-هماهنگی و انجام همکاری های لازم با سازمانها،نهادهای مرتبط با تجارت خارجی در داخل و سایر کشورها
-برگزاری کمیسیونهای مشترک اقتصادی،بازارگانی با کشورهای مختلف و پیگیری امور مرتبط با این کمیسیونها
انجام کلیه امور اجرایی در خصوص تایید صدور و یا تمدید کارت بازرگانی
-انجام اقدام لازم به منظور ثبت سفارش ورود کالا و دریافت کار مزد مربوطه بر طبق مقررات
-تهیه بسته های مناسب حمایتی و تشویقی از صادرات کالا و خدمات
-برنامه ریزی در جهت بین المللی کردن بنگاه ها ی تجاری کشور
-فراهم نمودن زمینه های مناسب جهت جلب توجه جهان گردان به کالاها و فرآوردهای تولیدی داخل کشور
-ارائه خدمات مشاوره ای و کمک به افزایش استانداردهای حمل کالا و کاهش هزینه های حمل به بازار های هدف
-ارائه خدمات مشاوره ای و کمک به تحقیقات در خصوص بسته بندی کالا و رعایت استانداردهای جهانی کیفیت جهت حضور موثر بنگاههای ایرانی در بازارهای جهانی
-نظارت کامل بر رفتار تجاری جهت ایجاد فضای سالم رقابتی و کسب کار منصفانه و جلوگیری از رفتار سوء تجاری و اعمال محدود کننده فعالیتهای رقابتی از طریق مراجع قانونی ذیربط و رعایت قانون مربوطه
-ارائه طریق مناسب به منظور حل اختلاف و داوری های بین المللی در خصوص موضوعات قابل پیگیری بین تجار،بنگاههای اقتصادی داخلی و شرکتهای خارجی
-اعزام هیاتهای تجاری و بازاریابی به منظور بررسی زمینه های لازم برای انعقاد قراردادهای تجاری
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
-انعقاد قراردادهای بازرگانی با سایر کشورها با رعایت قانون واحده اسلامی با هماهنگی وزارت امور خارجه
-ارائه اطلاعات مربوط به سرمایه گذاری در بنگاههای اقتصادی ایران به شرکتهای خارجی و بالعکس از طریق و با هماهنگی سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران
-ایجاد ارتباط بین خریداران خارجی و صادرکنندگان داخلی و اطلاع رسانی به موقع در این خصوص
-برنامه ریزی در خصوص برگزاری نمایشگاههای بین المللی و داخلی در جهت توسعه صادرات غیر نفتی،تبادل دانش فنی و ارتقاء کمی و کیفی محصولات داخلی و صدور مجوز برگزاری نمایشگاههای بین المللی و تخصصی و یا اختصاصی در داخل و سایر کشورها و ارائه خدمات و تسهیلات لازم در این زمینه
-دعوت از بازرگانان و نمایندگان تجاری کشورها و موسسات تجاری خارجی جهت آشنا نمودن آنان با فرصت های بازار،کالا و خدمات کشور
-توسعه و تقویت اتحادیه ها و تشکل های تجاری کشور و ساماندهی امور مربوط به آنها
-تشویق واحدهای تولیدی تجاری بنگاههای اقتصادی کشور به گسترش فعالیتهای برون مرزی و صادراتی و ارائه هر گونه کمک و خدمات لازم جهت تعمیق فرهنگ صادراتی
-کوشش جهت تعمیق فرهنگ صادراتی در بنگاههای اقتصادی کشور
-بستر سازی جهت توسعه صادرات خدمات بویژه خدمات فنی و مهندسی
-همکاری با سازمانها ی توسعه تجارت دیگر کشورها و اتاقهای بازرگانی و صنایع و معادن و تعاون کشور
ارتباط،همکاری و تبادل اطلاعات با نمایندگی های کشور در خارج از کشور و نمایندگی های خارجی مقیم ایران با رعایت قوانین مربوط
-بررسی و انجام اقدامات لازم به منظور تهیه و تدوین مقررات صادرات و واردات کشور و اصلاحات مربوط به آن و نظارت بر حسن اجرای آن
-بررسی مشکلات و تنگناهای تجاری کشور و ارائه راه کارهای اجرایی به منظور رفع آن
-ایجاد نمایندگی های سازمان توسعه تجارت در سایر کشورها و اعزام وابسته های بازرگانی به کشورهای هدف و نظارت بر فعالیتهای نمایندگی های رایزن های بازرگانی
-برپایی غرفه های اطلاع رسانی در نمایشگاههای داخلی و خارجی(آشنایی باصادرکنندگان نمونه۱۳۸۵: ۱۵-۱۴)
۲۴-۲- مدل های ورود به بازارهای رقابت جهانی
نکته ای که باید بر آن تاکید شود این است که توسعه صادرات به عنوان یکی از اساسی ترین مؤلفه های اقتصادی محک قدرت دولتها،از طریق بستر ها و مکانیزم ها و ابزارهای حضور موثر در بازارهای صادراتی موثر است که برای آن مدلهای مختلفی مطرح می شود که از جمله می توان به مدل چهار مرحله ای حضور در بازارهای جهانی اشاره کرد که عبارت است از:
امکان سنجی[۷۲] اقتصادی و بررسی شرایط بازار هدف بر اساس قوانین و مقررات داخلی که توسط نهادهای دولتی و خصوصی صورت می گیرد.
بازار سازی[۷۳] که می تواند با ایجاد تشکل های تخصصی برا ی بازاریابی حرفه ای صادرات غیر نفتی کشور صورت گیرد،نکته ای که باید به آن اشاره داشت این است که بایستی دیپلماسی سیاسی از طریق دولت در خدمت بازار گشایی باشد همچنین باید اتاقهای بازرگانی و فعالان بخش خصوصی همکاری نزدیکی با نمایندگی های سیاسی کشور داشته باشند که نتیجه آن پایین آوردن هزینه های حضور در بازارهای هدف با تاسیس مراکز تجاری و استفاده از ظرفیت تشکل های موجود ایرانیان خارج از کشور می باشد.
حمایتهای دولتی[۷۴] که می تواند از طریق نهاد سازمان توسعه تجارت و با بهره گرفتن از ابزارهای مختلفی همانند جوایز صادراتی،مشوق های صادراتی،حضور در نمایشگاههای بین المللی رایزن بازارگانی و… صورت گیرد که ما در این تحقیق به طور خاص رایزن بازرگانی را بررسی می کنیم.
ارزیابی عملکرد[۷۵] که بایستی در آن سامانه منسجمی برای بررسی و ارزیابی تجارت خارجی به صورت خاص و صادرات به صورت عام ایجاد شود.(نهاوندیان، ۱۳۸۶: ۱۱-۱۰)
۲۵-۲- ابزارهای مورد استفاده دولت برای حمایت از صادرات
اگر بخواهیم ابزارهای مورد استفاده دولت را بررسی کنیم می توانیم آنها را به دو دسته ابزارهای ۱- ابزار های استراتژی جایگزینی واردات و۲- ابزارهای استراتژی توسعه صادرات تقسیم نمود که شامل موارد زیر است.
الف- ابزار های استراتژی جایگزینی واردات
۱-وضع تعرفه ها
در صورتی که کالای وارد اتی بنا به دلیلی مانند وجود کیفیت،دوام و خدمات پس از فروش،جانشینی نداشته باشد، مقدار واردات آن در اثر وضع تعرفه کاهش یافته و قیمت آن بیشتر افزایش پیدا میکند،همچنین در این روش برای دولت ایجاد درآمد شده و امکان بروز مفاسد مالی کمتر خواهد بود.
۲- ایجاد سهمیه برای واردات
در این حالت تنها می توان سقفی برای تعداد واردات کالاها تعیین کرد.در این روش چون محدودیتی برتعداد واردات وضع می شود،درآمد دولت نیزکاهش خواهد یافت و منافع حاصل تنها نصیب افرادی
می شود که اجازه واردات این نوع کالاها را دریافت نموده اند و از این رو نسبت به روش وضع تعرفه ها مفاسد بیشتری دارد.
۳-عوارض جبرانی
نوعی تعرفه یامالیات است و به بهانه جبران دامپینگ و یا یارانه ای که ازسوی کشورصادرکننده بعمل آمده است،برقرارمی شود .در صورتی که کشور قبلا از روش تعرفه استفاده می کرده است،عوارض جبرانی مالیات یا تعرفه اضافی است و ماهیت ما به التفاوت رادارد.در غیر این صورت به شکل مالیاتی است که بر کالاهای وارداتی بسته میشود.
۴-دخالت دولت درتجارت خارجی
دراین روش دولت از طریق ایجاد کنترل ها و ضوابط برای واردات و دخالت مستقیم در خرید کالا ازخارج، واردات رامحدود میکند .و همچنین،دولت باپرداخت یارانه مستقیم به صنایع داخلی و افزایش توان آنها در کاهش قیمت و بالا بردن قدرت رقابتی صنایع،می تواند باعث کاهش تقاضا برای کالاهای وارداتی شود.