پایین
بالاترین
قابل اعتماد بودن در رسیدن به برنامه های تحویل
متوسط
ضعیف
خوب
عالی
متوسط
انعطاف پذیری (انواع محصولات حمل شده)
گسترده ترین انواع
گسترده ترین انواع
متوسط
بسیار محدود
قدری محدود
تعداد مناطق جغرافیایی تأمین شده
زیاد
محدود
غیرمحدود و بسیارانعطاف پذیر
بسیار محدود
زیاد
مناسب ترین محصولات
محصولات حجیم ، هنگامی که هزینه های بار با توجه به ارزش محصول بالاست
محصولات حجیم ، ارزش پایین (فاسد نشدنی)
حمل کوتاه مدت محصولات ارزشمند
نفت- گاز- پودر – مواد شیمیایی
محصولات فاسد شدنی ارزشمند در جایی که سرعت تحویل بسیار مهم است
۲-۱-۹-۴- مسئولیت سازمانی توزیع فیزیکی کالا :
تصمیمات مربوز به انبار داری، سطح موجودی جنسی، حمل و نقل به هماهنگی زیادی نیاز دارند. برخی شرکتها کمیته های مرکب از مدیران در نظر گرفته اند. این کمیته ها اغلب برای سیاست گذاری در زمینه بهبود و اصلاح شیوه های توزیع کالا گرد هم می آیند. بسیاری نیز معاونت تعریف کرده اند که زیر نظر معاونت بازرایابی، معاونت تولید یا حتی مدیرعامل فعالیت می کند. شرکت باید با هدف ایجاد حداکثر رضایت در یک سطح هزینه منطقی، فعالیتهای بازاریابی و توزیع فیزیکی خود را هماهنگ سازد (مارتین کریستوفر و دیگران ، ۱۳۸۰ : ۲۲۸ ).
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
۲-۱-۹-۵ : جریانات توزیع:
در هر داد و ستدی که از وجود عوامل شبکه توزیع استفاده شود، جریانات مختلفی دیده می شود. این جریانات که به جریان مواد، جریان مالکیت، جریان پولی و جریان ارتباطات نامیده شده اند، به طور مستقل از منابع عرضه تا مشتریان نهایی عبور می کنند و موجب انتقال مواد، انتقال مالکیت، انتقال پول یا ایجاد ارتباط می شوند (بلوریان تهرانی ، ۱۳۷۸: ۱۴۴)
۲-۱-۹-۶ : مشکلات و نارساییهای شبکه توزیع :
تأخیر در رسیدن محصول بدست مشتری با مشتریان و ایجاد نارضایتی
رفتار بد فروشنده ( شرکتهای عامل توزیع ) با مشتریان و ایجاد نارضایتی
عدم بنیه مالی شرکتهای توزیع و در نتیجه انحلال و جابجایی مداوم شرکتهای توزیع
عدم استفاده از یخچال، به خصوص در ۶ ماهه دوم سال توسط شرکتهای توزیع
ناوگان حمل و نقل قدیمی شرکتها
یخچالهای ناکافی مغازه داران و عدم اطلاع صحیح آنها از تفاوت میان نگهداری محصولات استریل و پاستوریزه (محصولات استریل را به خاطر گرانتر بودن و تشکیل تر بودن در یخچال و محصولات پاستوریزه را خارج از یخچال نگهداری می کنند)
فضای ناکافی انبارهای کارخانه و بعضاًتداخل تولید و توزیع و بارگیری
تداخل کامیونهای شرکتهای توزیع در محیط کارخانه و ایجاد ازدحام و بی نظمی به واقع مشکلات شبکه توزیع را می توان به سه عامل نسبت داد:
ویژگی های فردی : شامل برخورد فروشندگان، بهداشت و نظافت و غیره می باشد.