آزمون
روایی همگرا- روایی واگرا
روایی
پیش بین
باز آزمایی
ضریب آلفای کرونباخ
با IQ همبستگی کم و منفی دارد.
عملکرد و رضایت شغلی، تعهد سازمانی، قصد به انتقال و جابجایی را پیش بینی می کند
؟
۷۰/۰ تا ۸۵/۰
Wong & Low
(۲۰۰۲)
WLEIS. Wong & Law Emotional Intelligence Questionnaire
با پنج عامل شخصیت (Big Five) رابطه متوسط دارد
؟
؟
۷۰/۰ تا ۸۵/۰
Lioussine
(۲۰۰۳)
LEIQ. Lioussine Emotional Intelligence Questionnaire
توجه: اطلاعات این جدول خلاصه بوده و خوانندگان را برای دانستن جزییات به منابع اصلی ارجاع می دهیم. تمام مواردی که با “نامشخص” علامت گذاری گردیده، نشانگر متناقض بودن مدارک در این زمینه و یا فقدان اطلاعات کافی می باشد. علامت سوال (؟) بیانگر این است که ما قادر به دستیابی به اطلاعات درباره این موضوع نبوده ایم.
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
منبع: ( پترایدس و فارنهام، ۲۰۰۱: ۱۳۳-۱۳۰)
۲-۱-۸-۱- آزمون های مدل مایر و سالووی
مایر و سالووی سعی کردند روایی مدل چهار شاخه هوش عاطفی خود را توسط مقیاس چند شاخه هوش عاطفی[۱۰۶] ، بیازمایند. ترکیب دوازده زیرمقیاس هوش عاطفی، که توسط مقیاس چند شاخه هوش عاطفی (MEIS) ارزیابی شده اند، نشان می دهند که هوش عاطفی یک هوش مجزا با سه فاکتور فرعی می باشد: ادراک عاطفی[۱۰۷] ، فهم عاطفی[۱۰۸] و مدیریت عاطفی. در مورد شاخه عواطف یکپارچه در مقیاس چند شاخه ای هوش عاطفی، مدارک و مستندات چندانی وجود ندارد. به علاوه، بررسی روایی تشخیصی[۱۰۹] یا روایی واگرا[۱۱۰] مقیاس چند شاخه هوش عاطفی (MEIS)، بیانگر آن است که هوش عاطفی ای که این آزمون می سنجد، مستقل ازهوش عمومی و همدلی خود سنجی بوده و نشان می دهد که این آزمون ویژگی هایی را می سنجد که آزمون های دیگر آنها را پوشش نمی دهند. هرچند محدودیت های نیز در مقیاس چند شاخه هوش عاطفی(MEIS)، وجود دارد. نه تنها اینکه این آزمون یک آزمون طولانی است (۴۰۲ پرسش)، بلکه همچنین دلیل قانع کننده ای برای شاخه یکپارچه سازی مدل چهار شاخه ای فراهم نمی کند (مایر، سالووی و کاروسو، ۲۰۰۲). به خاطر این دلایل و سایر دلایل، مایر و سالووی تصمیم گرفتند یک مقیاس توانایی محور هوش عاطفی جدید را طراحی نمایند.
مقیاس رایج مدل هوش عاطفی مایر و سالووی، یعنی آزمون هوش عاطفی مایر- سالووی و کاروسو (Mayer-Salovey-Caruso Emotional Intelligence Test = MSCEIT)، از یک نمونه ۵۰۰۰ نفری شامل مرد و زن هنجاریابی شده است. MSCEIT برای افراد ۱۷ ساله به بالا طراحی شده و به سنجش چهار توانایی ای که در مدل مایر، سالووی و کاروسو بیان شده است، کمک می کند. هر یک از این توانایی ها (ادراک، تسهیل سازی تفکر، فهم و تنظیم عواطف) توسط اعمال خاصی سنجیده می شوند. ادراک عواطف توسط رتبه بندی مقادیر و نوع عواطف توسط بیان و توضیح انواع تصاویر مختلف، سنجیده می شوند. تسهیل سازی تفکر توسط درخواست از افراد برای برقراری رابطه میان حالتهای فیزیکی مختلف (مانند روشنایی، رنگ و دما) و عواطف مربوط به آنها و به همین شکل میان عواطف و تفکر، سنجیده می شود. فهم عواطف از این طریق سنجیده می شود که از آزمودنی خواسته می شود تا توضیح دهد که چگونه عواطف با عواطف دیگر آمیخته شده اند (به عنوان مثال چگونه عواطف از حالتی به حالت دیگر تغییر می یابند مانند اینکه چگونه عصبانیت[۱۱۱] به خشم شدید و دیوانگی[۱۱۲] تبدیل می گردد). شاخه تنظیم عواطف (یا مدیریت عواطف) از طریق انتخاب تکنیک های موثر مدیریت خود و دیگران، از طرف آزمودنی، ارزیابی می شود (براکت و مایر، ۲۰۰۳: ۱۱۵۸-۱۱۴۷).
MSCEIT شامل ۱۴۱ پرسش می باشد. از اجرای این مقیاس شش نمره حاصل می شود که به شرح زیر می باشد:
- یک نمره کلی هوش عاطفی ( که با عنوان هوش بهر عاطفی[۱۱۳] یا EIQ بیان می شود)،
- نمره های مربوط به دو حوزه (شامل هوش عاطفی تجربی[۱۱۴] یا EEIQ و هوش عاطفی استراتژیک[۱۱۵] یا SEIQ)
- نمره های چهار شاخه که مربوط به چهار شاخه مدل می باشند. (رجوع شود به جدول شماره ۲-۷)
جدول ۲-۷ ساختار و سطوح مقیاس هوش عاطفی مایر- سالووی و کاروسو
منبع:( استایس و براون، ۲۰۰۴: ۹)
اعمالی که برای سنجش هر شاخه نیاز است
نمره شاخه ها
نمره حوزه ها