تعریف کیفیت با توجه به مشتری و نیازمندی های او
بازدید از محل تامین کننده قبل از انتخاب، ایجاد یک فرایند منبع گزینی سازگار که از مراکز خرید مختلف استفاده کند، مشارکت نزدیک تامین کننده درتوسعه محصول و فرایند
پیگیری کیفیت درمنبع
ایجاد یک سیستم سنجش عملکرد تامین کننده مبتنی بر واقعیت، ایجاد سیستم سنجش هزینه کل مالکیت
تاکید بر سنجش و تجزیه و تحلیل عینی تا ذهنی
بازدید دقیق از محل تامین کننده قبل از انتخاب، استفاده از درخواست های اقدامات اصلاحی تامین کننده، مشخص کردن قابلیت ها و فرایندهای کیفیت تامین کننده، تقاضای گواهی کیفیت تامین کننده برای همه اقلام ورودی
( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
تاکید بر پیشگیری به جای شناسایی نقایص
بازدید دقیق از محل تامین کننده قبل از انتخاب، تقاضا برای شواهدی از قابلیت های فرایند تامین کننده که وابستگی به نمونه ها را حداقل کند تقاضای گواهی کیفیت تامین کننده برای همه اقلام ورودی، ایجاد فرایند منبع گزینی سازگار
تمرکز بر فرایند به جای محصول
بازدید دقیق از محل تامین کننده قبل از انتخاب، بکارگیری سیستم سنجش عملکرد تامین کننده مبتنی بر واقعیت، کاهش تعداد تامین کننده
تلاش در جهت بدون نقص بودن
اهداف عملکرد رو به بالا برای تامین کنندگان تعیین شود، توسعه قابلیت های عملکرد تامین کننده، استفاده از قراردادهای بلند مدت ارائه پاداش و تقدیر از بهبود عملکرد، آغاز پروژه های تجزیه و تحلیل ارزش با تامین کننده
تعیین بهبود مستمر بعنوان یک روش برای زندگی
پیوند با تامین کننده شامل محل مشترک و به کارگیری استراتژی مشترک ایجاد یک سطح اجرایی از شورای تامین کننده- خریدار
همه افراد مسئول کیفیت باشد
۲-۲۲ جمع بندی بخش مدیریت کیفیت زنجیره تامین
مدیریت کیفیت عملکرد میان رشته ای در صنایع و سازمان ها است. و درکنترل هدف متقابل پیچیده فرآیندهای ناهمگن در یک محیط بسیار پویا است. مدیریت کیفیت به فرایند تصمیم گیری در همه سطح کارآفرینی، از شبکه های تولید و زنجیره تامین گرفته تا سطح کارگاه ، که در آن پارامترهای محصول و فرایند باید به منظور حفظ ثبات و قابلیت کنترل واقتباس شود کمک می کند. امروزه شرکتها ناگزیرند برای ارتقاء کیفیت محصول خود، همکاریهای گسترده و تنگاتنگی با دیگر شرکتهای درگیر در زنجیره تامین محصول داشته باشند. در «مدیریت کیفیت زنجیره تامین» بستر لازم برای همکاریهای اثربخش اعضای زنجیره تامین در این زمینه فراهم میآید. اما با اینکه در سال های اخیر توجه زیادی به مفهوم مدیریت زنجیره تامین شده ولیکن توجه به ارتباط متقابل آن با دیدگاه مدیریت کیفیت در اغلب موارد بسیار سطحی و در قالب موضوعات فرعی پرداخته شده است. اگرچه اهمیت مدیریت کیفیت جامع در سراسر دنیا پذیرفته شده، جا دارد محققین دانشگاهی رویکرد تمرکز یافته تری برای ارزیابی موضوعات مدیریت کیفیت در بستر زنجیره تامین داخل و خارج شرکت به کار گیرند. بنابراین برای دستیابی به مزیت رقابتی به مدیریت کیفیت که یک رویکرد مهم در فرایند زنجیره تامین است باید توجه شود.
بخش سوم
برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP)
۲-۲۳ برنامه ریزی منابع سازمان ERP
به کار گیری ERP در یک سازمان بدین صورت است که با اعلام فروش محصولات در یک واحد عمده فروشی به طور خودکار، سفارش دیگری برای جایگزینی آن در انبار، صادر می شود و به طور خودکار برنامه ریزی تولید و توزیع آن سفارش فراهم شده و از طرفی به طور خودکار سفارش خرید مواد اولیه و قطعات مورد نیاز، جهت ساخت آن به زنجیره تأمین کنندگان مواد صادر می شود. در انجام این سفارش، منابع مالی و امکان پذیری آن مورد توجه قرار می گیرد. امروزه استفاده از اینترنت، جهت تبادل داده ها در ERP بسیار متداول گشته و هماهنگی را بیشتر نموده است(متقی،۱۳۹۰).
۲-۲۴ سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی
ERP یک بسته نرم افزاری تجاری است که هدف آن یکپارچگی اطلاعات و جریان اطلاعات بین تمامی بخش های سازمان از جمله مالی، حسابداری، منابع انسانی، زنجیره عرضه و مدیریت مشتریان می باشد . این سیستم به وسیله بهبود کیفیت اطلاعات در سطح کل سازمان، بستر مناسب تری برای تصمیم گیری نیزمستلزم گذشت زمانی بین یک تا سه سال است. در چند ساله اخیر، با مشخص شدن آثار عملی بکار گیری این سیستم در شرکت ها، تحقیقات متعددی در مورد بررسی آثارERP، در حوزه های مختلف صورت گرفته است. طبق نتایج برخی ازاین تحقیقات، پیاده سازی ERP موجب افزایش مربوط بودن اطلاعات وتا حدودی کاهش قابلیت اتکای آنها می باشد. از طرفی این سیستم ها، کیفیت بودجه بندی سرمایه ای و بودجه جامع شرکت ها را نیز بهبود می بخشند. استقرارERP ، بر اظهار نظر تحلیل گران مالی نیز اثر مثبت دارد. ERP همچنین، مسولیت پاسخ گویی کارکنان در سازمان را به سطحی بالاتر ارتقا می دهد و ابزار مناسبی جهت پاسخ خواهی از مدیریت ارشد شرکت فراهم می آورد . سهیم شدن دراطلاعات با توجه به ماتریس عملکرد همانند وضعیت نرخ بازگشت سرمایه ، ویژگی های کیفی و غیره، به زنجیره تولید کنندگان و مواد اولیه کمک می کند تا تنگناهای موجود در زمینه تولید مواد اولیه شناسایی و بر آنها غلبه کنند(اسکات و کندی،۲۰۰۰).[۴۳] سیستمهای برنامه ریزی منابع سازمانی ERP در دهه۱۹۹۰ به عنوان ابزاری برای یکپارچهسازی (ادغام) فرایندهای کسب وکار و افزایش بهرهوری، تولید شدند(کالیما[۴۴]،۲۰۱۴). پیشرفت های اخیر در عرصه فن آوری اطلاعات، باعث ایجاد سیستم های کامپیوتری برنامه ریزی منابع تولید گردیده است. این سیستم ها از سیستم برنامه ریزی منابع تولید یک گام جلوتر رفته و اطلاعات را بین حلقه های زنجیره ی عرضه (عرضه کننده ی مواد اولیه، تولید کننده و مشتری) به اشتراک گذاشته و باعث افزایش کارایی می شوند. در این سیستم ها بیشتر فعالیت ها به طور اتوماتیک انجام می گردد واکثر این سیستم ها از سیستم مدیریت ارتباطی پایگاه اطلاعاتی [۴۵]و یا تبادل الکترونیکی داده ها EDI [۴۶] در شبکه فوق، برای مدیریت نمودن سیستم اطلاعاتی استفاده می کنند. استفاده از EDI موجب کاهش زمان ارتباطات گشته و امکان هماهنگی بیشتر را فراهم می نماید.
۲- ۲۵ مدیریت زنجیره تامین وبرنامه ریزی منابع سازمانی
سیستم های اطلاعاتی که در دهه های گذشته مورد استفاده قرار می گرفت دارای ضعف و یا عدم برخورداری از مزیتی بودند که همان یکپارچگی سیستم ها است . همانطور که در زنجیره ارزش سازمان مشاهده کردیم فعالیت های درون سازمان در ارتباط تنگاتنگ با یکدیگر هستند. این ارتباط سبب می شود برای برنامه ریزی هر یک از این فعالیت ها در زنجیره ارزش نیازمند اطلاعاتی از سایرحوزه های کارکردی باشیم .ازاین رو یکپارچگی سیستم های اطلاعاتی سبب تسهیل و تسریع برنامه ریزی منابع سازمانی می شود. کاهش فعالیت های اضافی و فعالیت های مازاد، برنامه ریزی جامع و دقیق و حصول تصمیم گیری های دقیق تر و… از مزایای یکپارچگی است .سیستم های برنامه ریزی جامع منابع سازمان بر محور پاسخگویی به این نیاز شکل گرفتند. به طورخلاصه برنامه ریزی منابع سازمان را میتوان راهکاری یکپارچه برای برنامه ریزی و مدیریت تمامی منابع سازمان تعریف کرد(توربان۲۰۰۲)[۴۷]. درحقیقت سیستم های برنامه ریزی منابع سازمان در برگیرنده همان ماژول های MIS[48] هستند که با رویکردی سیستمی و یکپارچه طراحی شده اند.
۲-۲۶ استقرارسیستم برنامه ریزی منابع سازمان
پیاده سازی یک سیستم برنامه ریزی منابع سازمان به صورت کارا و موفق در برگیرنده زمان وهزینه بالایی است.
لذا اگر از مشاوری می شنوید که یک برنامه ریزی منابع را در سازمان در عرض ۳ تا ۶ ماه پیاده می کند قاطعانه نپذیرند. چنین زمان کوتاهی وقتی میسر است که یا سازمان خیلی کوچک باشد که در اینصورت اصلاً استفاده از این سیستم عاقلانه نیست و یا اینکه پیاده سازی تنها محدود به بخش کوچکی ازسازمان باشد که در اینصورت نیز برنامه ریزی منابع سازمان چیزی نیست جز یک نرم افزار گران قیمت که انتخاب آن به نفع سازمان نیست (شفیع زاده، ۱۳۸۳). درشرایط کنونی درکشورما، پیاده سازی چنین سیستم هایی بیش از دوسال طول خواهد کشید .به کارگیری سیستم برنامه ریزی منابع سازمان مستلزم زیر ساخت های فنیسازمانیمنابع انسانی و تغییر سازمانی است. لذا در برنامه ریزی برای پیاده سازی آن مدیریت تغییر و مهندسی مجدد فعالیتها ضروری است. اگربرنامه ریزی منابع سازمان به درستی و با ملاحظات اقتصادی وسازمانی صورت گیرد سود آوری آن قطعی است .باتوجه به روند حرکت کسب وکار و مباحثی مانند کسب وکار الکترونیکی سازمان ها خواه ناخواه طی زمان به سوی استفاده ازسیستم های برنامه ریزی منابع سازمان رانده می شوند. چه اینکه وجود سیستمهای اطلاعاتی یکپارچه از ضروریات حرکت به سمت کسب وکار الکترونیک و رقابت درسالهای آتی است.
بررسی۶۳ سازمان در سطح جهان نشانگر این است که به طور میانگین بازگشت سرمایه در استقرار سیستمهای برنامه ریزی منابع سازمان پس از ۸ ماه آغاز و مقدمه صرفه جویی در هزینه ها بسیار بالاست. در پیاده سازی سیستم ها بازنگری فرایندها و مهندسی مجدد به ویژه در سازمانهای کشور ما امری است حیاتی که بدون آن چندان نمی توان به مزایای حاصل از پیاده سازی امیدواربود.
۲-۲۷ مزایای پیاده سازی سیستم برنامه ریزی منابع انسانی
سرعت بخشیدن و استاندارد کردن فرایندها و پردازش های تولیدی محصول و ارائه خدمات
ایجاد فرصت و رغبت تغییر برای سازمان (توفیق اجباری)