هروانی و دیگران در سال ۲۰۰۵
بر مبنای روشهای GRI و TRI لیستی طولانی را از سنجههای محیطی ارائه کردهاند
Hervani et al (2005)
کانگ و دیگران در سال ۲۰۱۰
در دستهه ای زیر سنجه ارائه دادهاند: اجتماعی، اقتصادی، محیطی، اجتماعی-محیطی، اجتماعی-اقتصادی، اقتصادی-محیطی و اجتماعی-اقتصادی-محیطی. اما در این مقاله وزن مساوی به هر بعد داده است و علت آن این بوده است که مقالات قبلی نیز این کار را کردهاند و آنها نیز به سادگی همین کار را انجام دادهاند.
Kang et al (2010)
مانزینی و دیگران
مانزینی و دیگران در سال ۲۰۱۱ در مقاله خود به دنبال توسعه شاخصهایی برای پایداری محیطی پروژههای انرژی[۴۹] بودهاند.
( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
Manzini et al (2011)
کلیفت رویکردی را برای ارائه سنجهها بیان میکند که از طبقات گستردهتر شروع شده و به جنبههای فرعی و در نهایت به شاخصها ختم میشود. از نظر وی سنجههای مدیریت زنجیره تأمین پایدار به ترتیب زیر بهتر است که ارائه شوند (Clift, 2003):
طبقات: حوزههای وسیع و گسترده و یا گروه موضوعات اقتصادی، محیطی و اجتماعی
جنبهها: گونههای عمومی اطلاعات مرتبط با یک طبقه خاص مثل انتشار گازهای گلخانهای یا بخشش به جامعه میزبان (محل فعالیت)
شاخصها: معیارهای خاص برای هر یک از جنبهها که بتواند برای ردیابی و نشان دادن عملکرد بکار گرفته شود.
مشکلات توسعه سنجههای پایداری (Hassini et al, 2010):
هرچند سنجههای زیادی برای محیط وجود دارد اما سؤال این است که کدامیک، کی و چگونه استفاده شود.
بازیگران مختلف زنجیره باید روی اینکه کدام سنجه استفاده شود و از کدام دادهها استفاده شود توافق کنند.
ناسازگاری بین سنجههای تولیدی کلاسیک و سنجههای زنجیره تأمین.
فقدان یک بخش نظارت روی تمام زنجیره تأمین. هرچند بعضی از سنجههای محیطی با مقررات دولتی واضح مرتبط میباشند، برای بسیاری از سنجههای اجتماعی و اقتصادی ایجاد پذیرش در تمام زنجیره سخت است.
عدم اعتماد در روابط.
سخت بودن تنظیم استراتژی در کل زنجیره.
سخت بودن هماهنگ کردن تواناییها.
سخت بودن هموار سازی در بین اعضای متفاوت زنجیره.
ماهیت پویای زنجیره. به این معنی که ممکن است سنجهها تغییر کنند یا اینکه اعضا تغییر کنند.
۲-۲-۴-۲- اندازه گیری پایداری در بخشهای دیگر:
اندازه گیری پایداری در بخشها و صنایع مختلفی استفاده شده است. این کار در صنعت فرش ماشینی انجام نگرفته است اما در صنایع دیگر کارهایی جهت انطباق انجام شده است. به عنوان نمونه در صنعت کشاورزی شاخصهای زیر ارائه شده است:
شکل ۸-۲: شاخصهای اندازه گیری پایداری در بخش کشاورزی
(Hua-jiao et al, 2007)
پرانیواتاکول[۵۰] و دیگران در سال ۲۰۰۱ شاخصهای زیر را برای ارزیابی پایداری در حیطه کشاورزی معرفی کردهاند.
شاخصهای محیطی: فرسایش خاک، کمبود آب، تأثیر روی سلامتی در اثر استفاده از آفت کش
شاخصهای اقتصادی: اندازه زمین، کارگر مزرعه، بهرهوری ریختن برنج
شاخصهای اجتماعی: اشغال زمین، آموزش، کفایت غذا
۵-۲- بررسی ارتباط بین متغیرهای تحقیق
اولین رابطه مورد نظر، رابطه توانمندسازها با عملکرد زنجیره تامین می باشد. در موارد زیادی اشاره شده که الف) توانمندسازها روی عملکرد زنجیره تامین تاثیر مثبت و معناداری دارند. نمونه ای از این موارد در زیر آورده شده است:
سریناواسان و دیگران در سال ۲۰۱۱ نشان دادند که رابطه خریدار-عرضه کننده دارای تأثیر مثبت روی عملکرد زنجیره تأمین میباشد (Srinivasan et al, 2011).
سیاست موجودی، روی عملکرد زنجیره تأمین تأثیر مثبت دارد (Lau et al, 2008).
حمایت کارکنان و مدیریت، روی عملکرد زنجیره تأثیر مثبت دارد (Gowen, Tallon. 2003).
IT میتواند به بهبود عملکرد زنجیره تأمین کمک کند (Chen et al, 2008 و Saxena, Wadhwa. 2009 )
اشتراک اطلاعات دارای تأثیر مثبت روی عملکرد زنجیره تأمین است (Tiedemann et al, 2009).
تکنولوژی اطلاعات روی عملکرد زنجیره تأمین دارای تأثیر مثبت است (Wu et al, 2006 و McLaughlin et al, 2003 و Adetayo et al, 1999).
مشخص بودن تقاضا، دارای تأثیر مثبت روی عملکرد زنجیره تأمین است (Thron, 2006).
صداقت و نوآوری موجب بهبود عملکرد زنجیره تأمین هستند(Photis et al, 2009).
نوآوری موجب بهبود عملکرد زنجیره تأمین میشود (Calantone et al., 2002 ;Deshpande and Farley, 2004).
ERP روی عملکرد زنجیره تأمین دارای تأثیر مثبت است(Yang, Su. 2009).
اشتراک اطلاعات و همکاری در زنجیره تأمین، دارای تأثیر مثبت روی عملکرد زنجیره تأمین هستند(Kemppainen and Vepsalainen, 2003).