فراوانی
درصد
فراوانی
درصد
کتابداران وابسته به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران
۱۰
۴۰/۷%
۱۱۰
۶/۸۱%
۱۵
۱۱%
کتابداران وابسته به نهاد کتابخانه های عمومی کشور
۱۲
۲/۱۳%
۶۹
۸/۷۵%
۱۰
۱۱%
مجموع کتابداران هر دو سازمان
۲۲
۷۰/۹%
۱۷۹
۳۰/۷۹%
۲۵
۱۱%
بر طبق جدول فوق تعداد فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد هر دو سازمان یکسان و برابر ۱۱% کارکنان میباشد. تعداد کارکنان با مقطع کاردانی در کتابخانه های وابسته به نهاد کتابخانه های عمومی تقریباً دو برابر سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران میباشد. در مقابل، تعداد کارکنان لیسانس کتابخانه های وابسته به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران حدود شش درصد از نهاد کتابخانه های عمومی بیشتر بوده است.
۴-۲-۵٫ اطلاعات جمعیتشناختی: تجربه یا سابقه کاری
عملکرد موفق در یک شغل تنها با تخصص و تحصیلات دانشگاهی بدست نمیآید. برای کارآمدی و موفقیت بیشتر در انجام یک کار مدت زمانی که فرد به آن کار مشغول است نیز اهمیت ویژهای دارد. هر چند، در برخی از پژوهشها ارتباط معناداری میان تجربه یا سابقه کار با عملکرد شغلی و سایر متغیرهای سازمانی پیدا نشده است، ولی پژوهشهای زیادی نیز وجود دارند که این رابطه را معنادار ارزیابی می کنند. در هر صورت، تجربه یا سابقه کاری، به عنوان یک متغیر جمعیتشناختی، از جمله اطلاعاتی است که نیاز به بررسی دارند؛ تا از این طریق سازمانها اهمیت بیشتری به نیروهای باتجربهتر بدهند، و یا بالعکس.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
سؤال مربوط به سابقه یا تجربه کاری در این پژوهش شامل شش انتخاب میشد: کمتر از ۱ سال، ۱ تا ۵ سال، ۵ تا ۱۰ سال، ۱۰ تا ۱۵ سال، ۱۵ تا ۲۰ سال، و بیشتر از ۲۰ سال. به بررسی سابقه یا تجربه کتابداران در کتابخانه های عمومی را مورد بررسی قرار میدهد.
نمودار ۴- ۳٫ سابقه یا تجربه کاری کتابداران کتابخانههای عمومی
در حدود ۵۶ درصد (۱۲۶ نفر) کتابداران کتابخانه های عمومی شرکتکننده در پژوهش بین ۱۰ تا ۱۵ سال سابقه و تجربه خدمت در این کتابخانه ها را داشته اند. همچنین، نزدیک به ۲۲ درصد (۵۰ نفر) آنها بین ۵ تا ۱۰ سال، ۱۴ درصد (۳۱ نفر) آنها بین ۱۵ تا ۲۰ سال، ۵ درصد (۱۲ نفر) آنها بین ۱ تا ۵ سال، و ۳ درصد (۷ نفر) آنها بیشتر از ۲۰ سال در زمینه کتابداری تجربه و سابقه کار داشته اند. در حالی که هیچکدام از کتابداران گزینه کمتر از ۱ سال را انتخاب نکرده بودند. اما، برای بهتر پی بردن به اختلاف این ویژگی در دو سازمان مورد مطالعه، باید اطلاعات موجود را به صورت نرمال شده نشان دهیم. مقایسه ویژگی تجربه یا سابقه کار کتابداران در دو سازمان مورد مطالعه را نشان میدهد.
نمودار ۴- ۴٫ مقایسه نمودارهای نرمال شده سابقه یا تجربه کار کتابداران در سازمانهای مورد مطالعه
طبق ، بیشترین میزان اختلاف میان تجارب کاری کتابداران از سازمانهای مورد مطالعه، طیف ۱۰ تا ۱۵ سال است. در این طیف، کتابداران کتابخانه های عمومی وابسته به شهرداری تهران نزدیک به ۲۵ درصد بیشتر از کتابداران کتابخانه های وابسته به نهاد کتابخانه های عمومی کشور بوده است (۶۶ درصد، ۸۹ نفر در مقابل ۴۰ درصد، ۳۷ نفر). اما، در سایر طیفها، میزان تجربه کتابداران کتابخانه های عمومی وابسته به نهاد کتابخانه های عمومی کشور نسبتاً از سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران بیشتر است. به طور کلی، پس از طیف مذکور، طیفهای ۵ تا ۱۰ سال (۲۵%، ۲۳ نفر در مقایسه با ۲۰%، ۲۷ نفر)، طیف ۱۵ تا ۲۰ سال (۱۹%، ۱۷ نفر در مقایسه با ۱۰%، ۱۴ نفر)، طیف ۱ تا ۵ سال (۸%، ۷ نفر در مقایسه با ۴%، ۵ نفر)، و طیف بیشتر از ۲۰ سال (۸%، ۵ نفر در مقابل صفر درصد)
۴-۲-۶٫ اطلاعات جمعیتشناختی: بخش یا محل خدمت
متناسب بودن تخصص و تواناییهای افراد با وظیفه ای که به آنها محول می شود، مسئله مدیریتی مهمی به شمار می آید و احتمالاً جزء وظایف مهم مدیران است. کتابخانه از جمله سازمانهایی است که وظایف متنوعی در آن به چشم میخورد؛ از جمله این وظایف میتوان به بخشهای خدمات فنی (شامل فهرستنویسی، سازماندهی، چکیدهنویسی و …)، خدمات مرجع و اطلاعرسانی، میز امانت، آماده سازی منابع برای خدماترسانی، سفارش و تهیه منابع و … اشاره کرد. در کتابخانه های بزرگ، معمولاً از نیروی انسانی متخصص برای هر بخش استفاده می شود و این وظایف کاملاً از همدیگر مجزا شده اند، اما در کتابخانه های کوچک به دلیل محدود بودن منابع و خدمات کتابخانهای و همچنین صرفهجویی در نیروی انسانی، معمولاً یک یا چند کارمند قادر به انجام وظایف بخشهای مختلف میباشند. در تحقیقات مختلف، نتایج متفاوتی از معنادار بودن ارتباط میان این ویژگی با استرس شغلی یا رضایت شغلی بدست آمده است. برخی این رابطه را معنادار و برخی دیگر خلاف این را گزارش کرده اند.
در هر صورت، به دلیل کوچک بودن اکثر کتابخانه های عمومی مورد مطالعه، بیشتر کتابداران در پاسخ به این سؤال که شما در کدام بخش از کتابخانه مشغول به فعالیت هستید، همه بخشهای کتابخانه را ذکر کرده اند و تنها تعداد بسیار کمی از آنها به بخش خاصی به عنوان محل خدمت خود در کتابخانه اشاره کرده اند. بنابراین اطلاعات مربوط به این ویژگی به صورت جدول و یا نمودار ارائه نمی شود.
۴-۳٫ آمار توصیفی
این بخش به اطلاعات آماره های توصیفی مرتبط با متغیرهای مورد بررسی اختصاص دارد. این اطلاعات در قالب جداول و نمودارهایی آورده می شود، که امکان مقایسه دو سازمان وجود داشته باشد. ابتدا آمار توصیفی کل داده های گردآوری لشده در ارائه می شود و سپس در ادامه به بررسی آمار توصیفی، به تفکیک متغیرها و سازمانهای مورد مطالعه، پرداخته خواهد شد. اطلاعات جدول زیر، شامل حداقل نمره کسبشده (Min)، حداکثر نمره کسبشده (Max)، میانگین (M)، انحراف استاندارد (SD)، و کجی (Sk) میباشد.
جدول ۴- ۳٫ آمار توصیفی مرتبط با متغیرهای مورد مطالعه در کتابداران کتابخانههای عمومی شهر تهران