فرض مخالف H1 : µ ≠۰
جدول شماره ۴-۱۸-میزان تعهد سازمانی حاصل از آزمون تی تست تک نمونه ای
تعهد سازمانی کارکنان | آماره | درجه آزادی | عدد معنی داری |
رد فرض صفر | ۵۷۱/۶۶ | ۹۹ | ۰۰۰/۰ |
با توجه به جدول مشاهده می گردد که آماره t محاسبه شده برابر با ۵۷۱/۶۶ و درجه آزادی برابر با ۹۹ میباشد و عدد معنی داری برای ۰۰۰/۰ است که از سطح خطا ۰۵/۰ = α کمتر می باشد ، از آنجا که آماره t دارای علامت مثبت می باشد فرض صفر رد می شود ، می توان گفت میزان تعهدسازمانی نیز از حد متوسط بالاتر می باشد .
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
فصل پنجم
خلاصه، نتایج و پیشنهادات
۵-۱- مقدمه
هر تحقیق علمی براساس هدف مشخصی انجام میشود، هدف از هر تحقیق پاسخ به پرسشهایی است که در ذهن محقق ایجاد شده و یا نتیجه عملی فرضیههایی است که تحقیق برپایه دانش و مطالعات گذشته خود، برای ریشهیابی مسائل و مشکلات و ارائه راهحل بیان نموده است. همچنین اهمیت تعهد سازمانی در سازمانها بر همگان روشن شده است. لذا شناسایی شرایط و عواملی که موثر و دخیل در این فاکتور میباشند ضرورت دارد چه بسا با شناخت آنها و تقویت زمینههای مساعد و مطلوب در بهبود عملکرد افراد و سازمانها میتوان گام برداشت. از طرفی اهمیت و کارکرد بانکها و محیطهای رقابتی آنها لزوم این شناخت و تقویت را ایجاب میکند. لذا یافتهها و نتایج پژوهش از مهمترین بخشهای تحقیق میباشد. در این فصل براساس تجزیه و تحلیل اطلاعات بدست آمده، به بحث و نتیجه گیری در خصوص فرضیههای تحقیق پرداخته میشود و سپس پیشنهادات لازم ارائه میگردد.
۵-۲-نتایج بدست آمده از دادههای توصیفی
همانگونه که در فصل سوم بیان شد ، تعداد پاسخ دهندگان با بهره گرفتن از روش نمونه گیری تصادفی ساده ، تعداد ۱۰۳ نفر انتخاب شدند، به منظور سنجش رابطه بین عوامل روانشناختی توانمندسازی و تعهدسازمانی از طریق توزیع پرسشنامه بین کارکنان اقدام گردید که با جمع آوری ۱۰۰ پرسشنامه از بین کارکنان نتایج زیر حاصل شد.
از تعداد نمونه مورد نظر ۶۷ درصد از پاسخ دهندگان را آقایان و ۳۳ درصد از آنان خانمها میباشند. این تعداد نمونه باتوجه به رسالتی که این بانک بر عهده دارد، طبیعی به نظر میرسد چون فلسفه وجودی ادارات مرکزی نظارت، پشتیبانی و برنامه ریزی بر واحدهای صف میباشد، لذا تعداد فراوانی نمونه آقایان نسبت به خانمها منطقی به نظر میرسد.
نتایج دادههای مربوط به میزان تحصیلات کارکنان نشان میدهد که بیشترین فراوانی مربوط به تحصیلات لیسانس با ۵۶ درصد و کمترین فراوانی مربوط به فوق دیپلم با ۱۲ درصد میباشد که این امر نیز نشان دهنده ی آشنایی کامل کارکنان در پاسخ به سوالات محقق بوده است.
نتایج دادههای مربوط به سن کارکنان نشان میدهد که بیشترین فراوانی مربوط به رده سنی ۴۰-۳۰ سال با ۵۲ درصد و کمترین فراوانی مربوط به بالای ۵۰ سال با ۱ درصد میباشد .
دادههای مربوط به سنوات خدمت کارکنان با توجه به در نظر گرفتن سابقه کار افراد که به صورت کمتر از ۵ سال، ۵ تا ۱۰ سال، ۱۰ تا ۱۵ سال، ۱۵ تا ۲۰ سال و ۲۰ سال به بالا در نظرگرفته شده بود. این نتیجه به دست آمد که ۴۶ درصدکارمندان بین ۵ تا ۱۰ سال سابقه خدمت دارند که این امر نشان دهنده ی اشراف کامل آنان به سازمان می باشد.
همچنین نتایج به دست آمده مربوط به سمت شغلی با توجه به اینکه در ادارات مرکزی بانک ملت مشاغل سازمانی به سه پست اجرایی، تخصصی و مدیریتی تقسیم بندی میشوند بیشترین درصد فراوانی مربوط به پست مدیریتی با ۳۷ درصد و کمترین درصد فراوانی مربوط به پست اجرائی با ۲۸ درصد میباشد.
۵-۳-بررسی یافتههای پژوهش با توجه به آزمون همبستگی پیرسون
با توجه به فرضیات مطرح شده در تحقیق حاضر به بررسی نتایج آنها می پردازیم:
فرضیه اول: بین خوداثر بخشی (احساس شایستگی) و تعهد سازمانی رابطه معنادار وجود دارد.
با توجه به نتایج آزمون های آماری این فرضیه، میتوان گفت با توجه به مقدار عدد معنیدار بدست آمده که از سطح معنی دار استاندارد که ۵% میباشد کمتر است ، لذا فرضیه اول در سطح اطمینان ۹۵% پذیرفته می شود و چون علامت ضریب همبستگی (۲۳۵/۰) مقداری مثبت میباشد پس میتوان نتیجه گرفت که ارتباط مثبت و معنی داری میان احساس شایستگی و تعهد سازمانی کارکنان در اداره کل امور کارکنان بانک ملت وجود دارد.
فرضیه دوم: بین مهم بودن (احساس معنی داربودن) و تعهد سازمانی رابطه معنادار وجود دارد.
با توجه به نتایج آزمون های آماری این فرضیه، میتوان گفت با توجه به مقدار عدد معنیدار بدست آمده که از سطح معنی دار استاندارد که ۵% میباشد کمتر است ، لذا فرضیه دوم در سطح اطمینان ۹۵% پذیرفته می شود و چون علامت ضریب همبستگی (۳۰۳/۰) مقداری مثبت میباشد پس میتوان نتیجه گرفت که ارتباط مثبت و معنی داری میان احساس معنی داربودن و تعهد سازمانی کارکنان در اداره کل امور کارکنان بانک ملت وجود دارد.
فرضیه سوم: بین تاثیرگذاری (احساس موثربودن) و تعهد سازمانی رابطه معنادار وجود دارد.
با توجه به نتایج آزمون های آماری این فرضیه، میتوان گفت با توجه به مقدار عدد معنیدار بدست آمده که از سطح معنی دار است
اندارد که ۵% میباشد کمتر است ، لذا فرضیه سوم در سطح اطمینان ۹۵% پذیرفته می شود و چون علامت ضریب همبستگی (۲۳۲/۰) مقداری مثبت میباشد پس میتوان نتیجه گرفت که ارتباط مثبت و معنی داری میان احساس موثربودن و تعهد سازمانی کارکنان در اداره کل امور کارکنان بانک ملت وجود دارد.
فرضیه چهارم: بین خودمختاری (استقلال) و تعهد سازمانی رابطه معنادار وجود دارد.
با توجه به نتایج آزمون های آماری این فرضیه، میتوان گفت با توجه به مقدار عدد معنیدار بدست آمده که از سطح معنی دار استاندارد که ۵% میباشد بیشتر است ، لذا فرضیه چهارم در سطح اطمینان ۹۵% رمی شود پس میتوان نتیجه گرفت که ارتباط مثبت و معنی داری میان استقلال و تعهد سازمانی کارکنان در اداره کل امور کارکنان بانک ملت وجود ندارد.
فرضیه پنجم: بین احساس امنیت (احساس داشتن اعتماد به دیگران) و تعهد سازمانی رابطه معنادار وجود دارد.
با توجه به نتایج آزمون های آماری این فرضیه، میتوان گفت با توجه به مقدار عدد معنیدار بدست آمده که از سطح معنی دار استاندارد که ۵% میباشد بیشتر است، لذا فرضیه پنجم در سطح اطمینان ۹۵ %رد می شود پس میتوان نتیجه گرفت که ارتباط مثبت و معنی داری میان احساس اعتماد و تعهد سازمانی کارکنان در اداره کل امور کارکنان بانک ملت وجود ندارد.
فرضیه اصلی: بین توانمندسازی و تعهد سازمانی رابطه معنادار وجود دارد.
با توجه به نتایج آزمون های آماری این فرضیه، میتوان گفت با توجه به مقدار عدد معنیدار بدست آمده که از سطح معنی دار استاندارد که ۵% میباشد کمتر است، لذا فرضیه اصلی در سطح اطمینان ۹۵ درصد پذیرفته می شود و چون علامت ضریب همبستگی (۲۵۰/۰) مقداری مثبت میباشد پس میتوان نتیجه گرفت که ارتباط مثبت و معنی داری میان توانمندسازی و تعهد سازمانی کارکنان در اداره کل امور کارکنان بانک ملت وجود دارد.
۵-۴- بررسی یافته های پژوهش با توجه به آزمون تحلیل واریانس فریدمن
به منظور بررسی رتبه عوامل روانشناختی توانمندسازی و تعهد سازمانی از آزمون تحلیل واریانس فریدمن استفاده گردید.
با توجه به این آزمون، رتبه بندی زیر از ابعاد مربوط به توانمندسازی صورت پذیرفت:
-
- احساس شایستگی
-
- احساس معنی داربودن
-
- احساس موثر بودن
-
- احساس اعتماد
-
- احساس استقلال
این رتبه بیانگر این مطلب است که در میان ابعاد مرتبط با توانمندسازی در اداره کل امور کارکنان بانک ملت احساس شایستگی دارای بالاترین رتبه و احساس استقلال دارای پایین ترین رتبه قرار دارند.
با توجه به این آزمون، رتبه بندی زیر از ابعاد مربوط به تعهدسازمانی نیز حاصل گشت: