متغیر مستقل
نظارت ذیحساب در این تحقیق به عنوان متغیر مستقل می باشد
۳-۱۱-۲- متغیر وابسته
دقت، سرعت و صحت در اجرای (قوانین ومقررات )، وعملکرد از سوی عاملین ذیحساب به عنوان متغیرهای وابسته می باشند.
۳-۱۲- روایی و پایایی پرسش نامه
۳-۱۲-۱- :روایی:[۱]منظور از روایی این است که مقیاس[۲]و محتوای[۳]ابزار یا سؤالات مندرج در ابزاردقیقا” متغیرها و موضوع مورد مطالعه را بسنجد.(حافظ نیا ، ۱۳۸۱ص، ۱۵۵).
برای رسیدن به روایی تحقیق مراحل زیر انجام شده است. ۱- انجام مصاحبه با اهل خبره و کارشناسان. ۲- مطالعه متون و مقالات و منابع علمی و مشخص نمودن شاخص های هرکدام از ابعاد.