- لزوم ایجاد بهبودهای شخصی در سازمان
- جوایز کیفی ملی و بین المللی
- بروز تغییر در نیازمندیهای برون سازمانی
- توانایی تکنولوژی اطلاعات
- تغییر در موقعیت و نقشهای سازمانی
8-1-2- اهداف ارزیابی عملکرد
راندل[75] معتقد است، ارزیابی عملکرد در بکارگیری سه مسئله اصلی تعیین عملکرد، تعیین پتانسیل و تعیین پاداش کاربرد دارد و همی اهداف ارزیابی عملکرد در یکی از این سه گروه قرار دارد (راندل و دیگران، 1989).
سایمونز[76] (2000) چهار هدف زیر را به عنوان اهداف ارزیابی عملکرد در نظر میگیرد:
- هدف تمامي نظامهاي كنترل و سنجش عملكرد انتقال اطلاعات است.
- نظامهاي كنترل و سنجش عملكرد، رويهها و امور رسمي را نشان ميدهند.
- نظامهاي كنترل و سنجش عملكرد بايد براي استفاده مديران طراحي شده باشند.
- مديران براي حفظ يا اصلاح الگوهاي فعاليت سازماني از نظامهاي كنترل و سنجش عملكرد استفاده ميكنند.
پارکر[77] (2000) علل مختلف ارزیابی عملکرد را بصورت زیر بیان میدارد:
- شناسایی موقعیت
- ارزیابی عملکرد مشخص می کند که مشکل در کجاها وجود دارد و کجاها نیاز به بهبود دارد
- ارزیابی عملکرد به سازمان کمک می کند تا فرایندهایش را به خوبی بشناسد و به این شناخت برسد که چه چیزی را میداند و چه چیزی را نمیداند.
- اطمینان از اینکه تصمیمات، مبتنی بر واقعیت هستند نه بر مفروضات و حدسیات.
هالاچمی (2002) نیز یک لیست از علل انجام ارزیابی عملکرد بیان کرده است:
- عدم ارزیابی عملکرد موجب عدم فهم کار می شود.
- عدم فهم کار موجب می شود که نتوان کار را کنترل کرد.
- در صورتیکه کار را نتوان کنترل کرد، نمی توان آنرا بهبود بخشید.
- عدم اندازه گیری نتایج موجب می شود که نتوان موفقیت را از شکست تشخیص داد.
- عدم شناخت موفقیت منجر به عدم ارائه پاداش می شود.
- ارائه نکردن پاداش منجر می شود که سازمان در امر پاداش دهی با شکست مواجه شود.
- عدم شناخت موفقیت موجب می شود که نتوان از آن پشتیبانی کرد و آنرا ادامه داد.
- عدم شناخت موفقیت یا شکست موجب عدم یادگیری است.
- عدم شناسایی شکست، موجب تکرار خطا و هدر رفتن منابع است.
- عدم ارتباط نتایج با منابع صرف شده، موجب عدم فهم هزینه های واقعی است.
- عدم شناخت هزینه های واقعی موجب می شود نتوان در مورد منابع آن هزینه تصمیم گیری کرد.
- عدم مشخص کردن کل هزینهها، موجب می شود که نتوان از پول بهترین ارزش را دریافت کرد.
- عدم روشن کردن کامل نتایج، توان مدیران را در گفتوگو به اثبات رساندن سازمان نزد ذینفعان و مشتریان، تحلیل میبرد و در نتیجه از طرف عموم حمایت نمی شود (علینژاد و دیگران،1390 ).
فارمر[78] نیز (2004) با مطالعه بر روی 147 سازمان خصوصی و دولتی انگلستان، اهداف ارزیابی عملکرد را به شرح زیر فهرست می کند:
- امکان مدیریت عملیات و کنترل اثربخشی و کارایی
- نشان دادن ارزش کسب شده
- تسهیل ارتباط و مدیریت اثربخش ذینفعان
- همراستا سازی عملیات با راهبرد
- پیشبرد بهبود کیفیت
- پشتیبانی از پاسخگویی عمومی
- تضمین انطباق با استانداردهای حرفهای
- انگیزش و پاداش دهی به کارکنان
بطور کلی اهداف ارزیابی عملکرد عبارتند از: