پژوهش حاضر با توجه به هدف کاربردی و شیوه اجرای آن همبستگی است.
۳-۲-متغیرهای تحقیق:
متغیر پیش بین: سلامت روان،منبع کنترل،پایگاه هویتی
متغیر ملاک: اختلالات تغذیه ای
متغیر تعدیل کننده:جنسیت ،سن
متغیر کنترل: ، شهرستان کرمانشاه
۳-۳-جامعه آماری، نمونه ،روش نمونهگیری:
جامعه آماری:
جامعه پژوهش حاضر شامل کلیه زنان مراجعه کننده به مراکز مشاوره تغذیه شهر کرمانشاه که بر اساس مصاحبه بالینی وتشخیص متخصص تغذیه مبتلا به اختلالات تغذیه تشخیص داده شده اند. در سال ۱۳۹۴ است.
نمونه آماری:
نمونه پژوهش حاضر تعداد ۱۰۰ نفر زنان مبتلا به اختلالات تغذیهای مراجعهکننده به مراکز مشاوره تغذیه در شهرستانکرمانشاه است.
روش نمونه گیری:
روش نمونه گیری در پژوهش حاضر روش در دسترس است.به دین صورت که با مراجعه به مراکز مشاوره تغذیه در شهرستان کرمانشاه از مراجعین اطاعات مورد نیازگردآوری شد .
۳-۴-ابزار پژوهش :
پرسشنامه ها مورد استفاده در این پژوهش عبارتند از :
الف) پرسشنامه سلامت روانی GHQ28
ب) پرسشنامه سبک هویت
ج) پرسشنامه منبع کنترل راتر
پرسشنامه سلامت روانی GHQ28 :
پرسشنامه سلامت عمومی یک پرسشنامه سرندی مبتنی بر رو خود گزارش هی است که در مجموعه بالینی با هدف ردیابی کسانی که دارای یک اختلال روانی هستند مورد استفاده قرار می گیرد.(گلدبرگ ،۱۹۷۲)در این پرسشنامه به دو طبقه اصلی از پدیده ها توجه می شود ناتوانی فرد در برخورداری از یک کنش وری سالم و بروز پدیده های جدید با ماهیت معلول کننده در عین حال این نکته آشکار شده که پاره ای از سطوح نشانه های مرضی را می توان به وسیله محاسبه های استاندارد شده روانپزشکی تشخیص داد ،اما پایین تر از سطح معینی ، احتمال قرار گرفتن اختلال در سطح زیرآستانه و عدم تشخیص آن وجود دارد (گلدبرگ بلاک ول ۱۹۷۰ وینک و همکاران ۱۹۷۷ ،به نقل از دادستان ۱۳۷۷). پرسشنامه سلامت عمومی را می توان به عنوان مجموعه پرسشهایی در نظر گرفت که از پایین سطوح نشانه های مشترک مرضی که در اختلال های مختلف روانی وجود دارد تشکیل شده است بدین ترتیب می توان بیماران روانی را به عنوان یک طبقه کلی از آنهایی که خود را سالم می پندارند متمایز کند. بنابراین هدف این پرسشنامه دستیابی به یک تشخیص خاص در سلسله مراتب بیماری های روانی نیست بلکه منظور اصلی آن ایجاد تمایز بین بیماریروانی و سلامت است. (دادستان ۱۳۷۷).
( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
اعتبار و روایی مقصوداز روایی پاسخگویی به این سوال اساسی است که آزمون چه چیزی را اندازه گیری می کند.تا سال ۱۹۸۸ بیش از ۷۰ مطالعه درباره روایی پرسشنامه GHQ در نقاط مختلف دنیا به انجام رسیده بود . به منظور برآورد اعتبار پرسشنامه این پژوهش ها فراتحلیلی شده و نتایج نشان دادند ،متوسط حساسیت پرسشنامه GHQ28برابر با ۸۴/۰ (بین ۷۷/۰ تا ۹۸/۰و متوسط ویژگی های آن برابر ۸۲/۰ بین ۷۸/۰ تا ۸۵/۰ است . (ویلیام و گلبرگ ۱۹۸۷)یعقوبی نیز در سال ۱۳۷۴ حساسیت این آزمون را ۸۶ /۰ و ویژگی های آن ۸۲/۰گزارش کرده است . پژوهش بهمنی و عسگری در سال ۱۳۸۵ساختار چهارعاملی آن را از طریق تحلیل عاملی تأییدی بررسی و تایید نموده است. ضریب اعتبار نسخه فارسی پرسشنامه ۲۸ ماده ای سلامت عمومی با روش بازآزمایی با فاصله ۷تا۱۰روز روی گروهی ۸۰ نفره به میزان ۹۱/۰ براورد شده است که درسطح خطای یک هزارم معنا داراست(پالاهنگ ۱۳۷۴).یعقوبی ۱۳۷۴ضریب اعتبار کلی این آزمون را ۸۸/۰ و ضریب اعتبار خرده آزمون ها را بین۵۰تا ۸۱/۰ گزارش کرده است میزان اعتبار این پرسشنامه به شیوه همسانی درونی آلفای کرونباخ برای مقیاس علایم جسمی ۸۵/۰،اضطراب و بی خوابی ۷۸/۰ ،اختلال در عملکرد اجتماعی ۷۹/۰ و افسردگی وخیم ۹۱/۰ و کل پرسشنامه ۸۵/۰به دست آمده است برای تعیین روایی از روش های مختلفی استفاده شده است،چان(۱۹۸۵)و کی یس(۱۹۸۴) ثبات درونی آزمون را با روش آلفای کرونباخ ۹۳%و وگلدبرگ و هیلر (۱۹۷۹)۹۳% و رابینسون و پرایس (۱۹۸۲) اعتبار آزمون را با بهره گرفتن از روش باز آزمایی به فاصله هشت ماه ۹۰%ذکر نموده اند. اعتبار آزمون برای کل آن ۹۱% و برای خرده آزمون ها ۷۸%تا ۸۲% گزارش شده است .ضریب اعتبار با بهره گرفتن از روش بازآزمایی و آلفای کرونباخ با ۸۸%به دست آمده است.همچنین اعتبار آزمون ۶۷%الی ۷۶% و اعتبار دونیمه کردن ۸۳% و پایایی و باز آزمایی ۸۵% گزارش شده است رجبی (۱۳۸۴).روایی سازه در پژوهش بهمنی و عسگری(۱۳۸۵)چهار عامل به روش تحلیل عاملی تاییدی استخراج شده و این چهار عامل ۵۵/۶۹ درصد واریانس کل آزمون را تبیین می کنند.این آزمون از طریق اجرای همزمان آزمون سلامت عمومی با عوامل بهزیستی روانشناختی همبستگی منفی و معناداری ۸۷%- نشان داد این نتیجه روایی همزمان آزمون را تایید می کند.نتیجه تحقیق بشارت (۱۳۸۸)نشان میدهد که آزمون از روایی تفکیکی به منظور جداسازی افراد در دوامتداد بهنجار و نابهنجار تمایزایجاد می کند برخوردار است. برای بررسی روایی ملاکی ازهمبستگی نمره های آزمون با تشخیص بر اساس مصاحبه بالینی روان پزشک استفاده شد و ضریب همبستگی ۷۸۱% به دست آمد .بنابراین می توان گفت که این آزمون با قدرت بالایی توان پیش بینی و تشخیص افراد بیمار از سالم را دارد ابراهیمی (۱۳۸۶).
آزمون سبک هویت :
این آزمون اولین بار توسط برزونسکی (۱۹۸۹)برای اندازه گیری فرایند های شناختی – اجتماعی و مسایل مربوط به بحران هویت طراحی شدوشامل ۴۰سوال بوده و چهار سبک هویتی شامل اطلاعاتی (۱۱سوال)،هنجاری (۹سوال)،سردرگم اجتنابی (۱۰سوال)،تعهد(۱۰سوال) را مورد ارزیابی قرار می دهند موضوع هویت از مهمترین مسائل مربوط به زندگی انسان است (اسکندری و شکرایی ، ۱۳۸۳). هویت یک احساس درونی در افراد است که ناشی از نیاز روان شناختی آن ها به تعلق و وابستگی می باشد و شامل احساس نوعی همانندی با گروهی از مردم می باشد که در اثر زندگی اجتماعی حاصل می گردد( علم الهدی ،۱۳۸۶) اریکسون ۱۹۵۶ هویت را ایجاد هماهنگی میان تصور فرد از خودش به عنوان یک فرد بی نظیر و دارای ثبات و تصور دیگران می داند( امیری و همکاران، ۱۳۸۴) از نظر وی هویت پاسخ به این سوال است که من کیستم. هویت عبارت است برداشت سازمان یافته ای از خود که از ارزش ها عقاید و اهدافی تشکیل می شود و فرد خود را نسبت به آن ها متعهد می داند ( برک ، ۲۰۰۱ ترجمه سعید محمدی ،۱۳۸۱) هویت عبارت است افتراق و تمایزی که فرد بین خود و دیگران می گذارد (احمدی، ۱۳۷۵) هویت نقش اجتماعی فرد و ادراک وی از آن است ( کرسینی ،۱۹۹۹)
اعتبار و روایی: در زمینه اعتبار آزمون که با روش آلفای کرونباخ محاسبه شده اند نتایج به شرح زیر است زارع و امین پور ۷۱% برای کل آزمون،سلطانی وهمکاران برای چهار سبک اطاعاتی ۸۶%.هنجاری ۷۶%.سردر گم اجتنابی ۸۰%.تعهد ۹۰% را بدست آوردند .شکری و همکاران ۷۰%.هنجاری ۵۲%.سردر گم اجتنابی ۶۴%.تعهد ۷۱% را بدست آورده اند ،وایت و همکاران ۵۹%.هنجاری ۶۴%.سردر گم اجتنابی ۷۸%.تعهد - را بدست آورده اندوبرزونسکی ۷۰%.هنجاری ۶۴%.سردر گم اجتنابی ۷۶%.تعهد ۷۱% را بدست آورده اند.برای بررسی روایی آزمون از روایی سازه و روایی همزمان استفاده شده است .زارع و امین پور (۱۳۹۰)با بهره گرفتن از روش تحلیل مولفه های اصلی ۶ عامل اصلی را بدست آوردند. اینشش عامل ۲۶/۳۷ درصد واریانس کل آزمون را تبیین کرد. نتایج پژوهش وایت وهمکاران (۱۹۹۸) نشان داد که آزمون از روایی سازه برخوردار است و نتایج تحلیل عاملی تاییدی نشان داد که آزمون دارای روایی سازه است (حجازی وهمکاران،۱۳۸۸).با بهره گرفتن از روش تحلیل عاملی و با بهره گرفتن از روش تحلیل مولفه های اصلی و چرخش واریماکس سه عامل اصلی از آزمون سبک هویت استخراج شد (حسینی و همکاران ۱۳۸۹).این سه عامل ۲/۳۲ درصد واریانس کل آزمون را تبیین می کنند(فارسی نژاد۱۳۸۳)و به منظور بررسی روایی همزمان رابطه آنبا آزمون شغلی دیلاس محاسبه شد (عبدی ۱۳۷۹)
پرسشنامه منبع کنترل درونی-بیرونی راتر:
برای ارزیابی منبع کنترل و سنجش ادراکات فرد از منبع کنترل به کار می رود این آزمون تفاوت های فردی را در زمینه اسناد و تجارب ادراکی-شخصی آشکار می کند که شامل ۲۹ ماده و هر ماده دو جزء می باشد که ۲۳ ماده آن بصورت انتخابی-اجباری و ۶ ماده بصورت خنثی هستند.و هر یک از سوالات یک نمره تعلق میگیرد.
اعتبار و روایی: اولین کوشش برای سنجش تفاوتهای فردی، در انتظار تعمیم یافته یا اعتقاد به منبع کنترل بیرونیبه عنوان یک متغیر رفتاری توسط فاریس (۱۹۹۱) در مطالعهای با عنوان اثرات شانس و مهارت در تحقق امور شروع شد. فاریس مقیاس لیکرت را با ۱۳ ماده مربوط به گرایشهای بیرونی و۱۳ ماده را در مقابل آن به عنوان کنترل درونی قرارداد. میزان فوق در مطالعات اولیه برای سنجش دو بعد کنترل تهیه شد وشواهد قابل قبولی بدست آمد بیابانگرد، (۱۳۷۰) کار فاریس توسط جیمز (۱۹۹۵) دنبال شد. وی نسخه لیکرت را با۲۶ سؤال به اضافه سؤالات خنثی بر اساس سؤالاتی که در مطالعه فاریس بیشترین موفقیت را داشتند، قرارداد. جیمزموفق شد همبستگی ضعیف ولی معنادار بین آزمون خود و موفقیت رفتار درشرایط شانس و مهارت، پیداکند بیابانگرد(۱۳۷۰). فرانکلین(۱۹۹۶) بر روی نمرات ۱۰۰۰ نفر دانشآموزدبیرستانی تحلیل عاملی انجام داد و دریافت که همه سؤالات همبستگی معناداری با عامل کلی شخص دارد و این عامل شخصی را، حدود ۵۳ درصد از کل واریانس بدست آورد. مسد (۱۳۷۳)ضریب پایائی آزمون منبع کنترل راتربه روش کودر ریچاردسون ۷۶%به دست آمده است متوسط ضرایب پایائی مقیاس منبع کنترل درونی- بیرونی راتر که با روش های تنصیف و کودرریچاردسون محاسبه شده، در بسیاری از پژوهشها بیشتر از۷۰%بوده است(بیابانگرد۱۳۷۰). غضنفری (۱۳۷۱) مقدار ضریب پایایی آزمون منبع کنترل درونی- بیرونی را در نمونههای ایرانی۷۰% بدست آورده است. او در این باره میگوید: ضریب پایایی مقیاس منبع کنترل درونی- بیرونی راتر در نمونههای ایرانی، نیز با روش کودر ریچاردسون محاسبه شده و متوسط این ضریب حدود۷۰%میباشد. روایی آزمون با توجه به استاندارد بودن پرسشنامه راتر مورد تأیید میباشد.
۳-۵-شیوه اجرا:
جهت اجرا پژوهش حاضر ابتدا معرفی نامه ای از طرف دانشگاه برای معرفی به مراکز مشاوره تغذیه در شهر کرمانشاه تهیه شد و سپس با بهره گرفتن از روش های نمونه گیری صحیح نمونه ای مورد نظر را از جامعه بدست آمد و سپس با تهیه پرسشنامههایی که در قسمت ابزار پژوهش یاد شده و ارائه آن به نمونه مورد نظر داده های مورد نظر را جمع آوری نموده و سپس با بهره گرفتن از روش های آماری و نرم افزار Spss به تجزیه و تحلیل داده های مورد نظرپرداخته و نتایج بدست آمده در قالب جداول و نمودارها ارائه شد .
۳-۶-روشها و ابزار تجزیه و تحلیل دادهها:
برای بررسی فرضیه ها در پژوهش حاضر داده های بدست آمده توسط نرم افزار Spss از نظر آمار توصیفی و استنباطی مورد بررسی قرار گرفت و در قسمت آمار توصیفی از شاخص های مانند فراوانی ، میانگین ها و داده ها در قالب جداول و نمودارها ارائه شد. و در قسمت آمار استنباطی از روش همبستگی پیرسون جهت بررسی رابطه بین متغیرهای پژوهش استفاده شد
فصل چهارم
یافته های پژوهش
در این فصل برای تجزیه و تحلیل داده ها ی آماری از دو روش توصیفی و استنباطی استفاده شد در این راستا در بخش توصیفی از مشخصههای آماری نظیر فراوانی،درصد فراوانی ،میانگین و جداول مربوطه و در سطح استنباطی از آزمون های همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد.
۴-۱-الف)یافته های توصیفی
یافته های توصیفی این پژوهش شامل شاخص های آماری مانند میانگین، انحراف معیار برای کلیه متغیرهای مورد مطالعه در این پژوهش در جدول ۴ـ۱ ارائه شده است.
جدول شماره ۴-۱ : شاخص های توصیفی،میانگین و انحراف استاندارد متغیرهای پژوهش
متغیرها تعداد میانگین انحراف استاندارد |
علائم جسمانی ۱۰۰ ۶۵/۱۲ ۰۹/۴ سلامت علائم اضطرابی ۱۰۰ ۴۱/۹ ۲۴/۳ سلامت روانی روانی کارکرداجتماعی ۱۰۰ ۵۶/۸ ۸۷/۲ علائم افسردگی ۱۰۰ ۸۴/۷ ۳۶/۲ نمره کلی سلامت روانی ۱۰۰ ۴۶/۳۸ ۲۵/۱۱ منبع درونی ۱۰۰ ۸۲/۱۵ ۳۳/۵منبع کتنرل بیرونی ۱۰۰ ۲۱/۲۴ ۱۱/۷ اطلاعاتی ۱۰۰ ۶۲/۲۴ ۳۶/۷پایگاههای هویت پایگاه هنجاری ۱۰۰ ۷۴/۲۲ ۴۷/۶ |