- بروز روش های اجرایی ومدیریتی توانمند
-رضایت از سیستم اتوماسیون
-افزایش گردش شغلی
خلاقیت کارکنان در پیشبرد اهداف
- استفاده کارآمد از اسناد و مدارک
-توان در اخذ گواهی
-تنوع در شیوه های ارتباطی
- رضایت شغلی
- پیشگیری از دوباره کاری
- پاسخگویی به موارد
- ریسک پذیری
- برخرود غیر ضروری
- دسترسی به اطلاعات
- سهولت ارتباطات
قابلیت های گزارشگیری و فهرست بندی موضوعی
- ایجاد انگیزه در کارکنان.
- تناسب امکانات نرم افزاری با نیازهای شغلی
- سرعت در ایجاد و ارسال نامه و سرعت دسترسی به مکاتبات
-عرضه اطلاعات به هنگام
- پی گیری نامه ها به سهولت
بهره وری سازمانی
فصل سوم
روششناسی پژوهش
مقدمه
پژوهش فرایندی پویا برای حل مسائل و دستیابی به راه حل مشکلات است. بشر از دیر باز به دنبال شناخت پدیدهها بوده است و از همان زمان مباحثی پیرامون روش شناخت در ذهن وی قرار گرفته است. پایه هر پژوهش «روش شناخت یا روش پژوهش» است. روششناسی مبحثی است که به بررسی روشهای شناخت در علوم میپردازد. روش پژوهش، مجموعهای از قواعد، ابزار و راههای معتبر (قابل اطمینان) و نظام یافته برای بررسی واقعیتها، کشف مجهولات و دستیابی به راه حل مشکلات است. هر پژوهشی با یک مسأله آغاز میشود. مسأله پژوهش موجب ایجاد سؤالاتی در ذهن محقق گردیده و به ارائه فرضیه منجر میشود. بنابراین وظیفه اصلی و اساسی هر محقق، بررسی و پژوهش جهت تأئید یا رد فرضیات میباشد. جهت پاسخگویی به سؤالات پژوهش و نتیجهگیری در خصوص فرضیات، دادههای جمع آوری شده در خصوص پژوهش، ورودی اساسی و پایه پژوهش میباشد و در نهایت محقق بایستی با توجه به دادههای گردآوری شده، در خصوص رد یا تأیید فرضیات و پاسخگویی به سؤالات پژوهش اقدام نماید. اما همانگونه که آشکار و مشخص میباشد، دادهها اطلاعات خام و غیر قابل اتکائی میباشند که جهت تبدیل شدن به اطلاعات قابل استفاده بایستی تحلیل گردند، تا با تبدیل دادهها به اطلاعات بتوان اقدام به تصمیمگیری نمود.
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
در این فصل به معرفی روش پژوهش، جامعه آماری پژوهش، روش نمونهگیری و حجم نمونه پرداخته و در ادامه ضمن معرفی ابزار پژوهش، روایی و پایایی آن و نیز نحوهی نمرهگذاری آن گزارش شده است. در انتهای این فصل نیز به روشهای جمع آوری و نیز روشهای تجزیه و تحلیل اطلاعات پرداخته شده است.
۳-۱ روش پژوهش
هدف از انتخاب روش پژوهش این است که مشخص نماییم برای بررسی موضوعی خاص چه روش تحقیقی لازم است و محقق چه روش و شیوهای را اتخاذ کند تا هر چه دقیقتر و سریعتر به پرسش یا پرسشهای پژوهش مورد نظر دست یابد. دستیابی به هدفهای علمی یا شناخت علمی میسر نخواهد بود مگر زمانی که با روششناسی[۱۶۸] درست صورت پذیرد. به عبارت دیگر پژوهش از حیث روش است که اعتبار مییابد نه موضوع پژوهش (خاکی،۱۳۸۲).
پژوهش علمی را با روش صحیح پژوهش میشناسند، همیشه روش پژوهش از موضوع پژوهش مهمتر است. بهترین موضوع اگر با روش صحیح مورد پژوهش قرار نگیرد و با روش صحیح نگارش نشود فاقد هرگونه اعتبار و ارزش علمی است. پایه هر علمی، روش شناخت آن است و اعتبار و ارزش قوانین هر علمی به روششناختی مبتنی است که در آن علم به کار میرود (عزتی، ۱۳۷۶). پژوهش را به دو منظور متفاوت انجام میدهند. نخست حل مشکلاتی که در حال حاضر در محل کار وجود دارد و دوم، افزودن به مجموعه دانش بشری در زمینهای خاصی که مورد علاقه محقق است. هنگامی که با هدف برخورداری از نتایج یافتهها برای حل مسائل موجود در سازمان به پژوهش میپردازیم آن را پژوهش کاربردی[۱۶۹] مینامیم. اما وقتی که که اساساً برای بهبود درک خود درباره مسائل به خصوصی که به طور معمول در محیطهای سازمانی روی میدهند و نیز چگونگی حل آنها پژوهش میکنیم آن را پژوهش بنیادی یا پایهای[۱۷۰] میخوانیم (سکاران، ۱۳۸۶).
روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع پیمایشی است. متغیر مستقل نظام نگهداشت منابع انسانی و متغیر وابسته بهره وری سازمانی میباشد.
۳-۲- جامعه آماری، نمونه و روش نمونهگیری
جامعه آماری به کل افراد، وقایع یا چیزهایی اشاره دارد که محقق میخواهد به پژوهش درباره آنها بپردازد. یا به عبارت دیگر محقق میتواند نتیجه مطالعه خود را به کلیه آنها تعمیم دهد و آحاد جامعه آماری دارای ویژگیهای مشترکی هستند که آنها را از سایر پدیدههای خارج از قلمرو جامعه آماری مشخص میسازد، این ویژگیها را صفت مشترک جامعه آماری میگویند. صفت مشخصه، صفتی است که بین همه عناصر جامعه آماری مشترک و متمایز کننده جامعه آماری از سایر جوامع باشد. جامعه آماری به دو نوع محدود و نامحدود تقسیم میشود. اگر جامعه مقادیر از تعداد محدود و ثابتی تشکیل شود، آن را محدود و در غیر این صورت وقتی که جامعه از یک ردیف بی انتهای مقادیر تشکیل شود آن را نامحدود گویند (متانی، ۱۳۸۶). نمونه عبارت است از مجموعهای از نشانهها که از یک قسمت، یک گروه، یا جامعهای بزرگتر انتخاب میشود، بطوریکه این مجموعه معرف کیفیات و ویژگیهای آن قسمت، گروه، یا جامعه بزرگتر باشد. معمولا حجم نمونه را با n نشان میدهند. به عبارت دیگر میتوان گفت که نمونه عبارت است از تعدادی از افراد جامعه که صفات آنها با صفات جامعه مشابهت داشته و معرف جامعه بوده از تجانس و همگنی با افراد جامعه برخوردار باشند (شاه محمدی، ۱۳۸۸).
جامعه آماری تحقیق شامل کلیه کارکنان شاغل در شرکت سهامی مخابرات استان هرمزگان که تعداد کل آن۱۵۴۶ نفر شامل۶۳۱ نفر کارمند رسمی و ۹۱۵نفر کارمند بخش خصوصی می باشد که بهمنظور نمونهگیری از روش نمونهگیری تصادفی طبقه ای و با بهره گرفتن از فرمول کوکران ۳۱۳ نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب میگردند که بهمنظور تعمیم بهتر نتایج بین ۳۷۰ نفر از افراد نمونه پرسشنامه توزیع شد. که از این تعداد ۳۴۰ نفر از افراد نمونه پرسشنامه ها را عودت داده و مورد بررسی قرار گرفتند. در جداول ۳-۱ و ۳-۲ وضعیت جامعه و نمونه آماری نشان داده شده است.
جدول شماره ۳-۱٫ توزیع فراوانی و درصد جامعه پژوهش
بر حسب نوع استخدام
توزیع جامعه | نوع استخدام | درصد و فراوانی کل | |
رسمی | خصوصی | ||
فراوانی |