امروزه تغییر و تحولات سریع عوامل محیطی، میزان پیچیدگی و ابهام را افزایش داده و مدیریت سازمانها را با چالشهای جدی مواجه کرده است. در چنین شرایطی استفاده از پارادیم قدیمی فرماندهی و کنترل که بر تخصص گرایی و کارایی تأکید دارد و منجر به ایجاد سازمانهای چندبخشی میشود، چارهساز نیست. امروزه سازمانهایی موفق هستند که از فرصتها بهخوبی استفاده کرده و از تهدیدات به نفع خود سود ببرند. دراینبین نقش یادگیری سازمانی و برخورداری از فرهنگ یادگیرندگی در سازمانها بیش از گذشته نمایان شده است (قربانی زاده و اسدپور، ۱۳۸۹).
باید دانست سازمانها نیز بهعنوان مجموعهای از افراد و گروههای انسانی در معرض تحولات وسیع و پرشتاب محیطی قرار دارند و بهمرورزمان درزمینه اقدامات و فعالیتهای خودآموختههایی را کسب میکنند. بهعبارتدیگر سازمانها نیز باید مانند افراد دارای توان یادگیری باشند. ازاینرو موضوع یادگیری سازمانی در کانون توجه تئوریهای جدید سازمان و مدیریت قرار دارد. میتوان نتیجه گرفت یکی از چالشهای مهم در سطوح مختلف مدیریتی افزایش توان یادگیری سازمانی است.
درنتیجه یادگیری سازمانی باعث افزایش توان سازمان برای انجام کارهای مؤثر و کاراست. عمل یادگیری در سازمان زمانی اتفاق میافتد که اولاً مدیران و عوامل کلیدی سازمان نسبت به پدیدههای مربوط به سازمان خود فهم و بصیرت پیداکرده باشند و ثانیاً این شناخت در رفتار و عملکرد آنها و در مجموعه سازمان نمود پیدا کند.
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
-
-
- فرایند یادگیری سازمانی
-
موضوع یادگیری سازمانی عموماً با فرآیندهایی سروکار دارد که طی آن اطلاعات و دانش کاربردی به وجود میآید؛ به اشتراک گذاشته میشود؛ تعبیر و تفسیر میشود و در سازمان نهادینه میگردد.
ازنظر بسیاری از نویسندگان مانند اسلاتر و نارور (۱۹۹۵) یادگیری سازمانی فرآیندی است که از سه مرحله متفاوت تشکیلشده است: الف) کسب (تولید) اطلاعات؛ که به گردآوری و ارزیابی اطلاعات مربوط به نیازها و ترجیحات مشتریان و نیروهای مؤثر در تقویت نیازها و خواستههای آنان اشاره دارد. ب) نشر و توزیع اطلاعات؛ فرآیندی است که طی آن اطلاعات مربوط به بازار در درون یک شرکت خاص مبادله میشود. ج) تعبیر و تفسیر مشترک؛ فرآیندی است که طی آن اطلاعات معنیدار میشود.
یادگیری سازمانی در سازمانها فرآیندی متشکل از چندین مرحله است که سازمان با اجرای آن به سمت یادگیری حرکت خواهد کرد. بر اساس نظرات محققان و نظریهپردازان، میتوان چهار مرحله اصلی را برای فرایند یادگیری سازمانی برشمرد که عبارتاند از:
- اکتساب /خلق اطلاعات