نتیجه گرایی
۵۹
برنامه ریزی و سازمان دهی
۵۱
مدیریت تغییر
۳۳
توسعه کارکنان
۱۲
تفویض
۸
ایجاد انگیزه
۶
ویژگی های شخصیتی
اعتماد به نفس و قاطعیت
۲۲
مسئولیت پذیری
۱۶
انعطاف پذیری
۱۶
بهبود موثر / تعهد به یادگیری
۱۲
اخلاق حرفه ای
۴
منظور از شایستگی های میان فردی مجموعه شایستگی ها و توانمندی هایی است که فرد برای تعامل یا هدایت دیگران به آن ها نیاز دارد. به عبارت دیگر، شایستگی هایی که در ارتباط با سایر افراد زمینه بروز می یابند. شایستگی های ذهنی فکری، بر ویژگی هایی دلالت دارد که تحقق آن ها نیازمند توان تحلیل و دانش در حوزه های کاری می باشد. منظور از شایستگی های اجرایی، ویژگی هایی است که برای مدیریت وظایف و فعالیت ها مورد نیاز است و با عملکرد فرد و ارزیابی آن ارتباط نزدیک دارد. ویژگی های شخصیتی هم ناظر بر روحیات، انگیزه ها، صفات، رویکرد و نحوه رفتار فرد است که بر عملکرد وی تاثیر می گذارد. یکی از خصوصیات مدل های سازمان های ایرانی، قرار دادن تعداد زیادی ویژگی شخصیتی در فهرست شایستگی هاست. سنجش ویژگی های شخصیتی بسیار دشوار است و در بسیاری از مواقع ارزیابی آن ها به صورت ذهنی انجام می گیرد. در انتخاب ویژگی های شخصیتی، علاوه بر میزان کاربرد، به سنجش پذیری آن ها نیز دقت شده است. به عنوان مثال، وجدان کاری و ارزش های اخلاقی قابلیت سنجش پایینی دارد و نمی توان آن ها را طی یک یا دو روز با تمرین ها و ابزارهای معمول سنجید. استقامت و پایداری و هم چنین سطح انرژی مفاهیمی مبهم و چندپهلو هستند و نمود آن ها در مسئولیت پذیری یا اعتماد به نفس دیده می شود. میل به پیشرفت در صورتی که با پذیرش مسئولیت و یادگیری مستمر همراه نشود، نتیجه ای به بار نخواهد آورد. از این رو، تعهد به یادگیری در فهرست شایستگی های منتخب قرار گرفته است.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
بررسی های انجام گرفته در مورد ارزیابی ویژگی های شخصیتی در مرکزهای ارزیابی مدیران ایدرو، نشان می دهد که میانگین امتیاز ارزیابی ها به ویژگی های رفتاری بالاتر از متوسط بوده، انحراف معیار آن نیز پایین است(بابایی و همکاران،۱۳۸۱). انحراف معیار میزان پراکندگی امتیاز افراد را نشان می دهد و هر چه این مقدار کمتر باشد، امتیاز افراد به یکدیگر نزدیک تر است. انحراف معیار پایین امتیاز ویژگی های شخصیتی به این معناست که ارزیاب ها نتوانسته اند افراد را بر اساس این ویژگی ها از یکدیگر تفکیک نمایند و به دلیل بار ارزشی این معیارها، به صورت ذهنی امتیازی بالاتر از متوسط به تمامی افراد داده اند(،۲۰۰۰)Zwell)) با کاهش تعداد معیارها در خوشه ویژگی های شخصیتی و انتخاب معیارهایی با قابلیت سنجش بالاتر، می توان از این خطا پرهیز نمود(وایدت و هالیفورد[۲۲]،۲۰۰۳).
۲-۴ بخش سوم پیشینه تحقیق
- بردبار و نوری(۱۳۹۲) در تحقیقی با عنوان ارائه رویکردی نوین در شناسایی و ارزیابی منابع، شایستگیها و توانمندی های سیستم های اطلاعاتی و تعیین مولفه ها جهت ارزیابی منابع و توانمندی سیستم های اطلاعاتی بر اساس نظر خبرگان بیان نموده است که در این مقاله تمرکز اصلی بر روش شناسایی شایستگی ها و توانمندی های سیستم های اطلاعاتی می باشد. که این رویکرد به ارزیابی، پیشگام ورود به حوزه جدید در ارزیابی منابع و توانمندی سیستم های اطلاعاتی سازمان های ایرانی باشد.
- صناعی و خورشیدی(۱۳۹۱) در تحقیقی با عنوان بررسی اثر شایستگی های محوری بر مزیت رقابتی و عملکرد سازمانی در صنعت بیمه ایران(مطالعه موردی نمایندگی های شرکت های بیان نموده است که هدف از انجام این تحقیق بررسی تاثیر شایستگی های محوری برروی مزیت رقابتی و عملکردسازمانی در میان شرکت های فعال درصنعت بیمه ایران بوده تحقیق حاضر از نظرهدف کاربردی و از نظر روش جمع آوری داده ها از نوع توصیفی و پیمایشی است برای جمع اوری داده ها تعداد۴۰۰ پرسشنامه در میان نمایندگی های مختلف شرکت های بیمه درتهران توزیع گردید که از این میان ۳۵۹ پرسشنامه قابل استفاده بوده ابزار آماری جهت بررسی فرضیات این تحقیق شامل آزمون های آماری توصیفی همبستگی اسپیرمن و تحلیل رگرسیون خطی چندگانه می باشد نتایج این تحقیق حاکی از آن است که شایستگی های محوری برمزیت رقابتی و عملکرد سازمانی اثرمثبت و معناداری دارد هم چنین مزیت رقابتی به عنوان متغیر میانجی برعملکرد سازمانی نیز دارای اثرمعنادار می باشد و در انتها مزیت رقابتی بر عملکرد سازمانی اثر مستقیم معنادار و مثبت دارا می باشد.
- سیامند(۱۳۸۸) در تحقیقی با عنوان مزیت رقابتی حاصل از سیستم های اطلاعات و فناوری اطلاعات بیان نموده است که توجه فزاینده سازمان ها و دولت ها به سیستم های الکترونیک و فناوری اطلاعات، ناشی از اهمیت و میزان تاثیر قابل انتظاری است که هم بر محیط عمومی همه سازمان ها(به طورعام) و هم بر فعالیت های مختلف سازمان ها(به طور خاص) می گذارد. در کشورهای پیشرفته و تازه صنعتی شده جهان، استفاده از تجارت الکترونیک به لحاظ مزایای آن روز به روز گسترش می یابد، اما کشورهای درحال توسعه را با مشکلات مختلفی مواجه می سازد. در این مقاله ابتدا به معرفی و تعریف سیستم های اطلاعاتی و فناوری اطلاعات پرداخته و سپس اهمیت فناوری اطلاعات و سیستم های اطلاعات و تأثیرآن ها بر کارایی و نیز مزیت رقابتی سازمان ها بررسی می شود. در ادامه مقاله به بررسی سیستم های اتوماسیون(خودکار) می پردازیم. در دهه هشتاد میلادی، این ایده مطرح شد که سیستم های اطلاعاتی می توانند موجب برتری یک سازمان بر رقبایش شوند و همین ایده، انگیزه و مبنایی شد برای چندین تحقیق که نشان دهند چگونه تکنولوژی های جدید نظیر بانک های اطلاعاتی و شبکه های ارتباطی می توانند موجب برتری یک سازمان بر رقبایش گردند.
- باچا[۲۳](۲۰۱۲) در تحقیقی با عنوان تاثیر مدیریت سیستم های اطلاعاتی بر عملکرد شایستگی های محوری بیان نموده است که هدف این تحقیق بررسی تاثیر مدیریت سیستم های اطلاعاتی بر عملکرد شایستگی های محوری می باشد. در این تحقیق از تعداد ۱۰۰ پرسشنامه در میان شرکت های فرانسوی استفاده شده است. نتیجه تحقیق نشان داد که مدیریت سیستم های اطلاعاتی تاثیر معنی داری بر عملکرد شایستگی های محوری دارد.