- جاذبهی تداعی
جاذبهی تداعی از جمله جاذبههای تبلیغاتی است که به ویژه در آگهیهای چاپی کاربرد دارد. در این جاذبه، پیوندی خلاقانه بین محصول و یک رویدادی مهم برقرار می شود. این ارتباط باعث می شود که هم توجه مخاطب بیشتر جلب شود و هم ماندگاری پیام در ذهن مخاطبان دوچندان گردد. مانند تبلیغی که در آن برگ درختان به شکل دستان دعاگو به سمت آسمان نشانه رفته است. در این نوع جاذبه از تکنیک سمبلها و مناسبتها نیز استفاده می شود(همان: ۲۹۹).
- جاذبهی اخلاقی
این نوع جاذبه بر تشخیص مخاطبان درباره درست یا غلط بودن چیزی تکیه می کند. از جاذبهی اخلاقی وقتی استفاده می شود که هدف وادار کردن مردم به حمایت و طرفداری از پارهای از مسائل اجتماعی باشد. به عنوان نمونه، پوستر تبلیغاتیای از سازمان یونیسف با شعار: هرسال میلیونها کودک به دلیل آب آلوده تلف میشوند، دارای جاذبهی اخلاقی است(همان: ۳۰۰).
- جاذبههای تک جنبهای و دو جنبهای
پیامهای تبلیغاتی از این نظر که چه نوع اطلاعاتی به مخاطب ارائه می کند، به دو دسته تقسیم می شود: پیامهای یک جنبهای و پیامهای دوجنبهای. پیامهای یکجنبهای آن دسته از پیامهایی است که تنها اطلاعات مثبت درباره کالا ارائه می کند و هیچگونه اطلاعاتی در زمینه نارساییها یا نقاط ضعف کالا ارائه نمیدهد. نمونه برجسته این نوع تبلیغات، تبلیغات و آگهیهای بیشماری است که هر کدام از ما هر روز در مقیاس وسیعی در معرض آنها قرار داریم. در مقابل این دسته از پیامها، پیامهای دوجنبهای قرار دارد. پیامهای دوجنبهای به آن دسته از پیامهایی اطلاق می شود که نه تنها به ارائه اطلاعات مثبت درباره کالا می پردازد؛ بلکه نارسایی های آن را نیز یادآور می شود، یعنی افزون بر دادن اطلاعات مثبت به مصرف کنندگان، به آنها اطلاعات منفی نیز در زمینه کالا ارائه می کند، البته معمولاً در چنین تبلیغاتی، اطلاعات منفی در مقایسه با اطلاعات مثبت اهمیت نسبی کمتری دارد و چگونگی و روش ارائه آن بسیار ظریف و دقیق است. برای نمونه، یک تولیدکننده خودرو در پیام تبلیغاتی خود آورده است: «خودروهای تولیدی ما اگر چه کوچک است، ولی برای جوانان، اقتصادی است.» یا یک تولیدکننده اجاق گاز مایکروویو در پیام تبلیغاتی خود یادآور شده است: «اجاقهای مایکروویوی ما برخی از غذاها را خوشمزهتر از اجاق های معمولی طبخ می کند، ولی در مورد برخی خیر». استفاده از جاذبه دوجنبهای در تبلیغات کشور ما خیلی مرسوم نیست. تبلیغات دوجنبهای از این جهت که به بعضی از نقاط ضعف محصول ـ هر چند نقاظ ضعف کم اهمیت ـ اشاره می کند، از نظر اخلاقی از تبلیغات یکجنبهای بهتر است. در عین حال، تبلیغات دوجنبهای نیز نباید مخاطب را فریب دهند؛ به این شکل که با گفتن یک یا چند نقطه ضعف کم اهمیت محصول، از خود چهرهای صادق ارائه دهند و اعتماد مخاطبان را جلب کنند و در پوشش این اعتماد کاذب، محصولی با نارسایی های عمده تر بفروشند(محمدیان ،۱۳۸۲ :۴۲).
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
- جاذبهی جنسی
عمدتاً در تبلیغات غربی استفاده از جاذبههای جسم و بدن بازیگران به عنوان کششی برای معرفی محصول استفاده می شود. استفاده از این نوع جاذبه، در اکثر مواقع حالت اغراق آمیز دارد و تا مرز فریب (اغوا) هم پیش میرود. استفاده از زنان برای تبلیغ وسایل آرایشی و بهداشتی و از مردان برای تبلیغ داروهای نیروبخش، وسایل ورزشی و بدن سازی نمونه این نوع جاذبهی تبلیغاتی است. برخی معتقدند استفاده زیاد از جاذبه جنسی در تبلیغ، باعث انحراف ذهن از وسیله مورد تبلیغ، به جاذبه جنسی می شود، که در این حالت هدف تبلیغ نادیده گرفته می شود. یعنی ممکن است عکس یا تصویری که جاذبه جنسی دارد در ذهن مخاطبان بماند، ولی مخاطبان ندانند این تصویر مربوط به چه کالایی بوده است. استفاده از این جاذبه در تبلیغات تلویزیونی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، به دلیل حفظ سلامت خانواده و جامعه اسلامی ، ممنوع است(خداداد حسینی و همکاران،۱۳۸۹: ۲۲۲).
۳-۹-۶- تکنیکهای اجرایی تبلیغ:
پیام یا جاذبهی تبلیغاتی به اشکال متعدد می تواند ارائه شود؛ که برخی از مهمترین آنها در زیر توضیح داده می شود:
- ارائه تأییدیه
در این روش از یک منبع دوستداشتنی و قابل اعتماد برای تأیید کالا استفاده می شود که میتوان از افراد مشهور و عادی استفاده کرد. البته بینندگان بیشتر تحت تأثیر افراد مشهور قرار میگیرند(همان: ۳۰۲).
- مستندات علمی
در این شیوه، مدارک مستند علمی یا تحقیقاتی ارائه می شود که نشان میدهد مارک کالای موضوع آگهی، نسبت به یک مارک یا چند مارک تجاری دیگر بهتر است یا بیشتر مورد پسند واقع شده است(همان: ۳۰۳).
- شایستگی فنی
در این شیوه تواناییهای فنی شرکت در تولیدکالا ارائه می شود. استفاده از تکنیک «شایستگی فنی» اغلب در مورد لوازم برقی بهکار گرفته می شود. بهعنوان مثال شرکت خودروسازی «جیپ» همیشه در شعار تبلیغاتی خود به شایستگی فنی این خودرو تأکید می کند(همان:۳۰۴).
- مقایسه
در این شیوه کالاهای یک شرکت با کالاهای شرکت رقبا مقایسه میگردد و با مقایسه آن کالا با سایر کالاها به سؤالات مخاطب پاسخ داده میشودو به طور غیرمستقیم و تلویحی ارجحیت و برتری محصولات شرکت نسبت به محصولات شرکتهای دیگر نمود پیدا می کند(همان).
- حل مشکل
در این شیوه جنبه مشکلگشا بودن کالا نمایش داده می شود و قابلیت محصول بهعنوان مزیت رقابتی آن بیشتر بیان میگردد(همان:۳۰۵).
- سبک زندگی
در این شیوه مناسبت یک کالا با سبک زندگی نشان داده می شود. برای مثال یک آگهی درباره مواد لبنی همزمان با اینکه مردانی را در حال ورزش نشان میدهد، نقش مصرف شیر در ایجاد یک زندگی فعال و تؤام با سلامتی را گوشزد مینماید. یا مانند شرکت «آدیداس» که سعی دارد استفاده از محصولات این شرکت را بهعنوان یک سبک ویژهی زندگی نشان دهد(همان:۳۰۶).
- خیالپردازی
این سبک درباره کالا یا مصرف آن خیال و رویا ایجاد می کند و مخاطبان را در قالب رویای استفاده از آن محصول و نوع برداشت آنها در استفاده از کالای تبلیغی نشان میدهد و اینکه با بهره گرفتن از آن کالا چه احساسی به آنها دست میدهد، مانند شعار آگهی رنو مگان: حس شما، رنو مگان رو ترجیح میده!(همان:۳۰۷)
- حالت یا ذهنیتپردازی
هدف اصلی این تکنیک، به وجود آوردن ذهنیت یا حالت خاصی برای کالایی است که قصد، فروش بیشتر آن است. در این روش، حالت یا ذهنیتی نظیر زیبایی، عشق، محبت یا امنیت و آسایش در اطراف کالا ایجاد می شود و هیچگونه سخنی بهجز در قالب توصیه خرید کالا به میان نمیآید(همان:۳۰۸).
۳-۱۰- تعریف عملیاتی مفاهیم و متغیرهای تحقیق:
تبلیغات محیطی:
در تحقیق حاضر کلیه تبلیغات محیطی اعم از بیلبورد، بنر، استند و… که به منظور آموزش، اطلاعرسانی، فرهنگسازی، فروش بیشتر، تعیین خطمشی سیاسی احزاب و… در ۵ خیابان مورد نظر شهر تهران نصب گردیده، مدنظر قرار گرفته است و نام مغازهها یا تابلوهای اصناف در این پژوهش مورد نظر نیست.
نوع تبلیغ: در این پژوهش نوع تبلیغ درقالب این زیرمقولهها تقسیم بندی شده است:
تجاری- اقتصادی: